Cel ogólny: poznanie wzorów, otrzymywania, właściwości oraz zastosowanie kwasu siarkowego (IV) i siarkowego (VI).
Cele szczegółowe:
a) cel motywacyjny:
- kształtowanie pozytywnej postawy wobec przedmiotu nauczania w praktycznym działaniu
b) w zakresie wiadomości ( uczeń potrafi):
- napisać wzór sumaryczny i strukturalny kwasu siarkowego (IV) i siarkowego (VI)
- zapisać reakcję otrzymywania kwasów siarkowych
- zna podstawowe właściwości kwasów siarkowych
- wskazać zastosowania kwasów siarkowych
- zna podstawowe przepisy bhp obowiązujące na lekcjach chemii
c) w zakresie umiejętności (uczeń potrafi):
- otrzymać kwas siarkowy (IV)
- bezpiecznie rozcieńczać kwasy
- odróżnić stężony kwas siarkowy od innych kwasów
- odróżnić kwasy od innych substancji
d) w zakresie postaw (uczeń potrafi):
- współpracować w zespole
- wykazać własną inicjatywę w działaniu
Metody:
- praktyczna - wiodąca
- słowna - pogadanka
Formy pracy:
Środki dydaktyczne:
- szkło laboratoryjne; zlewki, szkiełka zegarkowe, termometr
- łyżeczka do spalań
- podręcznik
- substancje chemiczne: siarka, kwas siarkowy (VI)
- wskaźnik - oranż metylowy
- karta pracy ucznia
Przebieg lekcji
I Część wprowadzająca:
- sprawy organizacyjne
- nawiązanie do tematu lekcji ( rozwiązanie rebusu ).
II Część właściwa:
- Poznanie wzoru sumarycznego oraz strukturalnego kwasu siarkowego (IV).
- Otrzymanie kwasu siarkowego (IV).
- Poznanie podstawowych właściwości kwasu siarkowego (IV).
- Omówienie zastosowania kwasu siarkowego (IV).
- Poznanie wzoru sumarycznego i strukturalnego kwasu siarkowego (VI).
- Poznanie reakcji otrzymywania kwasu siarkowego (VI).
- Badanie podstawowych właściwości kwasu siarkowego (VI).
- Rozcieńczanie kwasu siarkowego (VI).
- Poznanie zastosowań kwasu siarkowego (VI).
III Część podsumowująca:
- Analiza poprawności zapisu na kartach pracy ucznia.
- Ocena pracy uczniów.
IV Zadanie domowe.
Rozwiąż krzyżówkę, wyjaśnij co oznacza otrzymane hasło.
Karty pracy (zip)
Opracowanie: mgr inż. Teresa Lechocińska - Ciupa