Katalog

Beata Jaworska
Język angielski, Scenariusze

"Pogrzeb" - scenariusz lekcji opartej o oryginalny materiał filmowy.

- n +

(lekcja video w oparciu o 11-minutową scenę z filmu M. Newela "Cztery wesela i pogrzeb", film w wersji oryginalnej)

Cele lekcji:
  • ćwiczenia w mówieniu i pisaniu
  • "sprowokowanie" dyskusji o śmierci i miłości
  • poszerzenie słownictwa uczniów
  • nauczanie elementów kultury i kulturoznawstwa
  • zapoznanie z poematem W.H.Audena "Funeral Blues"
  • połączenie i uzupełnienie filmu i podręcznika
Sugerowany poziom: Intermediate

Lekcja ta może być przeprowadzona albo ok.1 listopada (data natychmiast kojarzy się z tematem lekcji) albo w innym czasie związanym z realizacją podręcznika. Ma uwrażliwić uczniów na sprawy, które nieodmiennie pojawią się w ich życiu wcześniej czy później - sprawy śmierci bliskich nam ludzi. Może choć w tak minimalnym stopniu uda się ich "oswoić" z tematem, który nieraz dotyka ich już w nastoletnim życiu
  1. Nauczyciel pisze na tablicy słowo: to DIE. Uczniowie mają za zadanie napisać inne słowa wywodzące się od niego; np. death, dying, dead
  2. Uczniowie wykonują ćwiczenie 8.2 (Workbook, Headway. Intermediate), używając różnych form słowa: die muszą uzupełnić podane w ćwiczeniach zdania
  3. Nauczyciel prosi o podanie słów, które kojarzą się im z pogrzebem: niektóre z nich są pisane na tablicy i wyjaśniane
  4. Uczniowie otrzymują listę słów. Mają zdecydować, które z nich są typowymi wyrazami, kojarzącymi się z pogrzebem (dlaczego?). Nauczyciel pomaga, wyjaśniając niektóre słowa (pojawiają się w wierszu)
TELEPHONE POLICEMEN DOVES TO SCRIBBLE WAKE
A SONG A POEM TO SILENCE A WREATH WOOD
GLOVES TO DISMANTLE A CROSS MOURNERS A TOMB
A CHAPEL TO SWEEP UP A COFFIN BEREAVEMENT
TO PREVENT PRAYERS CREPE BOWS

  1. Uczniowie oglądają fragment filmu. Ich zadaniem jest obejrzenie i omówienie sceny pogrzebu - jego elementów, tego, co się wydarzyło, co było innego od tego, czego oczekiwali (sprawdzenie rozumienia oraz spostrzeżeń)
  2. Uczniowie otrzymują wiersz W.H.Audena "Funeral Blues" bez niektórych słów (gap filing exercise). Oglądają fragment filmu ponownie i uzupełniają brakujące słowa
FUNERAL BLUES

Stop all the ------, cut off the ------
Prevent the ------- from barking with a juicy ------
Silence the ------ and with the muffled drum
Bring out the ------, let the ------ come.
Let ------ circle moaning overhead
Scribbling on the sky the ------ HE IS DEAD
Put crepe bows round the white necks of the public ------
Let the traffic policemen wear ------ cotton ------
He was my North, my South, my East, my West,
My ------ week and my Sunday ------
My noon, my ------ talk, my ------
I thought that ------ would last forever: I was ------
The ------ are not wanted now; put out every one;
Pack up the ------ and dismantle the ------
Pour away the ------ and sweep up the ------
For ------ now can ever come to any ------


  1. Nauczyciel sprawdza wykonanie ćwiczenia. Następnie uczniowie otwierają podręcznik (Headway. Intermediate.L., J. Soars, Unit 12, str.123), gdzie znajduje się w/w wiersz. Nauczyciel zadaje pytania związane z treścią wiersza i jego tematyką (przykłady w podręczniku). Pytania powinny być starannie przygotowane ze względu na "delikatność" tematu i wrażliwość uczniów
  2. Jako zadanie domowe uczniowie mają do przygotowania (ustnie) jeden z wybranych tematów:
    • As soon as man is born he begins to die. Discuss
    • Call no man happy till he dies. Discuss

Opracowanie: Beata Jaworska

Wyświetleń: 1807


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.