Konspekt do lekcji z geografii i informatyki w kl. IIB przeprowadzonej w dn. 29.05.2001r.
Dział programu:
geografia - Europa - zagadnienia ogólne.
informatyka - znajomość i obsługa arkusza kalkulacyjnego i edytora tekstu.
I. Cele lekcji:
uczeń wie (zna):
liczbę ludności Europy, jej procentowy udział w liczbie ludności świata,
- że liczba ludności Europy wzrasta bardzo powoli,
- zna najludniejsze państwa Europy,
- zna największe i najmniejsze państwa Europy,
- zna obszary najgęściej i najsłabiej zaludnione,
- zna podstawowe zasady pracy z komputerem i drukarka sieciową,
- zna zasadę posługiwania się pakietem MS OFFICE 2000, a w szczególności edytorem tekstu i arkuszem kalkulacyjnym.
uczeń potrafi (rozumie):
- wskazać przyczynę powolnego wzrostu liczby ludności Europy, a spadku jej udziału w ogólnej liczbie ludności świata (jego związek z przyrostem naturalnym),
- pokazać na mapie najludniejsze, największe i najmniejsze państwa Europy,
- potrafi interpretować i analizować dane statystyczne i wykresy, wyciągać prawidłowe wnioski,
- analizować mapy tematyczne oraz wykorzystać w pracy znane już sobie wiadomości oraz pracować z podręcznikiem,
- potrafi wytłumaczyć nierównomierne rozmieszczenie ludności, podać przyczyny oraz wykazać wpływ środowiska przyrodniczego na rozmieszczenie ludności,
- potrafi wyciągać prawidłowe wnioski i je zapisać,
- potrafi pracować w grupie, organizować sobie pracę
- potrafi posługiwać się edytorem tekstu WORD 2000 i arkuszem kalkulacyjnym,
- wykorzystuje możliwości korzystania ze schowka sieciowego,
- dokonać graficznej prezentacji danych /wykresy/,
- potrafi zapisać plik na dyskietce uczniowskiej,
- posługiwać się drukarką atramentową
II. Metoda:
- problemowa - aktywizująca,
- problemowa - analiza,
- aktywna praca z komputerem.
III. Forma pracy:
praca w grupach.
IV. Środki dydaktyczne:
komputery (programy - arkusz kalkulacyjny MS EXCEL 2000, MS WORD 2000- edytor tekstu), mapa rozmieszczenia ludności, podręczniki, atlasy, dane statystyczne dotyczące powyższego zagadnienia, tematy do pracy w grupach z podanymi tematami, zagadnieniami i danymi statystycznymi.
Przebieg lekcji
I. Część wstępna.
- Sprawy organizacyjne - sprawdzenie obecności, wpisanie tematu do dziennika.
- Wprowadzenie do tematu.
- praca z arkuszem kalkulacyjnym i edytorem tekstu w związku z opracowaniem zagadnień demograficznych dotyczących ludności Europy,
- zapisanie tematu lekcji na tablicy,
II. Część właściwa.
- Przypomnienie zasad związanych z pracą na komputerze, z edytorem tekstu i arkuszem kalkulacyjnym.
- Przypomnienie podstawowych pojęć w związku z powyższymi zagadnieniami.
- Przygotowanie komputerów do pracy, wejście w arkusz kalkulacyjny.
- Wprowadzenie do zagadnień związanych z podstawowymi pojęciami demograficznymi:
- przypomnienie pojęć: gęstość zaludnienia, przyrost naturalny, czynników wpływających na rozmieszczenie ludności, wskaźnik urbanizacji - procentowy udział ludności miejskiej w ogólnej liczbie ludności,
- przygotowanie atlasów i podręczników,
- podział na grupy i rozdanie tematów do pracy.
Gr. I Analiza ludności Europy na tle ludności świata na podstawie danych statystycznych.
- wzrost ludności w latach 1900 - 1995
- % udział ludności Europy w stosunku do ludności świata
- wzrost ludności Europy i świata w mln i w % w latach 1900 - 1995 (własne obliczenia)
- przyczyny takiej sytuacji, porównywanie danych
- przyrost naturalny ludności w Europie w latach 1900 - 1995
Gr. II Europa się starzeje.
- uwzględnienie wzrostu ludności Europy i świata w mln i w %
- uwzględnienie przyrostu naturalnego w krajach Europy
- porównywanie danych, wykorzystanie znanych dotychczas wiadomości i wyciągnięcie prawidłowych wniosków
Gr. III Wielkość państw Europy pod względem powierzchni i liczby ludności.
- Wyszukanie państw największych pod względem liczby ludności
- wyszukanie najludniejszych państw Europy
- porównanie danych
- państwa Europy i ich charakterystyka na podstawie tekstu w podręczniku "Mapa polityczna Europy"
Gr. IV Gęstość zaludnienia w krajach Europy.
- analiza gęstości zaludnienia w poszczególnych krajach na podstawie danych statystycznych
- miejsca najbardziej i najmniej zaludnione w Europie
- wyszukanie przyczyn takiej sytuacji ( czynniki geograficzne wpływające na rozmieszczenie ludności - które w głównej mierze decydują o największym zaludnieniu , a które o najmniejszym).
Każda grupa w swojej pracy ma przedstawić dane w tabelach statystycznych i na wykresach i przedstawić właściwe wnioski. Grupa dokonuje zapisu swojej pracy na dyskietce uczniowskiej. Każda grupa ma wybrać osobę, która przedstawi i podsumuje pracę grupy dla reszty uczniów.
5. Podsumowanie lekcji:
- każda grupa w swojej pracy ma przedstawić dane w tabelach statystycznych i na wykresach i przedstawić w swojej właściwe wnioski.
- każda grupa ma wybrać osobę, która przedstawi i podsumuje pracę grupy dla reszty uczniów
- na zakończenie wybrane zostaną 3 najlepsze prace pod względem merytorycznym, estetycznym, za które uczniowie otrzymają oceny celujące lub bdb, pozostali uczniowie otrzymają ocenę dobrą.
W przypadku nie dokończenia pracy ocenę dostateczną.
Najciekawsze i najwyżej ocenione prace zostają przez uczniów wydrukowane
Opracowanie: Mgr Janina Flis - nauczyciel geografii
Mgr Paweł Mikos - nauczyciel informatyki
Gimnazjum nr 1
Dąbrowa Tarnowska