AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Elżbieta Liburska
Zajęcia zintegrowane, Konspekty

Konspekt spotkania psychoedukacyjnego - "Co dzieje się ze mną kiedy się złoszczę"

- n +

Co dzieje się ze mną kiedy się złoszczę?

KONSPEKT SPOTKANIA PSYCHO EDUKACYJNEGO

Wiek: 7-latki

Elżbieta Liburska

CELE OPERACYJNE

Uczeń:
- potrafi rozpoznać i nazwać swoje negatywne emocje,
- potrafi wymienić uczucia dotyczące złości,
- poznaje jak radzić sobie ze złością poprzez ekspresję ruchową i muzyczną.

METODY: waloryzacja ekspresyjna: muzyczna i ruchowa
POMOCE: papier, gazety.

PRZEBIEG SPOTKANIA:


A. ĆWICZENIA NA ROZGRZEWKĘ

1. "Jak płynąca woda" (Klaus W.Vopel, 10 minut przerwy, s.52)
Forma pracy: indywidualna
Przebieg zabawy:

Prosimy dzieci aby ustawiły się w kręgu i proponujemy zabawę na rozgrzewkę mówiąc: zamknij oczy i wyobraź sobie, że stoisz w rzece. Czujesz się jak lekko i ulegle. Wyobraź sobie, że woda opływa twoje ciało, a ty pozwalasz porwać się jej prądom i poruszasz się wraz z nimi. Możesz być na przykład rośliną, kamykiem czy rybą. Jest bardzo przyjemnie, lekko, czujesz się wspaniale, kołyszesz się łagodnie jak fale albo wirujesz i tańczysz w podwodnym świecie. Teraz przerywasz taniec, powoli otwierasz oczy...

2. "Dżungla, dżungla" - zabawa muzyczno ruchowa (zasłyszane).
Przebieg zabawy:
Uczniowie stoją w kręgu. Śpiewają wspólnie piosenkę wraz z improwizacją ruchową.
Dżungla, dżungla, jaka wielka dżungla,
gdzie po ludzku tu nie mówi nikt.
Mieszkał sobie w bambusowej chatce,
Sambo Ambo, Sambo wieli zuch.

Ref. Strusie mu się w pas kłaniają,
małpy na gitarach grają,
Ambo tu, Ambo tam, Ambo tu i tam.

Dżungla, dżungla, jaka wielka dżungla,
gdzie po ludzku tu nie mówi nikt.
Mieszkał sobie w bambusowej chatce,
Sambo Ambo, Sambo wieli zuch.

Ref. Na fujarce tryl wygrywał,
Słoń na niego trąbą kiwał.
Ambo tu, Ambo tam, Ambo tu i tam.


3. "Ryby w sieci" (Roman Trześniowski, Gry i zabawy ruchowe, s. 136, modyfikacja)
Forma pracy: grupowa (klasa podzielona na dwie grupy).
Przebieg zabawy:

Jeden zespól wiąże koło - podaje sobie ręce, tworzy "sieć", drugi - "ryby" staje w kole. Ryby starają się wydostać się z sieci i to w najrozmaitszy sposób, a więc próbują przeskoczyć przez związane mocno ręce, przesunąć się pod nimi jak przez "oczka sieci". Po upływie określonego czasu prowadzący przerywa grę. Następuje zamiana ról.

Uwaga. Należy dopilnować, aby przy próbach wydostania się z sieci używano wyłącznie dozwolonych sposobów.

B. ĆWICZENIA SPECJALISTYCZNE

1 "Ja nie chcę" (Nauczanie kreatywne)
Forma pracy: grupowa (zespoły 2-osobowe)

Przebieg zabawy:
Klasa zostaje podzielona na grupy 2-osobowe. Jedno dziecko ma natarczywie zaczepiać drugie, namawiać go do zrobienia czegoś na co to drugie nie ma ochoty; drugie dziecko ma za zadanie bronić się przed natarczywością i namowami mówiąc na przykład: "nie chcę", "daj mi spokój".

Omówienie: Po skończonym ćwiczeniu uczestnicy siadają w kręgu i omawiają ćwiczenie. Prowadzący zadaje pytanie:
Co czułeś podczas tej zabawy?

2. "Pokazywanie złości" (A. Kołodziejczyk, Przedszkolaki. Krok drugi, str.63)
Forma pracy: indywidualna
Przebieg zabawy:

Pytamy dzieci: "Po czym można poznać, że ktoś się złości?", następnie proponujemy i zachęcamy dzieci, aby pokazały jak się złoszczą.
Omówienie: Po skończonym ćwiczeniu uczestnicy siadają w kręgu i omawiają ćwiczenie. Prowadzący zadaje pytanie:
Jakie różnice występują między nami w okazywaniu złości?

3 "Papierowa złość" (Pod red. A. Kołodziejczyk, Przedszkolaki. Krok drugi, s.64.)
Forma pracy: indywidualna
Przebieg zabawy:

Rozdajemy dzieciom gazety. Prosimy aby wyobraziły sobie, że są złe i zdenerwowane i aby pokazały jak wyładowują złość wykorzystując papier. Proponujemy na przykład: podrzyj gazety i zgnieć je w papierowe kule, możesz nimi rzucać np. w ścianę, szafę...
Omówienie: Po skończonym ćwiczeniu uczestnicy siadają w kręgu i omawiają ćwiczenie. Prowadzący zadaje pytanie:
Pytanie: W jaki sposób radzisz sobie ze złością?

C. ĆWICZENIA KOŃCOWE

1. Wspólne odśpiewanie piosenki: "Uśmiech".
Dzieci siedzą w kręgu i wspólnie śpiewają piosenkę.

Uśmiechaj się rano, uśmiechaj wieczorem,
uśmiechaj przez cały dzień.
Do wróbli na dachu, do ludzi i słońca
i do nas uśmiechnij się.

Ref. Uśmiech najprostszą, najkrótszą jest drogą,
do szczęścia do lepszych dni.
Świat się piękniejszy otworzy przed Tobą,
gdy tylko uśmiechniesz się.

Uśmiechaj się zawsze do każdej przeszkody,
w słoneczny i szary dzień.
Do ludzi zmęczonych i do niepogody
I do nas uśmiechnij się.

Ref. Uśmiech najprostszą, najkrótszą jest drogą,
do szczęścia do lepszych dni.
Świat się piękniejszy otworzy przed Tobą,
gdy tylko uśmiechniesz się.


2. "Barwna medytacja" (Klaus W.Vopel, 10 minut przerw y, s.93)

Forma pracy: indywidualna
Przebieg zabawy:

Proponujemy dzieciom zabawę na wyciszenie mówiąc: usiądź wygodnie i zamknij oczy. Oddychaj spokojnie. Teraz znajdź swój kolor, ale opuść kolor brązowy, szary i czarny. Wyobraź sobie, że ten kolor wypełnia ciebie, otacza cię wszędzie, że wypełnia pokój, a potem także wypełnia dom, ulicę i całe otoczenie. Potem zbierz ten kolor z ulicy, domu, z twego ciała, aby stał się świecącym punktem. Obserwuj ten kolor jeszcze przez chwilę. Teraz otwórz oczy i wróć zrelaksowany.

BIBLIOGRAFIA

1. Klaus W. Vopel, 10 minut przerwy
2. Pod red. A. Kołodziejczyk, Przedszkoaki. Krok drugi.
3. Trześniowski R., Zabawy ruchowe, Sporti turystyka, Warszawa 1987r.

 

Opracowanie: mgr Elżbieta Liburska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5003


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.