AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Klaudia Rolnik
Matematyka, Scenariusze

"Zbieranie i porządkowanie danych" - scenariusz z elementami statystyki z wykorzystaniem komputera.

- n +

Cele lekcji:

Po zakończeniu lekcji uczeń potrafi:
  • Porządkować zebrane dane
  • Interpretować dane
  • Zamieniać liczby na procenty
  • Wykorzystywać komputer i drukarkę do sporządzenia rysunków
  • Zna różne typy diagramów
Podczas lekcji uczeń doskonali umiejętność:
  • Prowadzenia dyskusji w grupie
  • Logicznego rozumowania i wnioskowania
  • Wykorzystania komputera do przedstawiania wartości liczbowych
Formy i metody pracy:

Praca w grupach

Środki i materiały dydaktyczne:

Komputery z zainstalowanym arkuszem kalkulacyjnym; zestawienie ocen ze sprawdzianu

Przebieg lekcji:

1. Czynności organizacyjne.

2. Faza wprowadzająca.

a) Powtórzenie wiadomości na temat:
  • zamiany liczb na procenty
  • różnych typów diagramów
  • obliczania średniej arytmetycznej
3. Faza realizacji:

a) Podział klasy na 3 - osobowe grupy. Ustalenie zasad pracy, prezentacji oraz sposobu oceniania.

b) Polecenie dla grup (Każda grupa otrzymuje na kartkach zestawienie ocenze sprawdzianu w postaci tabeli)

Ćwiczenie 1:

Przeczytajcie informacje o wynikach ostatniego sprawdzianu.

Nazwisko i imię Ocena ze sprawdzianu
   


Na podstawie powyższych danych uzupełnijcie tabelę:

Liczba Liczba ocen
cel bdb db dst dop ndst
Dziewcząt            
Chłopców            
Ogółem            
%            

Obliczcie średnią klasy ze sprawdzianu.

c) Reprezentanci grup przedstawiają wyniki pracy grupy.

d) Ćwiczenie 2:

Co zrobić, aby dane były bardziej czytelne?

e) Uczniowie proponują interpretację graficzną.

f) Ćwiczenie 3:

Zaprojektujcie i sporządźcie diagramy przedstawiające wyniki zgromadzone w tabeli.

g) Uczniowie projektują diagramy ( wybór typu, określenie przedziałów liczbowych, wybór formy graficznej

h) Grupa wykonuje ćwiczenie z wykorzystaniem komputera ( przetwarzają dane i sporządzają na ich podstawie diagramy wybranego przez siebie typu )

i) Reprezentant grupy prezentuje wyniki pracy. Uczniowie wybierają najlepszą interpretację graficzną

j) podsumowanie pracy grup
  • Analiza danych przedstawionej na diagramach
  • Weryfikacja wcześniejszych hipotez dotyczących czytelności diagramów
  • Wzajemna ocena pracy w grupie według wcześniej ustalonych kryteriów.
4. Podsumowanie:

Ocena przydatności diagramów do ilustrowania danych i odczytywanie dodatkowych informacji.

Opracowanie: Klaudia Rolnik

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2610


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.