Katalog Beata Długosz Geografia, Artykuły Problemy z umiejętnością określania położenia geograficznego - opis i analiza problemu edukacyjnego.
1. Identyfikacja problemu
Uczniowie klasy VI wykazywali problemy z umiejętnością określania położenia geograficznego. 2. Geneza i dynamika zjawiska Opracowałam test (załącznik nr.1) za pomocą, którego uzyskałam odpowiedzi na pytania:
3. Znaczenie problemu Nabycie umiejętności określania położenia geograficznego ma duży wpływ na naukę geografii w gimnazjum. 4. Prognoza Podjęcie w porę odpowiednich oddziaływań sprawi, iż uczniowie w znacznie większym stopniu nabędą umiejętność określania współrzędnych geograficznych, i tym samym będą lepiej przygotowani do nauki geografii w gimnazjum. 5. Propozycje rozwiązania Analiza testu i wysunięte na jej podstawie wnioski sprawiły, że wdrożyłam następujący plan oddziaływań:
Szczególny nacisk położyłam na ćwiczenia uczniów z atlasami i określanie położenia geograficznego konkretnych miast. Praca uczniów najczęściej odbywała się w grupach, rzadziej pojedynczo. Każdą poprawną odpowiedź uczniów nagradzałam "+". Po uzyskaniu przez ucznia lub grupę uczniów trzech "+" wstawiałam ocenę bardzo dobrą do dziennika lekcyjnego. Kilkoro uczniów nie posiada atlasów geograficznych, więc wypożyczyłam im do domu atlasy szkolne. Efekty oddziaływań Przygotowałam test (załącznik2) sprawdzający osiągnięcia uczniów po realizacji projektu. Analiza testu sprawdzającego jednoznacznie wskazuje, że uczniowie uzyskali dużo wyższe wyniki niż z testu diagnozującego. Dziewięcioro uczniów uzyskało 100% poprawnych odpowiedzi co świadczy o pełnym zrozumieniu zagadnienia. Wynik z testu poniżej 50% uzyskało troje uczniów ( uczniowie ci mają duże trudności w nauce ze wszystkich przedmiotów). Osiągnięcia poszczególnych uczniów z testu sprawdzającego przedstawia wykres. Dokonałam porównania wyników uzyskanych przez poszczególnych uczniów z obydwu testów. Przedstawiłam to za pomocą wykresu. Porównanie wyników testu diagnozującego i sprawdzającego osiągnięcia uczniów po realizacji projektu wskazuje, iż podjęte przeze mnie oddziaływania mające na celu nabycie umiejętności określania położenia geograficznego okazały się w pełni skuteczne. Opracowanie: Beata Długosz Wyświetleń: 3707
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |