Katalog

Elżbieta Leszczyńska
Przyroda, Scenariusze

"Żyj zdrowo z przyrodą w zgodzie"

- n +

"Żyj zdrowo, z przyrodą w zgodzie" - regulamin

Projekt międzyprzedmiotowy-scenariusz

Rozpoczęcie 31.03.06 zakończenie 24.04.2006r "Dzień Ziemi"

Cele projektu:
- kształcenie potrzeby dbania o własne zdrowie, zachowania zasad higieny, aktywnego odpoczynku,
- rozbudzanie aktywności uczniów i umiejętności wyciągania wniosków,
- propagowanie zdrowego stylu życia,
- podniesienie świadomości ekologicznej uczniów, budzenie ich zainteresowań problemami ochrony środowiska przyrodniczego

Zadania dla wychowawców klas I - VI.
1. Przygotowanie gazetki klasowej o tematyce zdrowotnej i kącika czystości do 12kwietnia (tylko klasy IV - VI). - dla chętnych
2. Wykonanie przez dzieci albumu lub plakatu pt.: "Recepta na zdrowie" - ocena prac i wystawa podczas turnieju. Ocenie podlega:
- czy prace wykonywali wszyscy uczniowie (każdy uczeń wykonuje jedną kartkę albumu) - tyle kartek ilu uczniów w klasie
- podział na rozdziały:
* Zdrowe odżywianie
* Higiena osobista
* Sport, ruch na świeżym powietrzu, odpoczynek (bierny i czynny)
3. Przygotowanie prezentacji mody ekologicznej.
Jeden uczeń przebrany (cała klasa wykonuje wcześniej strój z surowców wtórnych - tektura, papier, puszki aluminiowe, kapsle, torebki foliowe, sznurki itp.) - drugi uczeń prezentuje strój. (Strój powinien być tak skonstruowany, aby uczeń mógł go ubrać)
4. Przygotowanie przez uczniów sałatek, surówek lub kanapek (klasa podzielona na 3 zespoły - każdy zespół przygotowuje coś innego) - dla chętnych. Ocenie podlega:
- wartość odżywcza potrawy,
- wymyślona nazwa,
- wygląd,
- estetyka podani

Regulamin oceniania projektu "Żyj zdrowo, z przyrodą w zgodzie"
Szkoła Podstawowa w Mąkolnie, dnia 24 kwietnia 2006 r.

Pytania dla klas IV - VI
I. Ochrona przyrody - uczniowie losują pytania, za prawidłową odpowiedź 1 pkt.
1. Wymień nazwy 3 parków narodowych w Polsce?
2. Jak należy zachowywać się w lesie? (2 przykłady)
3. Wymień 3 przyczyny najczęstszych zanieczyszczeń powietrza (dymy, spaliny, pyły fabryk, samochodów itp.)
4. W jakim miesiącu organizowane jest "Sprzątanie Świata"?
5. Gdzie w naszej najbliższej okolicy znajdują się oczyszczalnie ścieków?
6. Jak nazywa się Park Narodowy w naszym województwie?
Pytania dla klas I - III
1. Wymień 3 kwiaty chronione? (przylaszczka, zawilec, przebiśnieg)
2. Wymień 3 ptaki przylatujące na wiosnę?(dudek, kukułka, jaskółka)
3. Wymień 3 gatunki drzew liściastych? (lipa, brzoza, dąb)
4. Czego roślina potrzebuje do życia? (światło, woda, ziemia)
5. Wymień 3 zwierzęta leśne?(wilk, lis, sarna, dzik)
6. Jaki ptak jest lekarzem drzew?

II. Higiena
Dzieci udzielają odpowiedzi po wylosowaniu pytania, za prawidłową odpowiedz 1pkt.
1. Jak często należy myć całe ciało?
a) w sobotę i niedzielę,
b) codziennie,
c) po każdym posiłku.

2. Zęby należy szczotkować:
a) dwa razy dziennie,
b) tylko rano,
c) najlepiej po każdym posiłku.

3. Jak często należy zmieniać bieliznę?
a) raz w tygodniu,
b) codziennie,
c) co trzeci dzień.

4. Czy to prawda, że żując gumę po jedzeniu oczyszczasz zęby?
a) tak, zawsze,
b) nie, nigdy,
c) tak, ale tylko wtedy kiedy jest bezcukrowa.

5. Czy po skorzystaniu z toalety należy myć ręce?
a) czasami,
b) nie,
c) zawsze.

6. O czym należy pamiętać przed każdym posiłkiem?
a) o zjedzeniu słodyczy,
b) o ubraniu butów,
c) o umyciu rąk.

7. Należy się ubierać stosownie do:
a) pogody,
b) godziny,
c) humoru.

8. Jak nazywa się choroba najgroźniejsza dla naszych zębów?
a) awitaminoza,
b) próchnica,
c) świnka.

9. Jak chronimy się przed chorobami zakaźnymi?
a) przez jedzenie smacznych owoców,
b) przez ciepłe ubieranie się,
c) przez szczepienia ochronne.

10. Zęby powinniśmy nitkować:
a) 3 minuty,
b) pół godziny,
c) 1 minutę.

11. Najlepiej pielęgnować tłuste włosy przez:
a) częste szczotkowanie,
b) mniej częste mycie, aby tłuszcz wysuszył się,
c) częste mycie.

