Lekcje mogą być przeprowadzone w klasie I lub II gimnazjum.
(Wskazane jest przeprowadzenie lekcji osobno dla chłopców i dla dziewcząt)
LEKCJA 1
Temat: Dojrzewanie dziewcząt i chłopców - różnice psychiczne tego okresu.
Cele:
- Przekazanie uczniom informacji o okresie dojrzewania
- Stworzenie okazji do rozmowy i zadawania pytań na tematy, które ich niepokoją
- Budzenie szacunku dla spraw płci
Metoda:
Mini wykład, ankieta, dyskusja
Pomoce:
Kartki papieru, długopisy
Skrócony przebieg lekcji:
- Wyjaśnienie tematu i przyczyny rozdzielenia klasy według płci
- Wypowiedzi uczniów dotyczące zmian, jakie zaobserwowali w swoim ciele, w swojej psychice i w kontaktach z innymi ludźmi.
- Mini wykład nauczyciela - omówienie wieku dorastania
- zmiany w ciele chłopca i dziewczyny
- zmiany w psychice chłopca i dziewczyny
- cel różnic cielesnych i psychicznych pomiędzy mężczyzną i kobietą
- symptomy dojrzałości płciowej
- "doganianie" dojrzałością psychiczną dojrzałości fizycznej
- Ponowne wypowiedzi uczniów - pytania, polemika
- Rozdanie kartek z prośbą o wypisanie przez uczniów nurtujących ich pytań na które nauczyciel odpowie na kolejnych lekcjach
LEKCJA 2
Temat: Różnice w przeżywaniu i przejawianiu się popędu płciowego u dziewcząt i u chłopców.
Cele:
- Poznanie mechanizmu działania popędu płciowego i różnic w jego przeżywaniu i przejawianiu się u chłopców i u dziewcząt
- Budzenie szacunku dla spraw płci
Metoda:
- praca w grupach
- elementy pogadanki połączonej z dyskusją
- mini wykład
Pomoce:
Kartki papieru, długopisy, tablica, kartki z zadaniem domowym.
Skrócony przebieg lekcji:
- Krótkie wprowadzenie do lekcji przez nauczyciela
- Pracując w grupach uczniowie podają pomysły na "znaki miłości" młodzieńczej i zapisują je na kartkach.
- Zapisanie "znaków miłości" na tablicy lub większym arkuszu papieru z wyróżnieniem przykładów podanych przez dziewczęta i przez chłopców
- Zwrócenie uwagi na różne sposoby ukazywania uczuć osobie kochanej w przypadku chłopców i dziewcząt
- Mini wykład dotyczący różnic w przeżywaniu i przejawianiu się popędu płciowego
- u dziewcząt - ścisły związek warstwy uczuciowej ze zmysłową
- u chłopca - dominacja warstwy zmysłowej nad uczuciowa
- Jakie niebezpieczeństwa niesie za sobą nieświadomość wspomnianych różnic? - pogadanka połączona z dyskusją
- Krótkie podsumowanie przez nauczyciela
- wiele dziewcząt nie rozumie zachowań chłopców
- chłopcy dziwią się, że dziewczęta mają tak różne wyobrażenia i oczekiwania
- każde z nich "mierzy własną miarą"
- często popełniają błędy i są potem zaskoczeni dramatycznym finałem ich młodzieńczego uczuciowego związku
- Zadanie domowe
Dziewczęta
"Na pierwszej randce, a może dopiero na którejś z kolei on wziął cię za rękę. Czekałaś z bijącym sercem na ten moment. Po jakimś czasie zaczyna cię obejmować, a ty kładziesz głowę na jego ramieniu. Jest wspaniale. Teraz czekasz na pożegnalny pocałunek. Najpierw tylko niewinne muśnięcie, a dalej........"
Jesteś bohaterką opisanego spotkania:
- opisz swoje uczucia
- spróbuj opisać uczucia chłopca (jak oceniasz zachowanie chlopca)
- dopisz dalszy ciąg tej krótkiej historyjki
Chłopcy
"Na pierwszej randce, a może dopiero na którejś z kolei wziąłeś ją za rękę. Zauważyłeś, że sprawiło jej to przyjemność. Po jakimś czasie zaczynasz ją obejmować, a ona kładzie głowę na twoim ramieniu. Jest wspaniale. Teraz jeszcze pożegnalny pocałunek. Najpierw tylko niewinne muśnięcie, a dalej........"
Jesteś bohaterem opisanego spotkania
- opisz swoje uczucia
- spróbuj opisać uczucia dziewczyny
- dopisz dalszy ciąg tej krótkiej historyjki
LEKCJA 7
Temat: Czystość i wzajemna odpowiedzialność chłopca i dziewczyny
Cele:
- poznanie i rozumienie psychicznych przeżyć okresu dojrzewania
- budzenie poczucia odpowiedzialności za siebie i za innych
- zachęcenie do ćwiczenia się w opanowaniu w różnych dziedzinach
Metoda:
Dyskusja.
Materiały:
Listy do redakcji czasopism młodzieżowych.
Skrócony przebieg lekcji:
- Krótkie wprowadzenie do lekcji - nawiązanie do zadania domowego z poprzednich zajęć
- Prezentacja wybranych wypowiedzi.
- Dyskusja wokół następujących tematów:
- co wpływa na nasze zachowanie się w towarzystwie osoby odmiennej płci
- czy sposób bycia dziewczyny może wpływać na zachowanie się chłopca w jej obecności
- w jaki sposób możemy subtelnie wyrażać nasze uczucia
- "Prowokatorki w mini" - przykłady zachowań na podstawie wybranych listów do redakcji czasopism młodzieżowych
- Podsumowanie przez nauczyciela
- nawiązanie do problemu przyjaźni, odpowiedzialności za siebie i za drugiego (dojrzały chłopiec kieruje sobą i dziewczyną, dojrzała dziewczyna wychowuje chłopca)
- zamierzone i niezamierzone pobudzanie wrażliwości seksualnej jest ogromną krzywdą dla młodych
- Zadanie domowe
Spróbujcie sobie odpowiedzieć:
- Czy ulegnę temu, co łatwe, urokliwe, ale powierzchowne i niebezpieczne?
- Czy wybiorę to, co wymaga trudu, rezygnacji z przyjemności, czasem nawet walki ze sobą, ale da w przyszłości prawdziwą radość?
Literatura wykorzystana przy opracowaniu scenariuszy lekcji:
- Chomiczyńska Maliszewicz M., Pankowska D.: Polubić szkołę. Ćwiczenia grupowe do pracy wychowawczej. WSiP, 1995r.
- Braun - Gałkowska M.: W tę samą stronę. Wydawnictwo Krupski i S-ka, Warszawa 1994r.
- Pietrasiński Z.: Sam sięgaj do psychologii. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1986
- Sławiński S.: Dojrzewać do miłości. Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1990r.
Opracowanie: Urszula Bocian