Każde dziecko reprezentuje inny poziom sprawności ruchowej i manualnej.
W większości wypadków rozwój ruchowy zsynchronizowany jest z całokształtem jego rozwoju psychicznego. Zwykle dzieci opóźnione w rozwoju umysłowym wykazują opóźnienie rozwoju ruchowego. Zdarzają się jednak przypadki opóźnienia ruchowego u dzieci z tzw. normą intelektualną. Przejawem obniżonej sprawności ruchowej (motorycznej) są:
- trudności w utrzymaniu równowagi przy staniu i skakaniu na jednej nodze
- ogólna niezręczność, mała wyćwiczalność w zakresie dużych ruchów
- ogólne spowolnienie ruchowe
- brak koordynacji ruchowej oraz zakłócenie koordynacji wzrokowo-ruchowej w zabawach, w których ruch odbywa się pod kontrolą oka
- osiąganie z opóźnieniem różnych umiejętności w zakresie samoobsługi, zabaw i sportu.
Wszystkie te czynniki powodują niechęć do wszelkich ćwiczeń gimnastycznych.
Przy obniżonej sprawności manualnej obserwujemy:
- brak precyzji i wolne tempo tzw. ruchów drobnych dłoni i palców
- trudności w rysowaniu i pisaniu - zbyt mocne lub zbyt słabe napięcie mięśni ręki, pismo brzydkie, brak połączeń między literami, zmiana wielkości i nachylenia pisma, skreślenia, nie mieszczenie się w liniach, wolne tempo pisania
- występowanie współruchów języka lub głowy (synkinezje)
- niechęć do budowania z klocków, częste psucie zabawek i przyborów.
Obniżona sprawność manualna, brak precyzji spostrzegania oraz niski poziom koordynacji wzrokowo - ruchowej mają również pośredni, ale znaczący wpływ na efekty uczenia się matematyki. Dzieci o mniejszej sprawności działania bardzo mocno koncentrują się na czynnościach technicznych typu organizacyjnego i wspomagającego proces uczenia się matematyki.
Efektem wtórnym przedstawionych wyżej trudności w rozwoju sprawności ruchowych i manualnych są zaburzenia sfery emocjonalnej i osobowości dziecka. Każde dziecko nasuwające podejrzenie zaburzeń wymienionych wyżej sfer rozwoju powinno być wnikliwie obserwowane przez nauczyciela i możliwie wcześnie objęte terapią na zespole wyrównawczym. Pomocnym narzędziem, które pozwoli nauczycielowi rozpoznać i zdiagnozować w/w zaburzenia jest
TEST SIEDMIU PYTAŃ, za pomocą którego sprawdzamy:
- Czy dziecko potrafi ustać z zamkniętymi oczami na lewej, potem na prawej nodze przez 5 sekund (obserwujemy równowagę).
- Czy dziecko potrafi z odległości 1,5 metra rzucić piłką w umieszczony na ścianie kwadrat o wymiarach 25cm (obserwujemy koordynację wzrokowo - ruchową, dokładność, koncentrację).
- Czy dziecko potrafi nawijać nić na szpulkę najpierw prawą, potem lewą ręką przez 12 sekund (obserwujemy cierpliwość, precyzję drobnych ruchów ręki, koordynację wzrokowo ruchową).
- Czy dziecko potrafi obunóż przeskoczyć przeszkodę o wysokości 20 cm (obserwujemy poziom utrzymania równowagi, poczucie masy ciała).
- Czy dziecko potrafi poruszać kciukami obu rąk równocześnie (obserwujemy koordynację ruchów).
- Czy dziecko potrafi prawą, potem lewą ręką uderzać o stół pałeczką bez współruchów; mrużenie oczu, wysuwanie języka (obserwujemy koordynację słuchowo-ruchową).
- Czy dziecko potrafi rysować z dużą szybkością pionowe kreski przez 15 sekund (obserwujemy tempo wykonywania czynności, precyzję ruchów, koordynację wzrokowo-ruchową).
Bibliografia:
1. "Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży" pod redakcją Marii Żebrowskiej PWN Warszawa 1982r.
2. Edyta Gruszczyk - Kolczyńska, Ewa Zielińska - "Dziecięca matematyka" WsiP Warszawa 1997r.
Opracowanie: Marta Tylutko