I.
Temat zajęć: W jaki sposób można zdobyć informacje? (Poznajemy państwa Unii Europejskiej - Wielka Brytania.)
II.
Uczestnicy i forma zajęć: zajęcia przeznaczone są dla gimnazjalistów i odbywają się przede wszystkim w szkolnej pracowni komputerowej. Dobrze, jeśli uczniowie wcześniej korzystali z biblioteki i wyszukiwali informacje na zadany temat.
III.
Cele zajęć:
a)
ogólne: ukazanie możliwości wykorzystywania mediów jako źródeł informacji w samodzielnym dochodzeniu do wiedzy. Świadome posługiwanie się różnymi urządzeniami i formami komunikatów medialnych.
b)
operacyjne: uczeń potrafi korzystać z różnych źródeł informacji, głównie wyszukiwać ich w INTERNECIE; korzystać z wyszukiwarki; potrafi zainstalować płytę CD-ROM; potrafi zapisać potrzebne informacje na dyskietce; ma poczucie odpowiedzialności za powierzoną mu pracę, zadanie; dzięki informacjom zawartym w poszczególnych mediach poznaje tradycję, kulturę, obyczaje kolejnych państw Unii Europejskiej (tu: Wielkiej Brytanii)
IV.
Przebieg zajęć:
Ogniwa zajęć |
Czynności nauczyciela i uczniów, główne treści merytoryczne |
Zastosowane środki dydaktyczne i media |
Krótkie przedstawienie uczniom celów lekcji |
N.: Na dzisiejszej lekcji będziemy gromadzić wszelkie informacje na temat Wielkiej Brytanii. Poznanie kolejnych państw UE będzie tworzyło cykl naszych spotkań. W ten oto sposób zobaczycie, jak można pozyskiwać informacje, a jednocześnie zdobędziecie je, by móc przygotować swoją klasę do Święta Europejczyka, które niebawem odbędzie się w naszej szkole.
Dzisiejsza lekcja będzie poświęcona gromadzeniu informacji nt. Wielkiej Brytanii
|
|
Rozmowa nt. aktualnego stanu wiadomości uczniów o UE i Wlk. Brytanii |
N.: Co dziś moglibyście powiedzieć na temat Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii? Podzielcie się swoimi wiadomościami.
U.: następuje wymiana informacji
N.: Czy chcielibyście wiedzieć więcej? Jeśli tak, to pomyślcie w jaki sposób można pozyskać informacje?
|
|
W jaki sposób można pozyskać informacje? Giełda pomysłów.
|
N.: weryfikacja pomysłów uczniów i przydzielenie zadań.
Proponuję, byście najpierw zaczerpnęli informacji zamieszczonych w encyklopedii multimedialnej. Zwróćcie uwagę na zamieszone tam odsyłacze.
U.: po uruchomieniu i zainstalowaniu encyklopedii uczniowie wyszukują odpowiednie hasła i zapoznają się z zamieszczoną pod nimi treścią . Korzystają również z odsyłaczy, które pozwalają im bezpośrednio przenieść się na inne strony lub połączyć z INTERNETEM.
Następuje przeglądanie uzyskanych materiałów i wynotowywanie najważniejszych informacji oraz adresów stron www.
N.: Na pewno zauważyliście, że wynotowywanie informacji jest kłopotliwe i czasochłonne. Poza tym jest problem choćby z ilustracjami.
Można interesujące Was materiały zapisać na dyskietce.(Następuje zademonstrowanie kolejnych czynności zapisywania na dysku A)
U.: ćwiczenia w zapisywaniu informacji na dyskietce.
N.: Skorzystaliście już z wiadomości encyklopedycznych. Przejdźmy teraz do wyszukiwania innych, zamieszczonych w INTERNECIE.
U.: następuje połączenie z INTERNETEM i za pomocą wyszukiwarki na odpowiednim portalu zdobywanie kolejnych interesujących adresów stron www. Ćwiczenia w użyciu wyszukiwarki.
N.: Jesteście już bogatsi o kolejne informacje, potraficie do nich dotrzeć. Sprawdźcie, czy w waszych notatkach znalazły się też następujące adresy:
www.efdss.org (tu pozyskać można inf. na temat muzyki i tańców ludowych Wielkiej Brytanii)
www.edinburgh.org (inf. nt. festiwalu w Edynburgu)
www.visitbritan.com (inf. turystyczna)
Proszę wpisać adresy poszczególnych stron i zapoznać się z zamieszczonymi tam informacjami. Prawdopodobnie będziecie znów korzystać z odsyłaczy. Najważniejsze informacje proszę wynotować lub zapisać na dyskietce.
U.: następuje wyszukiwanie podanych wyżej stron i zdobywanie informacji.
|
- komputery
- "Multimedialna encyklopedia powszechna" FOGRA
- Internet,
wyszukiwarka dostępnego portalu
|
Zakończenie |
N.: Na zakończenie proponuję przejrzenie płyty CD-ROM, która pozwoli Wam uporządkować dzisiejsze wiadomości.
U.: instalowanie i uruchomienie płyty, przeglądanie zawartości
|
- CD-ROM "BRITAN IN BRIEF" |
V.
Ćwiczenia do samokontroli:
Załącznik nr 1
Test pozwoli stwierdzić nauczycielowi, jak efektywne było zdobywanie informacji przez uczniów.
Imię i nazwisko.......................................................klasa....................................
1. Podaj przynajmniej trzy źródła pozyskiwania informacji.
a) ................................. b) ....................................... c) .......................................
2. Jeśli nie znasz adresu strony internetowej, którą byłbyś zainteresowany, w jaki sposób będziesz jej poszukiwał (korzystając z internetu)?
.................................................................................................................................
.................................................................................................................................
3. Jeżeli chciałbyś uzyskane informacje opracować w innym czasie np. w domu bądź zebrać w jedno miejsce, w jaki sposób możesz je "zabrać dla siebie" z encyklopedii multimedialnej czy internetu?
.................................................................................................................................
4. Rozwiąż krzyżówkę z hasłem.
- brytyjski książę (Karol)
- północna część Wielkiej Brytanii (Szkocja)
- jednostka monetarna Wielkiej Brytanii (funt)
- miasto z jednym z najstarszych uniwersytetów na świecie (Oksford)
- angielski poeta romantyczny, autor "Giaura" (Byron)
- najsławniejszy angielski pionier kina, twórca klasycznej komedii filmowej (Chaplin)
Opracowanie: Kamilla Welter