Katalog
Grzegorz Dąbrowski Język niemiecki, RóżnePrzedmiotowy system oceniania z języka niemieckiego w liceum ogólnokształcącym w roku szkolnym 2001/2002.
Spis treści:
- Postanowienia ogólne
- Kontrakt z uczniem.
- Narzędzia i częstotliwość pomiaru badanych obszarów aktywności
- Zasady współdziałania z uczniami i rodzicami
- Obszary aktywności oceniane na lekcjach
- Wiadomości, umiejętności oraz wymagania na ocenę szkolną
I. Postanowienia ogólne
- Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości.
- Przedmiotem oceniania w całym roku szkolnym są:
- wiadomości
- umiejętności
- wkład pracy, aktywność
- Obowiązuje następująca skala ocen:
- - niedostateczny
- - dopuszczający
- - dostateczny
- - dobry
- - bardzo dobry
- - celujący
- Uczeń jest klasyfikowany dwa razy w roku:
- klasyfikacja śródroczna
- klasyfikacja końcoworoczna
- Formy sprawdzania i oceniania:
- odpowiedzi ustne (opowiadanie, opis, odpowiedzi na pytania, udział w dyskusji, dialog, argumentowanie, wnioskowanie, uzupełnianie i przekształcanie testów)
- prace pisemne w klasie (kartkówka, sprawdzian, praca klasowa, testy)
- prace domowe
- aktywność na lekcji
- inne zaplanowane przez nauczyciela narzędzia
- Terminy oddawania sprawdzonych prac pisemnych:
- prace klasowe do dwóch tygodni.
- Sprawdziany i kartkówki do jednego tygodnia
- Uczniowie od klasy I zapoznawani są z kryteriami oceniania.
II. Kontrakt z uczniem
- Uczeń zobowiązany jest mieć na lekcji zeszyt przedmiotowy, podręcznik, ćwiczenia oraz inne materiały udostępnione przez nauczyciela.
- Prace klasowe, sprawdziany, kartkówki, odpowiedzi ustne oraz prace domowe są obowiązkowe.
- Jeżeli uczeń z przyczyn losowych (nieobecność usprawiedliwiona) opuścił pracę klasową lub sprawdzian, powinien przystąpić w terminie dodatkowym do zaliczenia tej pracy.
- Każda planowana pisemna kontrola wiadomości (poza kartkówką) musi być zapowiedziana z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem, informacja o niej zapisana w dzienniku lekcyjnym.
- Brak lub odpisywanie zadań domowych, korzystanie z niedozwolonych źródeł w czasie prac pisemnych, oddawanie do oceny prac nie napisanych samodzielnie równa się ocenie niedostatecznej.
- Z przyczyn losowych (usprawiedliwionych) uczeń może być nieprzygotowany do lekcji jeżeli był nieobecny w szkole przez okres dłuższy niż trzy dni, nieprzygotowanie do zajęć musi zgłosić nauczycielowi przed lekcją. Nieprzygotowanie nie dotyczy prac klasowych oraz sprawdzianów.
- Uczeń ma prawo do jednorazowego poprawienia oceny niedostatecznej z pracy klasowej lub sprawdzianu.
- Nie ocenia się ucznia w bardzo trudnej sytuacji losowej.
- Uczeń nieobecny na zajęciach zobowiązany jest do samodzielnego uzupełnienia zaległości. Nauczyciel może sprawdzić w uzgodnionym terminie stan wiadomości.
- Uczeń, który opuścił więcej niż 50% lekcji, nie może być klasyfikowany z przedmiotu. Przeprowadza się dla niego egzamin klasyfikacyjny.
- Ocenę śródroczną ustala się na podstawie wszystkich ocen cząstkowych, przy czym najistotniejsze są oceny z prac klasowych, następnie sprawdzianów, odpowiedzi ustnych, kartkówek, prac domowych oraz aktywności.
- Na koniec semestru nie ma możliwości "pytania na wyższą ocenę".
- Oceny wystawione przez nauczyciela są jawne i na prośbę ucznia lub rodziców/opiekunów nauczyciel uzasadni swoją decyzję.
- Ocena roczna jest oceną całościową, czyli uwzględniającą szczególne postępy w nauce i osiągnięcia kształcących umiejętności.
- Nieprzestrzeganie powyższych postanowień wiąże się z powiadomieniem wychowawcy, rodziców lub opiekunów.
III. Narzędzia i częstotliwość pomiaru badanych obszarów aktywności
- prace klasowe
- sprawdziany
- kartkówki
- testy
- odpowiedzi ustne
- zadania domowe
- aktywność na lekcji
- dodatkowe pozytywne oceny za udział i osiągnięcia w konkursach, olimpiadach, publikacje prasowe, wykonanie pomocy naukowych itp.
IV. Zasady współdziałania z uczniami i rodzicami
Uczniowie i rodzice na początku roku szkolnego zapoznawani są z przedmiotowym systemem oceniania.
Nauczyciel - uczeń
- Nauczyciel dokładnie planuje pracę na cały rok szkolny.
- Na początku września nauczyciel zapoznaje uczniów z programem i planem pracy.
- Na prośbę ucznia może on otrzymać ustne uzasadnienie wystawionej oceny.
- Nauczyciel mobilizuje ucznia do dalszej pracy.
- Nauczyciel pomaga uczniowi w samodzielnym planowaniu pracy, nauki i rozwoju.
- Nauczyciel wdraża ucznia do samooceny i samodzielności.
