AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Anna Bazan
Sztuka, Scenariusze

"Jesień - widzę, słyszę, czuję" - konspekt lekcji sztuki w kl. IV.

- n +

Zagadnienia programowe

Plastyka - DKW - 4014 - 152/99 Sł.K. Stopczyk

Środki wyrazu plastycznego
  • Natura i sztuka jako źródła przeżyć estetycznych
  • Natura jako źródło tematów i form oraz tworzyw
Działalność plastyczna dziecka
  • Obserwacje i określanie cech natury, rzeczy zjawisk interesujących dziecko, zróżnicowanych pod względem proporcji, kształtu, barw, faktur
  • Wyrażenie swoich nastrojów przy użyciu wybranych środków wyrazu
Muzyka - DKW - 4014 - 155/99 E.Wachowiak

  • Percepcja muzyki - Określenie nastroju i charakteru słuchanych utworów.
Cele ogólne
  • Rozwijanie ogólnej wrażliwości dziecka
  • Kształcenie wyobraźni muzycznej i plastycznej
  • Rozwijanie aktywności twórczej uczniów w różnych formach
Cele szczegółowe z dziedziny: poznawczej
  • uczeń dostrzeże piękno jesiennego lasu, zauważy w nim wielość kształtów, barw, faktur
  • uczeń potrafi wykorzystać informacje z innych dziedzin wiedzy i powiązać je z opracowanym tematem
  • uczeń odróżni i nazwie różne rodzaje malarstwa posługując się właściwą im terminologią
    • scena rodzajowa
    • martwa natura
    • pejzaż
  • uczeń wysłucha utworu A.Vivaldiego "Cztery pory roku" - Jesień
emocjonalnej
  • uczeń zaangażuje się w akcję plastyczną i z użyciem wszystkich zmysłów podda się wszelkim doznaniom estetycznym
  • uczeń z zaangażowaniem wysłucha utworów muzycznych i fragmentów poezji
  • uczeń czuje odpowiedzialność za wykonane zadania indywidualne i grupowe
motorycznej
  • uczeń zinterpretuje ruchem wybrane zjawiska przyrodnicze, uczeń wykadruje ramą jesienne obrazy i utrwali je za pomocą aparatu fotograficznego
METODY wg W. Okonia
  • asymilacji wiedzy - pogadanka
  • waloryzacyjne - metody impresyjne, metody ekspresyjne
Formy pracy:
  • z całą grupą;
  • indywidualna
  • zespołowa
Problem plastyczny

Wielozmysłowe doświadczanie piękna jesiennego lasu i wykorzystanie tych doznań w kompozycjach plastycznych

Pomoce dydaktyczne

nagranie muzyczne "Cztery pory roku" A. Vivaldiego wiersze o jesieni "Jesień w lesie" G. Sajdok, "Klucz żurawi" H. Szajyerowa, "Jesienne liście" L. Staff, "Gdzie jesteś jesieni" - H. Zdzitowiecka

Materiały i narzędzia

ramy od obrazów, aparat fotograficzny, materiały przyrodnicze

Czas trwania 3 x 45 min

  Czynności nauczyciela Czynności ucznia   Środki dydakt.
Część wstępna Pogadanka na temat źródeł inspiracji dla malarzy, muzyków, poetów Nauczyciel informuje dzieci o temacie lekcji i celu wycieczki. Ukierunkowuje ich uwagę i podaje zadania do realizacji w drodze do miejsca akcji plastycznej Uczniowie podają przykłady sytuacji, bodźców, które mogą być motywem twórczości artystów Dzieci dzielą się na grupy i przyjmują na siebie kolejne zadania uczeń ponosi odpowiedzialność za wykonane zadania indywidualne i grupowe  
Część główna Wyjście do lasu. Nauczyciel wielokrotnie zatrzymuje grupę i wskazuje na mijane najpiękniejsze miejsca i zjawiska w przyrodzie. Nauczyciel odwołuje się do wiedzy uczniów zdobytej na lekcjach przyrody na temat czynników wpływających na zmianę kolorytu drzew jesienią Dzieci z uwagą obserwują środowisko, spontanicznie reagują i dzielą się swoimi odczuciami Uczniowie wypowiadają się na temat zjawisk przebarwienia i opadania liści oraz zmienności jesiennej pogody Uczeń dostrzeże piękno jesiennego lasu Uczeń potrafi wykorzystać informacje z innych dziedzin wiedzy.  
  Na miejscu nauczyciel poddaje dyskusji wybór miejsca do akcji plastycznej Nauczyciel prowadzi akcję plastyczną, inicjuje zabawy dzieci, kieruje ich uwagę na wybrane zjawiska w celu dostarczenia im jak najbogatszych i najsilniejszych doznań. Dzieci podają propozycje ciekawych miejsc przedstawiając zasadność wyboru Zmysłowe doświadczanie lasu
  • Uważna obserwacja terenu.
    Dzieci dzielą się swoimi spostrzeżeniami na temat wielości barw i kształtów liści.
    Dostrzegają zależność słońce a barwa, słońce a doznanie estetyczne (Wpływ pogody na budowanie nastroju), słońce a rzucany cień (organizacja przestrzeni)
  • Marsz bieg po zeschniętych liściach wsłuchiwanie się w ich szelest i trzask łamiących się pod butami gałązek
  • Improwizacja ruchowa "Taniec wśród drzew ". Dzieci zbierają liście kołyszą się z nimi poruszane wiatrem (wcielają się w rolę liści wirują pomiędzy drzewami i dookoła własnej osi, z wyskokiem wyrzucają liście do góry, śledzą ich lot aż do upadku na ziemię. Następnie ciałem naśladują ten ruch
Uczeń zaangażuje się w akcję plastyczną i za pomocą wszystkich zmysłów podda się wszelkim doznaniom estetycznym


