AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Małgorzata Macioch
Zajęcia zintegrowane, Konspekty

Wprowadzenie litery "a" za pomocą Metody Dobrego Startu

- n +

Zapoznanie z literą "a," w oparciu o piosenkę "A, a kotki dwa"

Konspekt zajęć - klasa 1
Szkoła podstawowa specjalna

Cele operacyjne: Dziecko potrafi:
- Ogólnie opisać budowę kota,
- wskazać stronę prawą i lewą,
- stosować w praktyce pojęcia orientacyjno - przestrzenne "na górze, na dole, obok",
- tworzyć spieszczenia wyrazów,
- narysować wzór litery "a",
- dokonać analizy i syntezy wzrokowo - słuchowej wyrazu "koty",
- układać wzór pisanej litery "a",
- zapamiętać słowa piosenki "A, a kotki dwa",
- bawić się zespołowo i respektować zasady panujące w grupie,
- przejawiać wrażliwość w stosunku do zwierząt,
- śpiewać wspólnie z grupą piosenkę "A, a kotki dwa".
- Wystukiwać rytm piosenki "A, a, a kotki dwa"

Metody: Metoda Dobrego Startu prof. Marty Bogdanowicz.

Formy pracy:
- zabawy ruchowe całą grupą,
- zabawy w parach,
- indywidualne odtwarzanie wzorów.

Pomoce: instrumenty perkusyjne, obrazki kotów, zagadka o kotku, piosenka "A, a kotki dwa", tacki z kaszą, włóczka, symboliczny wzór kotka z wpisaną literą "a", wycięta z kartonu poznawana litera do składania z kawałków, karta ćwiczeń, liniatura do pisania litery, o zmniejszającej się wielkości, wzór kota do kolorowania jako praca domowa, woreczek, farby, karton ze wzorem litery do wypełniania jej kolorem farby.

I ZAJĘCIA WPROWADZAJĄCE
1. Powitanie integrujące - Dzieci witają się śpiewając słowa piosenki "Witaj".
W trakcie zabawy podają sobie prawe dłonie, a potem lewe.
2. Zabawa w "Roboty" kształtuje orientację w schemacie własnego ciała .Nauczyciel ustnie daje polecenia "dzieciom-robotom", dotyczące wykonywania poszczególnych ruchów (np.: podnieście obie rączki do góry)
3. Nauczyciel mówi dzieciom treść zagadki - nawiązując do tematu zajęć.
4 Nauczyciel prezentuje melodię piosenki "A,a,a kotki dwa" w formie murmuranda, bez słów. Dzieci próbują się włączyć w tę zabawę. Następnie odtwarza z magnetofonu nagranie piosenki. Nauczyciel zadaje pytania dotyczące treści piosenki sprawdzając jej zrozumienie.
5. Dzieci wspólnie z nauczycielem opisują wygląd kotka z pamięci. Następnie znajdują obrazki kotów wśród obrazków innych zwierząt.
6. Nauka melodii i tekstu piosenki "A, a a kotki dwa".
7. Wyklaskiwanie sylab w poszczególnych wyrazach, poczynając od najprostszego "koty", "kotki", "śpią", "miauczą", "biegają", "chlipią".
8. Zabawa w wymyślanie pieszczotliwych wyrazów od wyrazu "koty"

II ZAJĘCIA WŁAŚCIWE

ĆWICZENIA RUCHOWE
1. Proponujemy chętnemu dziecku zademonstrować ruchem (mimika, pantomima) treść słuchanej piosenki. Później każde dziecko próbuje pokazać własną interpretację ruchową piosenki.
2. Zabawy rytmiczne z piosenką z użyciem instrumentów perkusyjnych. Dzieci maszerują po kole i wystukują rytm piosenki.

ĆWICZENIA RUCHOWO-SŁUCHOWE
Rytmiczne wystukiwania w woreczek:
1. Wystukiwanie rytmu pięścią (prawą ręką, a później lewą).
2. Wystukiwanie rytmu wewnętrzną stroną dłoni (prawą ręką, a później lewą)
3. Wystukiwanie rytmu zewnętrzną stroną dłoni (prawą ręką, a później lewą)
4. "Głaskanie" wałeczka jak kotka w rytm mruczanej piosenki

ĆWICZENIA RUCHOWO -SŁUCHOWO -WZROKOWE
1. Nawiązanie do tematyki poznawanej litery - nauczyciel pyta dzieci jak zaczyna się kołysanka dla kotków? Po prawidłowej odpowiedzi, demonstruje wzór litery "a".
2. Następnie pokazuje wzór litery wpisany w symboliczny rysunek kota, na dużym kartonie. Nauczyciel demonstruje sposób pisania litery, zwracając uwagę na kolejność i kierunek wykonywania ruchów Dzieci odszukują go, a następnie wodzą po nim palcem.
3. Nauczyciel omawia z dziećmi poszczególne elementy wzoru
4. Dzieci ćwiczą rysowanie, w dowolnej wielkości, kredą na tablicy "kółek", a następnie "laseczek".
5. Dzieci łączą wzór kółko i laseczka w literę "a" - elementy są wycięte z kartonu
6. Pokaz na tablicy i próby pisania litery przez dzieci. Dzieci wodzą palcem po literze wielokrotnie, najpierw bez piosenki, a potem śpiewając ją z nauczycielem. Tempo śpiewania dostosowujemy do szybkości ruchów ręki dziecka.
7. Każde z dzieci próbuje ułożyć z włóczki literę na jej narysowanym wzorze.
8. Ćwiczenia w rysowaniu wzoru litery na tackach z ryżem.
9. Wykonanie zadań na karcie ćwiczeń.
10. Pisania litery "a" w liniaturze, najpierw po śladzie, a w dalszej kolejności samodzielne odwzorowywanie.
11. Omówienie wykonanych prac pod względem poprawności i estetyki wykonania.
12. Wyszukiwanie litery "a", w zapisanym na tablicy tekście piosenki "A,a,a kotki dwa" i podkreślenie jej.
13. Wspólna zabawa w wypełnianie na dużej płaszczyźnie wzoru litery, z zastosowaniem farb. Zawieszenie pracy na klasowej wystawce ściennej.

ZAJĘCIA KOŃCOWE
1. Zabawa ruchowa przy cichej muzyce w tle. Dzieci improwizują na czworakach chodzenie kotków: szybkie, wolne, w prawo, w lewo, w celu usprawniania motoryki własnego ciała i
2. Uporządkowanie miejsca pracy przez dzieci. Pożegnanie poprzez wzajemne przytulanie się dzieci, na wzór kotków.

 

Opracowanie: Małgorzata Macioch

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 26466


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5.5



Ilość głosów: 2

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.