AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Arletta Robak
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Scenariusz lekcji wychowawczej

- n +

Jak radzić sobie w szkole ze stresem?

SCENARIUSZ LEKCJI WYCHOWAWCZEJ W LICEUM

Cele ogólne:
- uświadomienie roli i znaczenia stresu w życiu ucznia
- określenie jak reaguje własny organizm na stres
- poznanie technik relaksacyjnych
- kształcenie logicznego myślenia
- rozwijanie wyobraźni
- kształcenie języka poprzez analizę, wnioskowanie, formułowanie poprawnych odpowiedzi
- pokazywanie sensu radzenia sobie ze stresem
- rozwijanie operatywności
- wyrabianie umiejętności pracy zespołowej(kultura dyskusji, dzielenie się wiedzą)

Cele szczegółowe:
Uczeń powinien:
- znać pojęcie stresu
- umieć ocenić swoje reakcje na stres (prawidłowe lub nie)
- znać techniki walki ze stresem
- potrafić wybrać odpowiednią metodę walki ze stresem dla siebie

Metody i formy pracy:
- pogadanka
- praca w grupach
- dyskusja

Środki dydaktyczne:
- plansza z definicją stresu
- tablica i kreda
- materiały piśmiennicze
- pytania pomocnicze

Czas: 45 minut

Przebieg zajęć:

1. Wstęp(5min)
Nauczyciel sprawdza obecność.
Podaje temat lekcji.

2. Wprowadzenie
Wychowawca przedstawia uczniom cel lekcji i podaje definicję stresu. Definicja ta zostaje powieszona na tablicy.

STRES
Jest to relacja między umiejętnościami radzenia sobie jednostki a wymaganiami stawianymi jej przez otoczenie.

Wg Charlesa Spilbergera

Nauczyciel przeprowadza miniwykład na temat stresu.(wskazane, aby przytoczył chociaż jeden przykład ze swojego życia):

Człowiek jest istotą myślącą, zna swoje możliwości, zalety i wady. Porażki traktuje jako doświadczenie, dzięki któremu wyciąga wnioski na przyszłość.(w tym momencie przestawia swój własny przykład)

Po wstępie dzieli klasę na grupy 5-6 osobowe i prosi o zastanowienie się nad własnymi doświadczeniami. Każda grupa ma za zadanie omówienie jakiejś sytuacji, która wprowadziła jedną z osób w sytuację stresową. (10 minut). Następnie grupy przedstawiają to doświadczanie na forum klasy i omawiają jak należałoby poradzić sobie w takiej sytuacji.
Na tablicy narysowana jest tabela, w której uczniowie wpisują sytuację stresową i reakcję organizmu na stres:
SYTUACJA STRESOWA REAKCJA
Strach przed klasówką Kołatanie serca
Matura Pocenie się, drżenie rąk
   
   
Po dyskusji uczniowie wypisują na tablicy sposoby radzenia sobie ze stresem.
Przykładowe odpowiedzi uczniów:
- liczenie do dziesięciu
- pomyślenie o czymś przyjemnym
- wyjście na zakupy
- rozmowa z przyjacielem
- obejrzenie komedii
- zrobienie czegoś przyjemnego dla siebie (upiec ciasto, namalowanie obrazu, posłuchanie muzyki)
- wyjście na imprezę
-.....
Nauczyciel prosi uczniów, aby w domu zastanowili się czy potrafią wyciągać wnioski ze swych porażek. Przypomina uczniom o tym, że w szkole jest psycholog i pedagog szkolny.
To oni profesjonalnie pomagają w trudnych sytuacjach "bez wyjścia".

 

Opracowanie: Arletta Robak

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5130


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.