Katalog

Kamilla Welter
Informatyka, Scenariusze

"W jaki sposób można zdobyć informacje? (Poznajemy państwa Unii Europejskiej - Wielka Brytania)"

- n +

I. Temat zajęć: W jaki sposób można zdobyć informacje? (Poznajemy państwa Unii Europejskiej - Wielka Brytania.)

II. Uczestnicy i forma zajęć: zajęcia przeznaczone są dla gimnazjalistów i odbywają się przede wszystkim w szkolnej pracowni komputerowej. Dobrze, jeśli uczniowie wcześniej korzystali z biblioteki i wyszukiwali informacje na zadany temat.

III. Cele zajęć:

a) ogólne: ukazanie możliwości wykorzystywania mediów jako źródeł informacji w samodzielnym dochodzeniu do wiedzy. Świadome posługiwanie się różnymi urządzeniami i formami komunikatów medialnych.

b) operacyjne: uczeń potrafi korzystać z różnych źródeł informacji, głównie wyszukiwać ich w INTERNECIE; korzystać z wyszukiwarki; potrafi zainstalować płytę CD-ROM; potrafi zapisać potrzebne informacje na dyskietce; ma poczucie odpowiedzialności za powierzoną mu pracę, zadanie; dzięki informacjom zawartym w poszczególnych mediach poznaje tradycję, kulturę, obyczaje kolejnych państw Unii Europejskiej (tu: Wielkiej Brytanii)

IV. Przebieg zajęć:

Ogniwa zajęć Czynności nauczyciela i uczniów, główne treści merytoryczne Zastosowane środki dydaktyczne i media
Krótkie przedstawienie uczniom celów lekcji N.: Na dzisiejszej lekcji będziemy gromadzić wszelkie informacje na temat Wielkiej Brytanii. Poznanie kolejnych państw UE będzie tworzyło cykl naszych spotkań. W ten oto sposób zobaczycie, jak można pozyskiwać informacje, a jednocześnie zdobędziecie je, by móc przygotować swoją klasę do Święta Europejczyka, które niebawem odbędzie się w naszej szkole.

Dzisiejsza lekcja będzie poświęcona gromadzeniu informacji nt. Wielkiej Brytanii
 
Rozmowa nt. aktualnego stanu wiadomości uczniów o UE i Wlk. Brytanii N.: Co dziś moglibyście powiedzieć na temat Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii? Podzielcie się swoimi wiadomościami.
U.: następuje wymiana informacji
N.: Czy chcielibyście wiedzieć więcej? Jeśli tak, to pomyślcie w jaki sposób można pozyskać informacje?
 
W jaki sposób można pozyskać informacje? Giełda pomysłów. N.: weryfikacja pomysłów uczniów i przydzielenie zadań.
Proponuję, byście najpierw zaczerpnęli informacji zamieszczonych w encyklopedii multimedialnej. Zwróćcie uwagę na zamieszone tam odsyłacze.

U.: po uruchomieniu i zainstalowaniu encyklopedii uczniowie wyszukują odpowiednie hasła i zapoznają się z zamieszczoną pod nimi treścią . Korzystają również z odsyłaczy, które pozwalają im bezpośrednio przenieść się na inne strony lub połączyć z INTERNETEM.
Następuje przeglądanie uzyskanych materiałów i wynotowywanie najważniejszych informacji oraz adresów stron www.

N.: Na pewno zauważyliście, że wynotowywanie informacji jest kłopotliwe i czasochłonne. Poza tym jest problem choćby z ilustracjami.
Można interesujące Was materiały zapisać na dyskietce.(Następuje zademonstrowanie kolejnych czynności zapisywania na dysku A)

U.: ćwiczenia w zapisywaniu informacji na dyskietce.

N.: Skorzystaliście już z wiadomości encyklopedycznych. Przejdźmy teraz do wyszukiwania innych, zamieszczonych w INTERNECIE.

U.: następuje połączenie z INTERNETEM i za pomocą wyszukiwarki na odpowiednim portalu zdobywanie kolejnych interesujących adresów stron www. Ćwiczenia w użyciu wyszukiwarki.

N.: Jesteście już bogatsi o kolejne informacje, potraficie do nich dotrzeć. Sprawdźcie, czy w waszych notatkach znalazły się też następujące adresy:

www.efdss.org (tu pozyskać można inf. na temat muzyki i tańców ludowych Wielkiej Brytanii)
www.edinburgh.org (inf. nt. festiwalu w Edynburgu)
www.visitbritan.com (inf. turystyczna)


Proszę wpisać adresy poszczególnych stron i zapoznać się z zamieszczonymi tam informacjami. Prawdopodobnie będziecie znów korzystać z odsyłaczy. Najważniejsze informacje proszę wynotować lub zapisać na dyskietce.

U.: następuje wyszukiwanie podanych wyżej stron i zdobywanie informacji.
- komputery
- "Multimedialna encyklopedia powszechna" FOGRA



















- Internet, wyszukiwarka dostępnego portalu
Zakończenie N.: Na zakończenie proponuję przejrzenie płyty CD-ROM, która pozwoli Wam uporządkować dzisiejsze wiadomości.
U.: instalowanie i uruchomienie płyty, przeglądanie zawartości
- CD-ROM "BRITAN IN BRIEF"

V. Ćwiczenia do samokontroli:

Załącznik nr 1

Test pozwoli stwierdzić nauczycielowi, jak efektywne było zdobywanie informacji przez uczniów.

Imię i nazwisko.......................................................klasa....................................

1. Podaj przynajmniej trzy źródła pozyskiwania informacji.

a) ................................. b) ....................................... c) .......................................

2. Jeśli nie znasz adresu strony internetowej, którą byłbyś zainteresowany, w jaki sposób będziesz jej poszukiwał (korzystając z internetu)?

.................................................................................................................................
.................................................................................................................................

3. Jeżeli chciałbyś uzyskane informacje opracować w innym czasie np. w domu bądź zebrać w jedno miejsce, w jaki sposób możesz je "zabrać dla siebie" z encyklopedii multimedialnej czy internetu?

.................................................................................................................................

4. Rozwiąż krzyżówkę z hasłem.



  1. brytyjski książę (Karol)
  2. północna część Wielkiej Brytanii (Szkocja)
  3. jednostka monetarna Wielkiej Brytanii (funt)
  4. miasto z jednym z najstarszych uniwersytetów na świecie (Oksford)
  5. angielski poeta romantyczny, autor "Giaura" (Byron)
  6. najsławniejszy angielski pionier kina, twórca klasycznej komedii filmowej (Chaplin)

Opracowanie: Kamilla Welter

Wyświetleń: 3456


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.