Katalog

Anna Siegień, Anna Sejnota
Ekologia, Konspekty

Jak kształtować wśród uczniów postawy proekologiczne?

- n +

Jak kształtować wśród uczniów postawy proekologiczne?

Najważniejszym celem edukacji ekologicznej jest ukształtowanie wśród uczniów poczucia odpowiedzialności za jakość otaczającego ich środowiska przyrodniczego. Te zagadnienia są realizowane w ramach ścieżki ekologicznej. Aby realizacja tej ścieżki nie ograniczała się tylko do przekazywania wiedzy na lekcjach, podjęłyśmy dodatkowe działania. Chciałybyśmy podzielić się doświadczeniami z realizacji tych zadań.

W roku szkolnym 2004/2005 opracowałyśmy i zrealizowałyśmy w klasach IV - VI projekt "Drzewo - mój przyjaciel". W ramach tego projektu uczniowie uczestniczyli w akcji sadzenia drzew wokół szkoły, przygotowali wystawę nt. "Drzewo - mój przyjaciel", wzięli udział w konkursach. Aby uczniowie mieli możliwość wykazania się różnymi uzdolnieniami, przeprowadziłyśmy konkursy:
- konkurs plastyczny "Pocztówka świąteczna z motywem drzewa",
- konkurs literacki "Drzewa naszego krajobrazu" - zadanie konkursowe polegało na ułożeniu wiersza na temat dowolnie wybranego drzewa (treść wiersza powinna zawierać cechy charakterystyczne drzewa),
- konkurs "Pomniki przyrody w naszym mieście" - konkurs polegał na odszukaniu jak największej liczby drzew - pomników przyrody na terenie miasta, umieszczeniu ich na planie miasta i krótkim opisaniu.
Konkursy cieszyły się dużym zainteresowaniem wśród uczniów.

Ich podsumowanie nastąpiło na apelu z okazji Dnia Ziemi, na którym uczniowie zaprezentowali przedstawienie o tematyce ekologicznej.

W roku szkolnym 2005/2006 opracowałyśmy projekt "Drzewo, woda, życie", który jest kontynuacją poprzednich działań. W ramach realizacji tego projektu uczniowie:
* uczestniczyli w akcji akcja sadzenia drzew,
* przygotowali wystawę "Piękne, rzadkie, ginące - flora i fauna Podlasia",
* wzięli udział w konkursach:
- konkursie plastycznym "Chrońmy przyrodę",
- konkursie literackim "Ziemia - planeta, za którą jesteś odpowiedzialny" - zadanie konkursowe polegało na ułożeniu wiersza na temat ochrony przyrody,
* uczestniczyli w oczyszczaniu brzegów lokalnej rzeki,
* przygotowali przedstawienie o tematyce ekologicznej.

Uważamy, że podejmowanie tego typu działań jest bardzo ważne. Dzięki nim uczniowie uświadamiają sobie, że ochrona przyrody jest koniecznością. Rozumieją, że od ich działań, teraz i w przyszłości, zależy stan środowiska przyrodniczego.

Uczniowie mogą rozwijać swoje uzdolnienia i zainteresowania, poszerzają wiedzę zdobytą na lekcjach. Udział w konkursach kształtuje nawyk zdrowej rywalizacji, mobilizuje do twórczego wysiłku. Prace konkursowe były różnorodne, charakteryzowały się oryginalnymi pomysłami. Uczniowie szukając materiałów potrzebnych do realizacji poszczególnych zadań, doskonalą umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji i selekcji materiałów według potrzeb. W projektach uwzględniłyśmy różne formy zadań, co sprzyja wszechstronnemu rozwojowi osobowości uczniów. Mogą wykazać się nie tylko walorami intelektualnymi, ale również uzdolnieniami: literackimi, plastycznymi, aktorskimi.

Ważną metodą przekazywania wiedzy jest wykorzystanie inscenizacji. Poprzez wczuwanie się w role, analizę oglądanych sytuacji uczniom łatwiej zrozumieć, że każdy z nich musi ochraniać przyrodę. Praca nad rolą w przedstawieniu, przygotowaniem kostiumów, dekoracji i rekwizytów jest doskonałą okazją do integracji uczniów, zaangażowania do pracy dzieci nieśmiałych. To pożyteczna i atrakcyjna forma spędzania wolnego czasu.

Wszystkich zachęcamy do podejmowania tego typu działań, gdyż przynosi to wiele pozytywnych efektów.


 

Opracowanie: Anna Sejnota

Wyświetleń: 3134


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.