Uczeń zinterpretuje ruchem wybrane zjawiska przyrodnicze
 
  Nauczyciel opowiada dzieciom na temat energetycznego oddziaływania drzew oraz pozytywnego wpływu środowiska leśnego na organizm człowieka Dzieci obejmują drzewa, przytulając się do pni " przejmując ich energię"

Następnie obserwują fakturę kory. Wzrokiem dostrzegają mnogość pęknięć i różnorodność linii oraz dotykiem wyczuwają rodzaj powierzchni używając określeń
  • chropowata
  • szorstka
  • gładka
Leżąc na liściach wsłuchują się w dobiegające odgłosy lasu
Uczeń dostrzeże piękno jesiennego krajobrazu, zauważy w nim wielość kształtów, barw, faktur  
  Nauczyciel wprowadza do słuchania utworu muzycznego, zachęcając do malowania w wyobraźni obrazów Prezentacja utworu "Cztery pory roku" A. Vivaldiego Jesień Uczniowie z zamkniętymi oczami słuchają Uczeń z zaangażowaniem wysłucha utworu muzycznego A.Vivaldi "Cztery pory roku"
  Nauczyciel pyta o wyrażenie wywołane wysłuchanym utworem. Uczniowie określają nastrój utworu, zainspirowani muzyką "malują słowem" jesienne obrazy. Uczeń potrafi słowami wyrazić własne emocje i doznania  
  Nauczyciel rozdaje na kartkach fragmenty poezji. Nauczyciel poleca by uczniowie odnaleźli te obrazy w okolicy. Dzieci odczytują na głos wiersze i odszukują opisów dostrzeżonych już zjawisk. Uczeń dostrzeże piękno słowa zawarte w poezji i dostrzeże związek poezji z muzyką Wiersze L.Staffa H.Zdzitowieckiej H.Szayerowa G.Sajdok
  Nauczyciel nawiązuje do lekcji o malarstwie. Egzekwuje od dzieci wiedzę na temat rodzajów malarstwa.

Nauczyciel wraz z uczniami omawia stworzone przez dzieci obrazy.

Nauczyciel ocenia stopień zaangażowania każdego z uczniów.
Uczniowie w grupach poszukują najpiękniejszych zakątków leśnych, kadrują je za pomocą ramy, tworząc własne kompozycje tematyczne.
  • pejzaż
  • martwa natura
  • scena rodzajów
Grupy kolejno prezentują swoje prace. Najciekawsze ujęcia utrwalają na kliszy aparatu fotograficznego.
Uczeń wykadruje ramą jesienne obrazy i utrwali je na kliszy aparatu fotograficznego. Uczeń czuje odpowiedź za wykonanie zadań grupowych  
Część końcowa Nauczyciel prowadzi rozmowę z dziećmi na temat specyficznej atmosfery i klimatu lasu, na temat wrażeń jakie wyniosły z obcowania z przyrodą. Uczniowie dzielą się swoimi refleksjami Wymieniają czynniki składające się na swoistość leśnego środowiska
  • koloryt drzew
  • zapach lasu
  • odgłosy dolatujące z różnych stron, tworzące "muzykę lasu" trzask łamanych gałęzi, szelest liści, wiatr wśród drzew, głosy zwierząt, śpiewy ptaków, echo, cisza.
Uczeń stwierdzi, iż zarówno pora roku jak i miejsce są źródłem niezwykłych doznań i mogą być inspiracją do twórczej pracy wielu artystów.  

Pełne omówienie prac uczniów odbędzie się na kolejnej lekcji przy użyciu dokumentacji fotograficznej.

Opracowanie: Anna Bazan

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5692


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 3.33



Ilość głosów: 3

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.