Katalog

Beata Pawlicka
Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Zabawy wyrazami

- n +

Zabawy wyrazami

Cel główny:
- Rozbudzanie zainteresowania dzieci słowem pisanym poprzez samodzielne czytanie i rozwiązywanie stawianych przed nimi zadań.

Cele ogólne:

- stworzenie sytuacji i zadań umożliwiających dziecku samodzielne czytanie
- rozwijanie inwencji twórczej poprzez stosowanie technik twórczych,
- wytworzenie pogodnego i radosnego nastroju podczas zabaw.

Cele operacyjne:

- dzieci znają litery
- dzieci wypowiadają się na określony temat w 2-3 zdaniach,
- dzieci odczytują polecenia zawarte w rulonach z poleceniami i wykonują je,
- dzieci samodzielnie czytają i wykonują polecenia zawarte w karcie pracy (rysują obrazek),
- dzieci twórczo myślą,

Materiały wspierające działania: melodia powitalna wg C. Orffa, tekst wiersza J. Tuwima pt. "Abecadło", kredki, karty pracy dla każdego dziecka, materiał rozwojowy do języka: ilustracje i podpisy do bajek, rulony z poleceniami, ruchomy alfabet, domino obrazkowo- wyrazowe, koszyczki językowe, plansze z rebusami, karty do ćwiczeń wg P. Dennisona.

Przebieg zajęcia:
1. Powitanie dzieci - zabawa wg C. Orffa
2. Słuchanie wiersza "Abecadło" - rozmowa na temat utworu, wyszukiwanie liter występujących w wierszu i ich wybrzmiewanie.
3. Ćwiczenie twórcze: "Co by było, gdyby nie było liter?"
4. Losowanie rulonów z poleceniami (patrz poniżej) - odczytywanie i wykonywanie zadań.
5. Praca z materiałem rozwojowym:
- Domino obrazkowo- wyrazowe
- Koszyczki językowe
- Rozwiązywanie rebusów
- Dopasowanie tytułu do ilustracji z bajki.
6. Losowanie liter, wyszukiwanie przedmiotów w klasie na daną literę oraz układanie do nich podpisów z alfabetu ruchomego (każdy na swoim dywaniku)- odczytywanie podpisów przez pozostałe dzieci.
7. Zabawy wg P. Dennisona ułatwiające czytanie, czytanie ze zrozumieniem, twórcze myślenie: ruchy naprzemienne, leniwe ósemki, sowa, pompowanie piętą, punkty na myślenie.
8. Karty pracy- załącznik nr 1(Narysuj obrazek zgodnie z poleceniem).
9. Wystawa powstałych prac, nadanie im tytułów, omówienie ich i zakończenie zajęć.

Przykładowe polecenia na rulonach:
- Zaszczekaj jak pies
- Zamknij okno
- Zwiń dywanik
- Nalej wody do kubka
- Zrób śmieszną minę
- Zaśpiewaj piosenkę
- Podrap się za uchem
- Napij się wody
- Narysuj 3 ulubione owoce.
- Skacz jak żabka 7 razy
- Zbuduj dom z klocków
- Narysuj swoje panie

Beata Pawlicka

Karta pracy
Data........................
Imię i nazwisko..............................................

Przeczytaj dokładnie tekst a następnie
narysuj obrazek zgodnie z poleceniem.
Narysuj duży dom, który ma:
- czerwony dach
- 3 okna
- drzwi
- balkon
Obok domu narysuj płot, kwiaty i
rudego kota. W oknie staruszkę z
konewką podlewającą zaczarowany kwiat.

 

Opracowanie: Beata Pawlicka

Wyświetleń: 2461


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.