Katalog Mariola Tomańska Lekcja wychowawcza, Konspekty Porozumiewanie się jest podróżowaniem - jak rozpoczynać i prowadzić rozmowę.Porozumiewanie się jest podróżowaniem - jak rozpoczynać i prowadzić rozmowęScenariusz godziny wychowawczej w klasie IVCele zajęć: - kształtowanie umiejętności rozpoczynania rozmowy ważnej dla nawiązywania przyjaźni, współpracy - wyrabianie umiejętności prowadzenia dialogu -zachęcanie do otwartości na innych, zapobieganie samotności Metody pracy: - pogadanka wstępna - odgrywanie scenek-gra symulacyjna - kształtowanie umiejętności w ramach czterech etapów: * modelowanie * odgrywanie ról * informacja zwrotna * transfer umiejętności Formy pracy: zbiorowa, grupowa Czas zajęć-45 min Pomoce: - scenka modelowa przygotowana przez wychowawcę- 3 kroki procedury * przywitaj drugą osobę * prowadź rozmowę wstępną * rozwiń temat rozmowy Przebieg zajęć: 1. Przedstawienie celu zajęć i metody pracy. 2. Przeczytanie scenki z uwzględnieniem trzystopniowej procedury. 3. Odegranie scenki według trzystopniowej procedury przez nauczyciela wraz z drugim aktorem - etap modelowania. 4. Wybór głównego aktora. Główny aktor wybiera aktora drugiego. Przygotowują scenkę na boku. 5. Przydzielenie ról obserwatorów pozostałym uczniom: obserwujący pierwszego aktora, obserwujący drugiego aktora, obserwujący całość. 6. Odegranie scenki przez aktora pierwszego i drugiego. 7. Dostarczenie informacji zwrotnych: * od drugiego aktora (jak się czuł)? * od obserwatorów drugiego aktora - co zrobił dobrze? Czy można to było zrobić inaczej? * od obserwatorów pierwszego aktora - co było dobrego w wykonaniu? Co się podobało? * od obserwatorów całości - jakie korzyści osiągnął pierwszy aktor stosując tę umiejętność! Czy zostały zachowane 3 kroki (procedura)? 8. W zależności od posiadanego czasu odegranie kolejnej scenki z innymi aktorami. Można zaproponować zmianę sposobu powitania, zmianę tematu podczas rozmowy wstępnej. 9. Podsumowanie. Czego się nauczyliśmy? Gdzie możemy wykorzystać te umiejętności, w jakich sytuacjach? Załącznik - treść scenki wraz z krokami Chłopiec z IVC stoi sam ja też nie mam kolegi! Może z nim porozmawiam? Krok 1 - aktor 1 mówi- Przywitaj drugą osobę- Cześć! Ja mam na imię Michał, a Ty? Odpowiedź 2 aktora. Mam na imię Marcin. Krok 2 - aktor 1 mówi Prowadź rozmowę wstępną - Może pogramy skoro nie masz pary tak jak ja? Odpowiedź 2 aktora Chętnie, ale w co? Krok 3 - aktor 1 mówi Rozwiń temat rozmowy - Czy chciałbyś pograć w statki lub w państwa i miasta? Odpowiedź 2 aktora Oczywiście. Mam długopis, kartkę. Zaczynamy?
Opracowanie: mgr Mariola Tomańska Wyświetleń: 2713
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |