![]() |
![]() |
Katalog Małgorzata Hajduk Przyroda, Scenariusze Scenariusz lekcji przyrody dla klasy czwartej "Jak alkohol wpływa na organizm człowieka"Jak alkohol wpływa na organizm człowieka (uzależnienia)SCENARIUSZ LEKCJI PRZYRODY dla klasy czwartej* poziom nauczania, klasa: klasa czwarta szkoły podstawowej * liczba jednostek lekcyjnych: dwie jednostki * cele: ▪ ogólny: poznanie szkodliwego wpływu alkoholu na organizm człowieka ▪ szczegółowe: uczeń: - zna skutki wpływu alkoholu na organizm człowieka - wymienia przykłady szkodliwego wpływu alkoholu na organizm i samopoczucie człowieka - wie, że alkoholizm jest chorobą - rozumie konieczność zachowania postawy antyalkoholowej - wskazuje różne rodzaje uzależnień * organizacja i przebieg lekcji: praca w grupach, praca indywidualna * środki dydaktyczne: podręcznik i zeszyt ćwiczeń (E. Błaszczyk i in., Przyroda 4, WSiP) arkusze szarego papieru, materiały do przeprowadzenia doświadczeń (białko jaja kurzego, alkohol), kwartalnik "Koran" nr 31 PRZEBIEG LEKCJI 1. Uczniowie przypominają z poprzednich lekcji czynniki wpływające korzystnie i nie korzystnie na nasze samopoczucie i zdrowie. 2. Nauczyciel wskazuje uczniom cel lekcji: ustalenie wpływu alkoholu na organizm człowieka. 3. Uczniowie, pracując w grupach, porządkują informacje dotyczące alkoholizmu: - wypisują na dużym arkuszu papieru określenia, które kojarzą się z człowiekiem pijącym alkohol i jego otoczeniem; - porządkują skojarzenia, zaznaczając jednym kolorem określenia związane z osobą pijącą alkohol, a innym określenia dotyczące jego rodziny i otoczenia; - ustalają co oznacza słowo: uzależnienie (opierając się na przeczytanym przez nauczyciela fragmencie artykułu "Problemy rodziców uzależnionych nastolatków" z kwartalnika "Koran" nr 31) - wymieniają różne rodzaje uzależnień, w oparciu o dodatkowe, informacje o uzależnieniach (załącznik: Uzależnienia) - wyjaśniają, w czasie dyskusji, dlaczego alkoholizm uznawany jest za chorobę będącą przyczyną wielu nieszczęść ludzkich. 4. Wybrany uczeń, w oparciu o instrukcję nauczyciela, przeprowadza doświadczenie ukazujące reakcję białka na alkohol. 5. Uczniowie zapisują obserwacje i wniosek z doświadczenia; - w oparciu o doświadczenie omawiają wpływ alkoholu na organizm człowieka. 6. Uczniowie wyszukują informacji w podręczniku na temat wpływu alkoholu na samopoczucie człowieka. 7. Uczniowie zastanawiają się jak można ustrzec się przed nałogiem picia alkoholu ("burza mózgów") 8. Uczniowie ćwiczą odmawianie, przedstawiając w grupach zaproponowane wcześniej scenki (sytuacje wymagające odmówienia, w których mogą się znaleźć): - uczniowie poznają zasady skutecznego odmawiania; każda grupa otrzymuje przygotowany przez nauczyciela zestaw zasad skutecznego odmawiania (załącznik: Zasady skutecznego odmawiania) - o oparciu o poznane zasady starają się skutecznie odmówić (scenki). 9. Podsumowanie lekcji stanowią zaproponowane przez uczniów i wypisane w "Moich notatkach" hasła propagujące zwalczanie alkoholizmu. 10. Praca domowa: Narysuj plakat o tematyce antyalkoholowej. ZAŁĄCZNIK: UZALEŻNIENIA - W naszym kraju 50% mężczyzn i 30% kobiet jest uzależnionych od nikotyny. - Około 200 tys. Polaków regularnie zażywa różnego rodzaju narkotyki. Po narkotyki często sięgają młodzi ludzie. Z uzależnienia wychodzi zaledwie 20 - 30% - Badania socjologiczne wykazują, że przed ekranami telewizorów spędzamy codziennie ponad 4 godziny. 10% Polaków jest uzależnionych od telewizji - zabiera im ona co najmniej 8 godzin dziennie. - 70% znajduje się na granicy telemanii i komputeromanii. Najbardziej narażone są dzieci - nie potrafią zapanować nad liczbą oglądanych programów, gier komputerowych. Na nowe gry maniacy potrafią wydać ostatnie oszczędności. - Groźną formą uzależnienia jest również skłonność do mówienia nieprawdy, fantazjowania, zatracania się w kłamstwie i to bez wyraźnych powodów. Te pozornie nieszkodliwe kłamstewka stają się nałogiem, a ich twórca tworzy wygodne dla siebie światy. Tyle, że nie potrafi już później normalnie funkcjonować. Zaczyna chorować, potrzebuje pomocy psychologa. ZAŁĄCZNIK: ZASADY SKUTECZNEGO ODMAWIANIA ZASADY SKUTECZNEGO ODMAWIANIA 1. Przyjąć wyprostowaną postawę ciała 2. Patrzeć w oczy 3. Mówić pełnym głosem 4. Powiedzieć wyraźnie "nie" 5. Podać powód odmowy w oparciu o "Propozycje dla wychowawców klas: Trzy koła" B. Wolniewicz-Grzelak Opracowanie: Małgorzata Hajduk Wyświetleń: 7477
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |