AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Katarzyna Raczek - Madys
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Scenariusz zajęć "Stres - sposoby walki ze stresem"

- n +

Stres - sposoby walki ze stresem

SCENARIUSZ ZAJĘĆ

Uczestnicy zajęć: grupa świetlicowa
Miejsce zajęć: świetlica szkolna
Wiek uczniów: 15 - 16 lat
Liczba uczniów: 10 - 12 osób
Czas trwania zajęć: 45 minut

Cele:
- Zrozumienie przez uczniów, czym jest stres.
- Uświadomienie, że stres może być siłą pozytywną (czynnik mobilizujący) lub negatywną.
- Poznanie różnych sposobów zapobiegania nadmiernemu stresowi i radzenia sobie z jego skutkami.

Środki dydaktyczne: duży arkusz papieru, karteczki okrągłe, kwadratowe i prostokątne, mazaki, kaseta magnetofonowa z muzyką relaksacyjną.

Metody:
- Mini - wykład.
- "Burza mózgów".
- Dyskusja.
- Praca w grupach.
- Praca indywidualna.
- Ćwiczenia ruchowe.
- Ćwiczenia relaksacyjne.

Przebieg zajęć:
1. Zapoznanie uczniów z tematem zajęć.
2. Nauczyciel proponuje "burzę mózgów" nt.: "Co to jest stres?". Uczniowie po kolei podają swoje skojarzenia ze słowem stres. Jedna osoba zapisuje je na dużym arkuszu papieru. Uczestnicy porządkują swoją wiedzę o stresie. Wymieniają przyczyn, najczęstsze uczucia i myśli towarzyszące sytuacji stresowej. Wspólnie formułują własną definicję stresu. Nauczyciel zwraca uwagę na pozytywne oddziaływanie stresu.
3. Prowadzący przedstawia uczniom cztery podstawowe strategie pozwalające opanować stres:
a) poprawiaj ogólny stan zdrowia organizmu poprzez odpowiednie odżywianie, odpoczynek, sport i inne zdrowe przyzwyczajenia,
b) zmień sytuację - tzn. źródła stresu,
c) zmień sposób myślenia - tzn. sposób postrzegania i oceny czynników stresotwórczych,
d) zmień swoje ciało - naucz się zastępować reakcję na stres relaksacją (rozluźnieniem).
4. Nauczyciel prosi uczniów, aby każdy indywidualnie wpisał przyczyny swoich stresów (kłótnie, rozczarowania, choroby, publiczne wystąpienia...). Następnie uczniowie dobierają się w trzyosobowe zespoły. Na karteczkach kwadratowych wypisują różne sytuacje wywołujące stres, a na karteczkach okrągłych różne sposoby radzenia sobie ze stresem, przy czym sposoby te mogą dotyczyć zapobiegania nadmiernemu stresowi lub łagodzenia skutków, jeśli stres już powstaje. Na karteczkach prostokątnych zapisują wnioski. Każdy zespół na swoim arkuszu papieru tworzy plakat stanowiący rezultat pracy zespołu. Plakat powstaje przez przypinanie karteczek do dużego arkusza papieru. Treść karteczek powinna mieć formę krótkich haseł, strzałkami można zaznaczyć powiązania pomiędzy elementami plakatu.
5. Prowadzący proponuje uczniom wykonanie następujących ćwiczeń: Ciężki jak kamień

Usiądź i oddychaj spokojne. Napręż wszystkie mięśnie i wyobraź sobie, że jesteś ciężki jak kamień. Stan napięcia utrzymuj przez siedem sekund. Po ich upływie stań się lekki jak piórko: rozluźnij się podczas swobodnego wydechu. Przez kilka chwil staraj się poczuć ten stan. Dzięki naprężaniu i rozluźnianiu ciała, wyobrażaniu stanów ciężkości i lekkości, którym towarzyszy spokojne lub silniejsze oddychanie, możesz osiągnąć stan alfa (Ten stan jest odpowiedzialny za odprężenie, medytację i za wszystko co służy zharmonizowaniu ciała z duchem).

Zrzuć ciężar z pleców
Wstań. Wyobraź sobie, że twoje ramiona przygniata ciężki worek piachu. Zataczasz się pod jego ciężarem. Ręce trzymasz skrzyżowane przed piersią. A teraz z okrzykiem Aaa odrzucasz ręce do tyłu i zrzucasz ten straszny ciężar. Pooddychaj spokojnie, po czym powtórz to ćwiczenie trzykrotnie.

Drzewo
Zapuść korzenie w podłodze. Drzewo dzięki korzeniom czerpie z ziemi swoją siłą. Przenoś ciężar z jednej stopy na drugą. Ręce, które wzniosłeś nad głowę, są gałęziami kołyszącymi się na wietrze. Ugnij lekko kolana. Niech nadejdzie nawet nawałnica. Drzewo jest trwale zakorzenione w ziemi i nic nie może go obalić. Jednocześnie mów sobie w myślach: "oddycham energią". Po burzy opuść luźno ręce i ramiona oraz wycisz się.

Wyspa
Nauczyciel włącza kasetę z muzyką relaksacyjną, która stanowi tło do następującego tekstu:
Usiądź wygodnie, zamknij oczy.
Znajdujesz się na wyspie, na środku oceanu. Wokół panuje zupełna cisza, spokój, słońce, czujesz ciepło.
Słońce świeci na stopy i nogi.
Czujesz jego promienie na rękach i ramionach.
Idziesz boso plażą wzdłuż brzegu.
Czujesz ciepło piasku na bosych stopach.
Ciepło ogarnia całe ciało.
Spokój, ciepło, spokój, ciepło, czujesz.
Morze jest przed tobą. Fale poruszają się w przód i w tył, w przód i w tył, przypływ - odpływ, przypływ - odpływ.
Wdech i wydech pokrywają się z rytmem fal.
W górę i w dół, w górę i w dół.
Oddychasz równo i spokojnie.
Oddychasz, oddech przychodzi sam.
Za tobą gąszcz kwitnących krzewów, drzewa i palmy, zielona ściana - nie do przebycia.
Chcesz przejść przez nią.
Jesteś ciekawy, odważny?
Chcesz zobaczyć, przeżyć.
Słyszysz dźwięki wydawane przez zwierzęta.
Jesteś bardzo odważny... przebędziesz ten zielony gąszcz.
Zapach - słodkie, tajemnicze.
Ciepło, światło, jasne południe.
Jesteś zupełnie spokojny, rozluźniony, zrelaksowany.
Czujesz ciepło, jest ci dobrze, jesteś spokojny, rozluźniony.
Teraz wracasz do rzeczywistości. Zwijasz dłonie w pięści, napinasz ramiona, przeciągasz się i wyciągasz, ziewasz i otwierasz oczy.

6. Podziękowanie uczniom za współpracę - zakończenie zajęć.


 

Opracowanie: Katarzyna Raczek - Madys

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 11459


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.