12. Po zabawie z naszym kotem, psem lub chomikiem lub po przyjściu z podwórka powinniśmy:
a) zawsze umyć ręce,
b) odrabiać lekcje,
c) zjeść coś słodkiego.

III. Zdrowie - kl. IV - VI - uczniowie losują pytania, za prawidłową odpowiedz 1 pkt.
1. Co zawiera najwięcej witamin? (warzywa i owoce)
2. Jaki posiłek w ciągu dnia jest bardzo ważny dla ucznia? (śniadanie)
3. Czego dzieci i młodzież nie powinni spożywać w ogóle? (kawa, mocna herbata, papierosy, alkohol)
4. Jak nazywa się lekarz, który leczy dzieci? A jak lekarz leczący zęby? ( pediatra, stomatolog)
5. Jaki jest numer telefonu do pogotowia ratunkowego? (999 lub 112)
6. Dlaczego nie powinniśmy dotykać nieznanych zwierząt? (mogą nas ugryźć, zarazić chorobą)

Kl. I- III
1. Wymień 3 znane ci witaminy? (A,B,C)
2. Co należy jeść aby mieć zdrowe zęby? (nabiał np. mleko, ser, jogurt itp.)
3. Czy w czasie silnego słońca należy osłaniać głowę? (tak)
4. Czy można dotykać urządzeń elektrycznych mokrymi rękami? (nie)
5. Zdrowe, bardzo chętnie spożywane przez dzieci? (owoce)
6. Wymień 3 znane ci warzywa? (np. pietruszka, marchew, kapusta)

IV. Rozpoznawanie owoców po smaku (dzieci próbują owoce z zamkniętymi oczyma) - za prawidłową odpowiedź 1 pkt.

V. Rozpoznawanie warzyw po dotyku - za prawidłową odpowiedź 1 pkt.

VI. Ocena potraw - od 1 do 3 pkt.
Kryteria oceny:
- walory smakowe,
- estetyczny wygląd,
- wartość odżywcza (owoce, warzywa, białko itp.)

VII. Ocena albumów lub plakatów pt.: "Recepta na zdrowie" -od 1-3 pkt.
Kryteria oceny:
- podział na rozdziały (zdrowe odżywianie, higiena osobista, sport, ruch na świeżym powietrzu, odpoczynek),
- estetyka,
- pomysłowość,
- wykorzystane materiały.

Rozstrzygnięcie konkursu na gazetkę klasową o tematyce zdrowotnej i kącik czystości dla klas IV - VI.
ZS Szkoła Podstawowa w Mąkolnie - 20 kwietnia 2006 r.

Ocenie podlega:
- oryginalne hasło,
- zgodność gazetki z tematem tzn. zdrowe odżywianie, uprawianie sportu, odpoczynek, higiena,
- estetyka wykonania.

Kącik czystości: mydło, ręcznik, może być pomysłowe hasło.
 
IV a IV b V a V b VI a VI b
           

Maksymalna ilość punktów: 9.
- gazetka: 6 pkt
- kącik czystości: 3 pkt





Imię i nazwisko członka komisji:.......................................






Sprawozdanie z realizacji projektu międzyprzedmiotowego w Zespole Szkół nr 3 - Szkole Podstawowej w Mąkolnie

Dnia 24 kwietnia 2006 r. w godz. od 9:00 do 12:30 odbył się finał projektu pt. "Żyj zdrowo, z przyrodą w zgodzie" . W projekcie, którego realizację rozpoczęliśmy 31 marca uczestniczyli uczniowie klas I - VI. Uczniowie pod kierunkiem wychowawców przygotowali album lub plakat o tematyce zdrowotnej oraz kąciki czystości (w salach lekcyjnych), które podlegały ocenie. Uroczystość podsumowania ogólnoszkolnego konkursu rozpoczęła się inscenizacją pod tytułem "Szlachetne zdrowie", następnie odbył się turniej wiedzowy w trzech kategoriach: "Ochrona przyrody", "Zdrowie" i "Higiena" oraz konkurs na rozpoznawanie owoców i warzyw po smaku i dotyku. Następnie dzieci przygotowały (w klasach) potrawy: surówki, sałatki, kanapki, które również podlegały ocenie.

Na zakończenie uroczystości uczniowie z kółka teatralnego przedstawili inscenizację pt. "Zadbaj o siebie sam", natomiast z kółka muzycznego i wokalnego wykonali tańce i piosenki o tematyce ekologicznej. Zwycięskim klasom dyrektor szkoły wręczyła nagrody i dyplomy oraz podziękowania. Wszystkim pozostałym klasom i wychowawcom dyplomy za wkład włożony w realizację projektu.

Rada Rodziców przy Szkole Podstawowej w Mąkolnie i Urząd Miejski w Sompolnie byli sponsorami nagród przeznaczonych na realizację projektu "Żyj zdrowo, z przyrodą w zgodzie".

Soki i mandarynki otrzymali wszyscy uczniowie klas 0 - VI, batony uczestnicy konkursu wiedzowego (24 uczniów klas I - VI), brystol został przeznaczony na wykonanie albumów i plakatów, papier wizytówkowy na dyplomy i podziękowania.
 

Opracowanie: mgr Elżbieta Leszczyńska

Wyświetleń: 5962


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.