AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Iwona Chałaszczyk
Zajęcia zintegrowane, Konspekty

"Dawne stolice Polski" - konspekt zajęć w kl. 3 szkoły podstawowej.

- n +

       Ponieważ prawie w każdej szkole podstawowej znajduje się pracownia komputerowa, powinna być wykorzystana w pełni. Realizacja zajęć z informatyki to niewielki procent wykorzystania pracowni. Należy zatem korzystać również na innych lekcjach. Nauczanie zintegrowane to 50 % uczniów w szkole podstawowej. Zatem właśnie ta grupa uczniów powinna mieć również dostęp do pracowni. Co prawda program nauczania tego nie przewiduje, ale nauczyciele mogą, ponieważ są do tego przygotowani, napisać program dostosowany do potrzeb własnej placówki. Można stworzyć koła zainteresowań, na których przygotujemy uczniów do posługiwania się zestawem komputerowym. Ułatwi nam to późniejsze przeprowadzenie zajęć z użyciem komputerów. Poniżej podaję przykładowy konspekt takich właśnie zajęć.

Konspekt zajęć do klasy III

(Konspekt do zajęć zintegrowanych w klasie III szkoły podstawowej)


Temat: Dawne stolice Polski.
(zajęcia przeznaczone do realizacji na dwóch jednostkach lekcyjnych)

Cele: Wykorzystanie komputera do zdobywania i poszerzania wiedzy.
  • Umiejętność posługiwania się zestawem komputerowym.
  • Umiejętność drukowania.
  • Umiejętność uruchamiana programów.
  • Umiejętność korzystania z internetu.
  • Umiejętność wyszukiwania potrzebnych wiadomości.
  • Poszerzenie wiadomości na temat historii Polski.
    • Jakie znamy najstarsze miasta polskie?
    • Które miasta były stolicami Polski?
    • Jakie zabytki znajdują się w tych miastach?
Treści nauczania:
  • Bezpieczeństwo i higiena pracy przy komputerze.
  • Porozumiewanie się z komputerem za pomocą myszki i klawiatury.
  • Technika informacyjna w naszym otoczeniu.
  • Nowe wiadomości na temat dawnych stolic Polski oraz zabytków znajdujących się w tych miastach.
Działania podejmowane przez uczniów i przez nauczyciela:
  • Nauczyciel dba o bezpieczeństwo i higienę pracy na stanowisku komputerowym.
  • Nauczyciel pomaga uruchomić programy.
  • Nauczyciel pomaga wybrać i wpisać adres internetowy.
  • Nauczyciel pomaga wydrukować potrzebne informacje.
  • Uczeń przegląda informacje zgromadzone w komputerze, Encyklopedii PWN, książkach i gazetach.
  • Uczeń zapoznaje się ze sposobem korzystania z komputera w celu zdobywania wiedzy.
Osiągnięcia:
  • Uczeń potrafi stosować zasady higieny pracy przy komputerze.
  • Uczeń przegląda informacje zawarte w komputerze, w książkach oraz gazetach.
  • Uczeń potrafi udowodnić, że korzystanie z komputera w celu zdobywania wiedzy jest potrzebne.
  • Uczeń potrafi przeprowadzić segregację wiadomości i wybrać potrzebne informacje.
  • Uczeń potrafi współdziałać w grupie.
Metody:
  • Instruktaż wstępny i bieżący,
  • Pokaz,
  • Ćwiczenia przy komputerze,
  • Praca z książką i gazetą.
Formy pracy:
  • Indywidualna,
  • Grupowa.
Środki dydaktyczne:
  • Komputery (1 na dwóch uczniów),
  • Gazety,
  • Książki,
  • Multimedialna Encyklopedia PWN,
  • Encyklopedia w internecie,
  • Drukarka,
  • Papier, nożyczki, klej.
Scenariusz lekcji.


N. przed zajęciami przygotowuje komputery do pracy.
U. zajmują miejsca w pracowni.
N. wita się z klasą i omawia temat zajęć.
U. przypominają wiadomości o dawnych stolicach Polski zdobyte na wcześniejszych lekcjach.
N. podaje instrukcje dotyczące obsługi komputera.Wyjaśnia w jaki sposób uruchomić potrzebny program komputerowy.
Wyjaśnia dzieciom ćwiczenia oraz wprowadza podział na grupy.
Wyjaśnia grupom jakich wiadomości i gdzie powinni szukać.
U. w grupa wyszukują informacji, korzystają z drukarki.
N. pomaga wydrukować potrzebne informacje, pomaga wybrać właściwe.
U. z każdej grupy prezentują zdobyte informacje. Następnie uczniowie ze wszystkich grup wspólnie wybierają te wiadomości, które uważają za ważne. Ze zdobytych informacji przygotowują gazetkę i umieszczają w klasie.
N. ocenia pracę uczniów, a następnie wszyscy wybierają najaktywniejszą grupę.
U. porządkują swoje miejsca pracy.
N. sprawdza porządek i dopiero żegna się z klasą.

Opracowanie: Iwona Chałaszczyk
nauczycielka informatyki
w SP nr 26 w Częstochowie.

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 7720


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 3.5



Ilość głosów: 6

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.