- Nauczyciel wspomaga ucznia w przygotowywaniu się do konkursów i olimpiad.
Nauczyciel - rodzice
- W ciągu roku szkolnego odbywają się co najmniej cztery zebrania z rodzicami.
- Konsultacje indywidualne rodziców z nauczycielami odbywają się na przerwach międzylekcyjnych oraz w czasie ogólnych zebrań szkolnych.
- Istnieje możliwość konsultacji telefonicznej.
- Podczas konsultacji lub wywiadówek nauczyciel przekazuje rodzicom:
- informacje o postępach ucznia w nauce,
- informacje o trudnościach i uzdolnieniach ucznia,
- wskazówki do pracy ze swoim dzieckiem,
- rodzice mają możliwość wglądu do prac klasowych, sprawdzianów i testów ucznia.
- Nauczyciel informuje pisemnie o przewidywanych ocenach niedostatecznych śródsemestralnych i końcoworocznych z miesięcznym wyprzedzeniem.
V. Obszary aktywności oceniane na lekcjach
- Przyswajanie niezbędnej wiedzy teoretycznej z zakresu języka niemieckiego.
- Opanowanie niezbędnych umiejętności językowych z zakresu języka niemieckiego.
- Wkład pracy własnej: pilność, sumienność, pracowitość, staranność, systematyczność.
VI. Wiadomości, umiejętności oraz wymagania na ocenę szkolną
Ocena bieżąca postępów ucznia uwzględnia wszystkie pięć sprawności językowych, tj.:
- mówienie
- rozumienie ze słuchu
- pisanie
- czytanie
- gramatykę i słownictwo.
Ocena okresowa i końcoworoczna uwzględnia opanowanie wszystkich ww. pięciu sprawności językowych, wymaganych na danym etapie nauczania, a także uwzględnia pracę ucznia na lekcjach.
Ocena pracy ucznia na lekcjach uwzględnia:
- pracę indywidualną, tj. aktywność na lekcji, pracę zgodną z poleceniami nauczyciela, włożony wysiłek w wykonanie zadania,
- pracę w parach i grupach, tj. równy udział w ćwiczeniu każdego ucznia, używanie tylko j. obcego w ćwiczonych dialogach, pomoc koleżeńską w przypadku trudności z wykonaniem zadania,
- pracę projektową w grupach, tj. produkt końcowy, jak i proces jego przygotowania, np. wykorzystanie źródeł, współpracę w grupie, podział ról, rozplanowanie czasu itp.
Do bieżącego oceniania uczniów przyjęto taką samą skalę ocen, jaką przyjął Minister Edukacji Narodowej w rozporządzeniu z 19 kwietnia 1999 r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
W związku z tym ustala się wymagania edukacyjne na poszczególne stopnie szkolne:
- Wymagania konieczne (wskazują na braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych w podstawach programowych, a także na opanowanie w znacznym stopniu wiadomości i umiejętności podstawowych) na stopień dopuszczający (2) obejmują następujące elementy treści nauczania:
- Niezbędne w uczeniu się języka niemieckiego.
- Potrzebne w życiu i na co dzień.
- Aby uzyskać stopień dopuszczający, należy zmieścić się w przedziale od 31% do 50% wszystkich punktów.
- Wymagania podstawowe na stopień dostateczny (3) obejmują elementy treści nauczania:
- Najważniejsze w uczeniu się języka niemieckiego.
- Łatwe nawet dla ucznia mało zdolnego.
- O niewielkim stopniu złożoności, a więc przystępne.
- Często powtarzające się w programie nauczania.
- Dające się wykorzystać w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych.
- Określone programem nauczania na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w podstawach programowych.
- Głównie proste, uniwersalne umiejętności, w mniejszym zakresie wiadomości.
- Aby uzyskać stopień dostateczny, należy zmieścić się w przedziale od 51% do 75% treści całego programu.
- Wymagania rozszerzające na stopień dobry (4) obejmują elementy treści:
- Istotne w strukturze uczenia się języka niemieckiego.
- Bardziej złożone, mniej przystępne aniżeli elementy treści zaliczone do wymagań podstawowych.
- Przydatne, ale nie niezbędne w opanowaniu z j. niemieckiego.
- Użyteczne w szkole i pozaszkolnej działalności.
- O zakresie przekraczającym wymagania zawarte w podstawach programowych.
- Wymagające umiejętności stosowania wiadomości w sytuacjach typowych według wzorów i przykładów znanych z lekcji i podręcznika.
- Aby uzyskać ocenę dobrą, należy zmieścić się w przedziale od 76% do 90% wszystkich punktów.
- Wymagania dopełniające na stopień bardzo dobry (5) obejmują pełny zakres treści określonych programem nauczania. Są to treści:
- Złożone, trudne, ważne do opanowania.
- Wymagające korzystania z różnych źródeł.
- Umożliwiające rozwiązywanie problemów.
- Pełne opanowanie programu.
- Aby uzyskać stopień bardzo dobry należy zmieścić się w przedziale od 91% do 100% wszystkich punktów.
- Wymagania wykraczające na stopień celujący (6) obejmują treści:
- Znacznie wykraczające poza program nauczania.
- Wynikające z indywidualnych zainteresowań.
- Zapewniające pełne wykorzystanie wiadomości dodatkowych.
- Aby uzyskać stopień celujący należy zdobyć 100% wszystkich punktów oraz rozwiązać zadanie dodatkowe.
Opracowanie: mgr Grzegorz Dąbrowski
Wyświetleń: 1604
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |