Katalog Anna Siegień, Anna Sejnota Ekologia, Konspekty Jak kształtować wśród uczniów postawy proekologiczne?Jak kształtować wśród uczniów postawy proekologiczne?Najważniejszym celem edukacji ekologicznej jest ukształtowanie wśród uczniów poczucia odpowiedzialności za jakość otaczającego ich środowiska przyrodniczego. Te zagadnienia są realizowane w ramach ścieżki ekologicznej. Aby realizacja tej ścieżki nie ograniczała się tylko do przekazywania wiedzy na lekcjach, podjęłyśmy dodatkowe działania. Chciałybyśmy podzielić się doświadczeniami z realizacji tych zadań.W roku szkolnym 2004/2005 opracowałyśmy i zrealizowałyśmy w klasach IV - VI projekt "Drzewo - mój przyjaciel". W ramach tego projektu uczniowie uczestniczyli w akcji sadzenia drzew wokół szkoły, przygotowali wystawę nt. "Drzewo - mój przyjaciel", wzięli udział w konkursach. Aby uczniowie mieli możliwość wykazania się różnymi uzdolnieniami, przeprowadziłyśmy konkursy: - konkurs plastyczny "Pocztówka świąteczna z motywem drzewa", - konkurs literacki "Drzewa naszego krajobrazu" - zadanie konkursowe polegało na ułożeniu wiersza na temat dowolnie wybranego drzewa (treść wiersza powinna zawierać cechy charakterystyczne drzewa), - konkurs "Pomniki przyrody w naszym mieście" - konkurs polegał na odszukaniu jak największej liczby drzew - pomników przyrody na terenie miasta, umieszczeniu ich na planie miasta i krótkim opisaniu. Konkursy cieszyły się dużym zainteresowaniem wśród uczniów. Ich podsumowanie nastąpiło na apelu z okazji Dnia Ziemi, na którym uczniowie zaprezentowali przedstawienie o tematyce ekologicznej. W roku szkolnym 2005/2006 opracowałyśmy projekt "Drzewo, woda, życie", który jest kontynuacją poprzednich działań. W ramach realizacji tego projektu uczniowie: * uczestniczyli w akcji akcja sadzenia drzew, * przygotowali wystawę "Piękne, rzadkie, ginące - flora i fauna Podlasia", * wzięli udział w konkursach: - konkursie plastycznym "Chrońmy przyrodę", - konkursie literackim "Ziemia - planeta, za którą jesteś odpowiedzialny" - zadanie konkursowe polegało na ułożeniu wiersza na temat ochrony przyrody, * uczestniczyli w oczyszczaniu brzegów lokalnej rzeki, * przygotowali przedstawienie o tematyce ekologicznej. Uważamy, że podejmowanie tego typu działań jest bardzo ważne. Dzięki nim uczniowie uświadamiają sobie, że ochrona przyrody jest koniecznością. Rozumieją, że od ich działań, teraz i w przyszłości, zależy stan środowiska przyrodniczego. Uczniowie mogą rozwijać swoje uzdolnienia i zainteresowania, poszerzają wiedzę zdobytą na lekcjach. Udział w konkursach kształtuje nawyk zdrowej rywalizacji, mobilizuje do twórczego wysiłku. Prace konkursowe były różnorodne, charakteryzowały się oryginalnymi pomysłami. Uczniowie szukając materiałów potrzebnych do realizacji poszczególnych zadań, doskonalą umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji i selekcji materiałów według potrzeb. W projektach uwzględniłyśmy różne formy zadań, co sprzyja wszechstronnemu rozwojowi osobowości uczniów. Mogą wykazać się nie tylko walorami intelektualnymi, ale również uzdolnieniami: literackimi, plastycznymi, aktorskimi. Ważną metodą przekazywania wiedzy jest wykorzystanie inscenizacji. Poprzez wczuwanie się w role, analizę oglądanych sytuacji uczniom łatwiej zrozumieć, że każdy z nich musi ochraniać przyrodę. Praca nad rolą w przedstawieniu, przygotowaniem kostiumów, dekoracji i rekwizytów jest doskonałą okazją do integracji uczniów, zaangażowania do pracy dzieci nieśmiałych. To pożyteczna i atrakcyjna forma spędzania wolnego czasu. Wszystkich zachęcamy do podejmowania tego typu działań, gdyż przynosi to wiele pozytywnych efektów.
Opracowanie: Anna Sejnota Wyświetleń: 3134
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |