AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Elżbieta Sikora
Matematyka, Konspekty

Wyznaczanie współrzędnych punktów i punktów o danych współrzędnych - konspekt lekcji matematyki w kl. VI z działu "Układ współrzędnych"

- n +


Dział programowy: Układ współrzędnych.

Temat lekcji: Wyznaczanie współrzędnych punktów i punktów o danych współrzędnych.

Cele ogólne:

I. Poznawcze:
  1. Rozumienie zasady wyznaczania i odczytywania punktów w układzie współrzędnych.
  2. Umiejętność odczytywania współrzędnych punktów w układzie współrzędnych.
  3. Umiejętność zaznaczania w układzie współrzędnych punktów o podanych współrzędnych.
II. Psychomotoryczne:
  1. Utrwalenie zasady opisu punków w układzie współrzędnych.
  2. Wykorzystanie wiadomości i umiejętności o układzie współrzędnych w życiu codziennym.
  3. Opisywanie i interpretowanie zjawisk wyrażonych wykresem.
III. Wychowawcze: Kształtowanie umiejętności kluczowych.
  1. Współdziałanie w zespole klasowym.
  2. Skupienie uwagi uczniów na ćwiczeniach wykonywanych samodzielnie, aby wnioskować prawidłowo.
  3. Zwracanie szczególnej uwagi na konkretyzację pojęć matematycznych i ścisłość sformułowań, poprawność wypowiedzi ustnej i pisemnej.
Formy pracy: indywidualna, zespołowa (2-osobowa).

Metoda: pogadanka, ćwiczenia.

Forma organizacyjna: sala lekcyjna.

Środki dydaktyczne: Układ współrzędnych - tablica, foliogramy, rysunki ksero.

Czas: 45 min.



Literatura: "I TY ZOSTANIESZ PITAGORASEM" - podręcznik matematyki do klas VI St. Durydiwka, S. Łęski.

Część organizacyjna lekcji Czynności uczniów Czynności nauczyciela Środki dydaktyczne Ocena skuteczności
Docelowe Zadania
Wstępna
  1. Komunikacja nauczyciel - uczeń, wypełnianie powierzonego zadania.
  2. Uczeń zna pojęcie układu współrzędnych, zna sposób zapisu współrzędnych punktów, rozumie zasady wyznaczania punktów o podanych współrzędnych i odwrotnie, potrafi określać współrzędne początku układu.
  3. Zapisanie potrzebnych informacji na tablicy.
  4. Wskazuje zastosowanie wiadomości o układzie współrzędnych w różnych dziedzinach życia (geografia, fizyka, chemia, medycyna).
  1. Uczeń omawia zadanie domowe - 2.1 str. 122, ewentualne problemy, które mogły wystąpić przy rozwiązywaniu zadań.
  2. Odpowiedzi na pytania (zad.4.12 str. 130)
    • Jakie dwie osie liczbowe tworzą układ współrzędnych?
    • Jak nazywamy osie układu współrzędnych?
    • Jaki punkt jest początkiem układu współrzędnych, jak się go określa?
    • Jak nazywamy uporządkowaną parę liczb, która określa położenie punktów w układzie współrzędnych?
  3. Gdzie i w jakich dziedzinach życia wykorzystujemy wiadomości o układzie współrzędnych
  1. Sprawy organizacyjne.
  2. Pytania dotyczące wykonania pracy domowej.
  3. Prowadzenie pogadanki mającej na celu powtórzenie wiadomości z poprzedniej lekcji.
Zeszyty, tablica.  
Główna
  1. Uczeń potrafi odczytywać współrzędne punktów w układzie współrzędnych, wyjaśniać zasady wyznaczania i odczytywania punktów w układzie współrzędnych.
  2. Potrafi wnioskować: punkty, które leżą na prostej równoległej do osi odciętych mają równe rzędne.
  3. Potrafi zaznaczać i odczytywać współrzędne brakujących wierzchołków prostych figur geometrycznych.
  4. Potrafi wykorzystywać wiadomości o układzie współrzędnych do rozwiązywania zadań praktycznych powiązanych z innymi dziedzinami wiedzy szkolnej, opisywać i interpretować zjawiska wyrażona wykresem.
  1. Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadanie dotyczące równoległego położenia punktów do osi układu współrzędnych.
  2. Przedstawiają sposób rozwiązania na foliogramie lub tablicy.
  3. Wnioskowanie.
Zad. Zaznacz taki punkt D, aby czworokąt ABCD był: prostokątem, równoległobokiem, rombem.
Zad. dotyczy wykorzystania informacji o układzie w praktyce - wykresy pochodzące z raportu instytutu meteorologii i gospodarki wodnej.
Zapowiedź tematu i celów lekcji.
Kontrola rozwiązanych zadań i uzupełnianie wiadomości.
Formułowanie wniosków dotyczących zadań.




Kontrola poprawności wypowiedzi, konkretyzacji pojęć matematycznych.
Foliogram z zadaniem,








Karty z zadaniem,


Foliogram, karty z zadaniem.
 
Końcowa Sprawdza swoje wiadomości i umiejętności dotyczące rozwiązywania zadań. Odpowiedzi uczniów do pytań:
Co należy zrobić, aby wyznaczyć współrzędne punktów w układzie współrzędnych?
Jakie współrzędne mają punkty leżące w I ćwiartce, itd.
Ocena uczniów najaktywniejszych.    
Praca domowa Powtórzyć podstawowe wiadomości o figurach geometrycznych, obliczanie obwodów i pól.
Ocena lekcji Dobre aspekty  
Złe aspekty  
Wnioski  

Opracowanie: Elżbieta Sikora

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5530


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 1



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.