Katalog

Bożena Zadworna
Ekonomia, Scenariusze

Pojęcie promocji i jej znaczenie dla przedsiębiorstwa

- n +

Pojęcie promocji i jej znaczenie dla przedsiębiorstwa

SCENARIUSZ LEKCJI Z PRZEDMIOTU "FUNKCJONOWANIE PRZEDSIĘBIORSTWA W WARUNKACH GOSPODARKI RYNKOWEJ"

WPROWADZENIE:

Nowoczesne przedsiębiorstwo, w warunkach coraz większej konkurencji nie może skutecznie funkcjonować bez świadomie prowadzonej promocji swoich produktów. Promocja, obok produktu, ceny i dystrybucji, a w przypadku usług ludzi, tworzy narzędzia mieszanki marketingowej tzw. 4P lub odpowiednio 5P (skrót od pierwszych liter angielskich określeń tych narzędzi).

CELE LEKCJI:

Uczeń potrafi:
- podać definicję promocji
- wymienić różne formy promocji
- porównać i ocenić skuteczność różnych form promocji
- dokonać wyboru sposobu promocji w przypadku różnej wielkości przedsiębiorstw i różnego rodzaju oferowanych dóbr
- wskazać cele promocji
- wyjaśnić związek pomiędzy promocją a pozostałymi narzędziami marketingowymi.

WAŻNE POJĘCIA:


- promocja
- marketing
- rynek konsumenta,
- formy promocji
* reklama
* akwizycja - sprzedaż osobista
* public relations (publicity)
* promocja uzupełniająca (sales promotion)
* sponsoring
- promotion - mix

METODY PRACY:


- wykład
- symulacje różnych sytuacji polskich przedsiębiorstw w zależności od form i intensywności promocji
- ocena promocji wybranych przedsiębiorstw na podstawie artykułów prasowych, telewizji i radia
- ćwiczenia sprawdzające zdobyta wiedzę
* pytania kontrolne
* testy jednokrotnego wyboru
* pytania typu: prawda czy fałsz - z uzasadnieniem

MATERIAŁY DYDAKTYCZNE:


- słowniki pojęć ekonomicznych
- czasopisma: "Marketing", "Gazeta Wyborcza", "Rzeczpospolita", "Wprost".
- foliogramy
- przykłady symulacyjne
- kartki samoprzylepne
- arkusze papieru
- markery

CZAS PRACY - 2 jednostki lekcyjne - 90 minut.

PROPONOWANY PRZEBIEG ZAJĘĆ


1. Przypomnienie istoty marketingu - mix.
2. Doskonalenie podziału uczniów na 4 grupy.
3. Wyszukiwanie w słownikach następujących pojęć:
promocja, reklama, sponsoring, promocja uzupełniająca, formy promocji.
4. Przedstawienie wyników poszukiwań przez osoby wytypowane z poszczególnych grup. Nauczyciel uzupełnia wypowiedzi wyświetlając foliogram "FORMY PROMOCJI" i "SKUTECZNOŚĆ FORM PROMOCJI".
5. Przydzielenie uczniom zadania: Przeanalizowanie form promocji stosowanych przez dane przedsiębiorstwo. Każda grupa analizuje inny przypadek i na arkuszach papieru wypisuje stosowane przez dane przedsiębiorstwo formy promocji.
6. Uczniowie przyklejają swoje arkusze i kolejno prezentują swoje firmy.
7. Uczniowie porównują swoje przedsiębiorstwa i oceniają, który sposób promocji jest najlepszy w danej sytuacji.
8. Uczniowie oceniają prawdziwość bądź nieprawdziwość stwierdzeń i uzasadnią swój wybór:
- dobry towar zawsze się sprzeda i promocja nie jest potrzebna,
- promocja jest najważniejszym elementem marketingu.
9. Uczniowie udzielają odpowiedzi na pytania kontrolne:
- jakie są elementy marketingu, jakie miejsce wśród nich odgrywa promocja?
- co to jest promotion - mix?
- kiedy ważniejsza jest informacyjna, a kiedy nakłaniająca funkcja promocji?

PRACA DOMOWA:

Proszę odpowiedzieć na pytanie:
Jakie czynniki zależne i niezależne mają wpływa na znaczenie promocji dla przedsiębiorstwa?

PODSUMOWANIE ZAJĘĆ:

Promocja opiera się na rzetelnej wiedzy o klientach, konkurencji, stosowanych metodach działania na rynku. Spełnia funkcję informacyjną, perswazyjną - nakłaniającą i przypominającą. Nawet najlepszy produkt, by utrzymać się na rynku jej potrzebuje.
 

Opracowanie: Bożena Zadworna

Wyświetleń: 9389


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.