Katalog Małgorzata Frymus Awans zawodowy, Scenariusze Scenariusz zajęć zintegrowanych (klasa III) "Barwy lasu". Zajęcie pokazowe dla nauczycieli stażystówScenariusz zajęć zintegrowanych - klasa III(Z ZAKRESU EDUKACJI ŚRODOWISKOWEJ)Ośrodek tematyczny: Barwy lasu. Temat dnia: Utrwalamy wiadomości o lesie i jego mieszkańcach. Zapis tematu w dzienniku lekcyjnym: Warunki życia zwierząt leśnych. Sposoby odżywiania się zwierząt i zależności pokarmowe między zwierzętami a roślinami. Zabawy obrazujące te zależności. Zwierzęta roślinożerne, mięsożerne i wszystkożerne. Warstwowa budowa lasu oraz zwierzęta tam zamieszkujące. Nabywanie umiejętności korzystania ze zdobytej wcześniej wiedzy. Wzbogacanie słownictwa z zakresu treści przyrodniczych. Rozwijanie zainteresowań przyrodą. Przewidywane osiągnięcia - umiejętności ucznia: - rozróżnia podstawowe gatunki zwierząt żyjących w lasach oraz dostrzega zależności między ich życiem; - potrafi podać przykład łańcucha zależności pokarmowych w środowisku leśnym; - zna warstwową budowę lasu; - wie jakie zwierzęta przynależą do danej warstwy lasu; - dokonuje podziału zwierząt na: ssaki, ptaki, owady; - dokonuje podziału zwierząt na: mięsożerne, roślinożerne, wszystkożerne; - umie w kilku zdaniach opisać wybrane zwierzę leśne zaliczając je, do ssaków, ptaków, owadów / mięsożerców, roślinożerców, wszystkożerców; - zna reguły zabaw, stosuje je, uczestniczy w nich. Pomoce: kartoniki z nazwami zwierząt leśnych (część z nich zawieszana na szyję) oraz roślinami - po kilka / trzy duże napisy: ssaki, owady, ptaki / trzy arkusze papieru z napisami: mięsożerne, roślinożerne, wszystkożerne / cztery napisy: ściółka, runo leśne, podszyt, korony drzew / piłka. Przebieg zajęcia: 1. Powitanie piosenką wysłuchaną z kasety pt. "Leśne tajemnice". Krótka rozmowa na temat treści wysłuchanej piosenki. - Jak myślicie, o czym (o kim) będziemy dzisiaj rozmawiać? 2. Wypowiedzi dzieci na temat podziału zwierząt na: ssaki, owady, ptaki. Każdy uczeń otrzymuje kartonik z nazwą leśnego zwierzątka. W klasie ustawiono trzy stoły, wokół nich krzesła. Na stołach znajdują się duże napisy: SSAKI, PTAKI, OWADY. Zadaniem dzieci jest usiąść przy właściwym stole z właściwym napisem. Po sprawdzeniu poprawności wykonania zadania, uczniowie w grupach mają za zadanie zdefiniować w kilku zdaniach w/w pojęcia (cechy charakterystyczne). Ssaki - borsuk, dzik, lis, wilk, sarna, jeleń, zając, wiewiórka. Ptaki - sowa, jastrząb, puchacz, dzięcioł. Owady - wij, mrówka, kornik, żuk leśny. 3. Zabawy w łańcuchy pokarmowe. Uczniowie losują kartoniki z nazwami zwierząt, zawieszając je na szyi, postawą ciała przedstawiają te zwierzęta oraz zależności pokarmowe, np.: orzech - wiewiórka - jastrząb drzewo - kornik - dzięcioł poziomka - mrówka - jeż trawa - sarna - wilk trawa - zając - lis. Odkrywanie relacji: rośliny zjadają roślinożercy, a roślinożerców - mięsożercy. 4. Sposoby odżywiania się zwierząt. Po losowaniu kartek z nazwami zwierząt, uczniowie przygotowują się do odpowiedzi na pytanie: Czym się to zwierzę żywi? Na ścianie umieszczone są 3 arkusze papieru z napisami: zwierzęta roślinożerne, mięsożerne, wszystkożerne. Uczeń ma za zadanie umiejscowić kartonik z nazwą wylosowanego przez siebie zwierzęcia na odpowiedniej planszy. W podsumowaniu uczniowie wyciągają wnioski, że zwierzęta żywią się roślinami (roślinożerne), innymi zwierzętami (mięsożerne) oraz roślinami i zwierzętami (wszystkożerne). Roślinożerne - zając, sarna, jeleń, ślimak, kornik. Mięsożerne - puchacz, wij, wilk, lis, żaba. Wszystkożerne - dzik, jeż, wiewiórka, borsuk, dzięcioł, kuna, mysz polna. 5. Scenka zbiorowa przedstawiająca warstwową budowę lasu oraz zwierzęta zamieszkujące poszczególne warstwy lasu. Nauczyciel na podłodze umieszcza napis - ściółka, na ławeczce - runo leśne, na krześle - podszyt, sam wysoko unosi napis - korony drzew. Zadaniem uczniów jest dopasowanie zwierząt do poszczególnych warstw lasu. Ściółka - ślimak, wij, mrówka. Runo leśne - żaba, zaskroniec, ważka, motyl. Podszyt - sarna, wilk, dzik, jeleń, zając, lis, borsuk, kuna. Korony drzew - wiewiórka, sowa, kukułka, zięba. 6. Zabawa z piłką. Zabawę rozpoczyna nauczyciel, rzucając piłkę do danego dziecka i wypowiadając słowa: szumi las, szumi las, omów zwierzę, które znasz? Uczeń, który otrzymał piłkę, w 2 -3 zdaniach omawia wybrane przez siebie zwierzę tzn. podaje warstwę lasu, w której zamieszkuje, określa czy jest roślinożerne, mięsożerne lub wszystkożerne oraz potrafi przydzielić je do danej grupy (ssaki, ptaki, owady). Uczniowie mogą posiłkować się planszami, które wcześniej wykonali. W razie trudności, dziecko może dokonać też opisu wyglądu zwierzęcia. 7. Samoocena i zakończenie zajęć. Nauczyciel pisze na tablicy pytania: - Jak pracowałeś na zajęciach? - Co Ci się najbardziej podobało? Uczniowie piszą na kartkach krótkie odpowiedzi. Odczytanie odpowiedzi przez nauczyciela, rozmowa na ich temat.
Opracowanie: mgr Małgorzata Frymus Wyświetleń: 35502
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |