AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Elżbieta Skwara
Przyroda, Scenariusze

"Różnorodność krajobrazów Polski" - konspekt lekcji otwartej z przyrody w klasie V.

- n +

Konspekt lekcji otwartej z przyrody w klasie V przeprowadzonej wg programu "Przyroda dla klas 4-6 szkoły podstawowej" nr DKW 4014-39/99.

Dział: Krajobrazy przekształcone przez człowieka.


Zakres treści:
  • Cechy krajobrazu przekształconego przez człowieka.
  • Krajobraz rolniczy, przemysłowy, wiejski.
  • Rośliny uprawiane przez człowieka: zboża, warzywa, drzewa i krzewy owocowe.
  • Hodowla zwierząt.
  • Surowce naturalne: węgiel, siarka.
  • Różnorodność krajobrazów Polski.
  • Wpływ człowieka na kształtowanie krajobrazów.
Cele lekcji:
  1. ogólny - wykazanie, że zróżnicowanie regionalne Polski jest efektem warunków przyrodniczych i działalności człowieka;
  2. operacyjne - Uczeń:
    • wie co to jest krajobraz,
    • wymienia typy krajobrazu miejskiego, rolniczego, przemysłowego,
    • wyjaśnia związek między występowaniem surowców, rozwojem przemysłu a rozwojem osadnictwa,
    • potrafi wskazać na mapie obszary rolnicze, przemysłowe, najstarsze miasta Polski, dostrzega rolę człowieka w kształtowaniu krajobrazu,
    • rozróżnia rośliny uprawiane w Polsce,
    • wyjaśnia różnicę między warzywnictwem a sadownictwem,
    • rozumie konieczność spożywania przez ludzi warzyw i owoców,
    • stosuje zdobytą wiedzę w życiu,
    • aktywnie pracuje na lekcji,
    • samodzielnie poszukuje odpowiedzi na pytania,
    • wykazuje się umiejętnością pracy w grupie.
Metody: praca z mapami, obserwacja, ćwiczenia w grupach, twórczość własna na podstawie wiersza połówkowego.

Formy pracy: równym frontem, grupowa, indywidualna.

Środki dydaktyczne: mapa Polski, atlasy, podręczniki, ilustracje przedstawiające różne krajobrazy, próbki węgla i siarki, modele zagrody wiejskiej i zakładu przemysłowego.

Tok lekcji:
  1. Wprowadzenie.
  2. Realizacja:
    • określenie typów krajobrazów i wykazanie różnic między nimi,
    • określenie roli człowieka w modelowaniu krajobrazów,
    • wykazanie pozytywnego i negatywnego wpływu człowieka.
  3. Zakończenie. Ustalenie terminu sprawdzianu.

Opracowanie: mgr Elżbieta Skwara

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4773


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 2.67



Ilość głosów: 3

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.