Katalog Bożena Zadworna Ekonomia, Scenariusze Pojęcie promocji i jej znaczenie dla przedsiębiorstwaPojęcie promocji i jej znaczenie dla przedsiębiorstwaSCENARIUSZ LEKCJI Z PRZEDMIOTU "FUNKCJONOWANIE PRZEDSIĘBIORSTWA W WARUNKACH GOSPODARKI RYNKOWEJ"WPROWADZENIE: Nowoczesne przedsiębiorstwo, w warunkach coraz większej konkurencji nie może skutecznie funkcjonować bez świadomie prowadzonej promocji swoich produktów. Promocja, obok produktu, ceny i dystrybucji, a w przypadku usług ludzi, tworzy narzędzia mieszanki marketingowej tzw. 4P lub odpowiednio 5P (skrót od pierwszych liter angielskich określeń tych narzędzi). CELE LEKCJI: Uczeń potrafi: - podać definicję promocji - wymienić różne formy promocji - porównać i ocenić skuteczność różnych form promocji - dokonać wyboru sposobu promocji w przypadku różnej wielkości przedsiębiorstw i różnego rodzaju oferowanych dóbr - wskazać cele promocji - wyjaśnić związek pomiędzy promocją a pozostałymi narzędziami marketingowymi. WAŻNE POJĘCIA: - promocja - marketing - rynek konsumenta, - formy promocji * reklama * akwizycja - sprzedaż osobista * public relations (publicity) * promocja uzupełniająca (sales promotion) * sponsoring - promotion - mix METODY PRACY: - wykład - symulacje różnych sytuacji polskich przedsiębiorstw w zależności od form i intensywności promocji - ocena promocji wybranych przedsiębiorstw na podstawie artykułów prasowych, telewizji i radia - ćwiczenia sprawdzające zdobyta wiedzę * pytania kontrolne * testy jednokrotnego wyboru * pytania typu: prawda czy fałsz - z uzasadnieniem MATERIAŁY DYDAKTYCZNE: - słowniki pojęć ekonomicznych - czasopisma: "Marketing", "Gazeta Wyborcza", "Rzeczpospolita", "Wprost". - foliogramy - przykłady symulacyjne - kartki samoprzylepne - arkusze papieru - markery CZAS PRACY - 2 jednostki lekcyjne - 90 minut. PROPONOWANY PRZEBIEG ZAJĘĆ 1. Przypomnienie istoty marketingu - mix. 2. Doskonalenie podziału uczniów na 4 grupy. 3. Wyszukiwanie w słownikach następujących pojęć: promocja, reklama, sponsoring, promocja uzupełniająca, formy promocji. 4. Przedstawienie wyników poszukiwań przez osoby wytypowane z poszczególnych grup. Nauczyciel uzupełnia wypowiedzi wyświetlając foliogram "FORMY PROMOCJI" i "SKUTECZNOŚĆ FORM PROMOCJI". 5. Przydzielenie uczniom zadania: Przeanalizowanie form promocji stosowanych przez dane przedsiębiorstwo. Każda grupa analizuje inny przypadek i na arkuszach papieru wypisuje stosowane przez dane przedsiębiorstwo formy promocji. 6. Uczniowie przyklejają swoje arkusze i kolejno prezentują swoje firmy. 7. Uczniowie porównują swoje przedsiębiorstwa i oceniają, który sposób promocji jest najlepszy w danej sytuacji. 8. Uczniowie oceniają prawdziwość bądź nieprawdziwość stwierdzeń i uzasadnią swój wybór: - dobry towar zawsze się sprzeda i promocja nie jest potrzebna, - promocja jest najważniejszym elementem marketingu. 9. Uczniowie udzielają odpowiedzi na pytania kontrolne: - jakie są elementy marketingu, jakie miejsce wśród nich odgrywa promocja? - co to jest promotion - mix? - kiedy ważniejsza jest informacyjna, a kiedy nakłaniająca funkcja promocji? PRACA DOMOWA: Proszę odpowiedzieć na pytanie: Jakie czynniki zależne i niezależne mają wpływa na znaczenie promocji dla przedsiębiorstwa? PODSUMOWANIE ZAJĘĆ: Promocja opiera się na rzetelnej wiedzy o klientach, konkurencji, stosowanych metodach działania na rynku. Spełnia funkcję informacyjną, perswazyjną - nakłaniającą i przypominającą. Nawet najlepszy produkt, by utrzymać się na rynku jej potrzebuje.
Opracowanie: Bożena Zadworna Wyświetleń: 9389
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |