Katalog
Ewa Łajkowska Język polski, Konspekty"Co niosą ze sobą Święta Bożego Narodzenia?" - konspekt lekcji języka polskiego przygotowany w oparciu o fragment Opowieści wigilijnej Karola Dickensa.
Konspekt lekcji języka polskiego
przygotowany w oparciu o fragment "Opowieści wigilijnej" Karola Dickensa.
Uczeń potrafi:
- nazwać cechy bohatera,
- wyszukiwać i komentować fragmenty tekstu,
- wyjaśnić znaczenie słów: humanitaryzm, miłosierdzie, empatia itp,
- wypowiedzieć się na temat roli wartości w życiu człowieka.
Środki dydaktyczne: kartki szarego papieru, flamastry, słowniki języka polskiego, słowniki wyrazów bliskoznacznych, kolorowe paseczki papieru do wykonania łańcucha choinkowego, choinka, płyta lub kaseta z kolędami, podręcznik
Etapy lekcji |
Przebieg lekcji |
Umiejętności kluczowe |
Zaangażowanie |
- Rozmowa na temat przygotowań do świąt Bożego Narodzenia. Ważne, aby zwrócić uwagę na aspekt zewnętrzny (sprzątanie, ubieranie choinki, zapraszanie gości, przygotowanie świątecznych posiłków, zapraszanie gości) oraz wewnętrzny (duchowy).
- Uczniowie odnajdują w Opowieści wigilijnej fragment mówiący o wyglądzie mieszkania Scrooge'a:
Był to szereg ponurych i pustych pokojów, mieszczących się w posępnym, ogromnym budynku. (...) Oprócz Scrooge'a nikt w nim nie mieszkał.
- Refleksja: Mieszkanie wyglądało jak serce bohatera - było puste, zimne, ponure, brakowało w nim ciepła, nie było przygotowane do świąt. W słowniku języka polskiego można odszukać definicję słowa wnętrze
(1. pomieszczenie wewnętrzne budowli 2. życie duchowe człowieka; dusza, serce).
- Klasa zostaje podzielona na trzy grupy. Każda otrzymuje szary papier, który symbolizuje wnętrze Scrooge'a. Zadanie polega na zapisaniu uczuć, cech, myśli bohatera.
|
Skuteczne komunikowanie
Organizowanie
i planowanie
|
Badanie |
- Uczniowie realizują otrzymane zadanie. Mogą wykorzystać słownik wyrazów bliskoznacznych.
- Następny etap to zawieszenie prac na tablicy i ich prezentacja. Pojawią się zapewne takie sformułowania jak: pragnienie bogactwa, egoizm, oschłość, miłość do pieniędzy, skąpstwo, chciwość, nienawiść, pogarda, nieżyczliwość itp.
- Refleksja: To, co wypełniało wnętrze bohatera, sprawiało że był on człowiekiem zamkniętym w sobie, nie potrafił okazywać uczuć, potrzebował pomocy, chociaż sam o tym nie wiedział.
|
Efektywne współdziałanie
w grupie
Skuteczne porozumiewanie
|
Przekształcanie |
- Czy drzwi mieszkania Scrooge'a otwierały się kiedyś?
- wizyta kwestujących;
- wizyta siostrzeńca.
Jakie treści "wtargnęły" przez otwarte drzwi do świata bohatera? (odczytywanie fragmentów - wypowiedzi Scrooge'a kontra wypowiedzi siostrzeńca i kwestujących).
- Jakie treści przekazał duch Marleya? - odczytywanie fragmentów i komentowanie ich (człowiek musi żyć dla bliźnich, okazywać im dobroć, współczucie, wyrozumiałość).
- Przypomnienie poznanych pojęć: wartość, humanitaryzm, miłość, miłosierdzie; odwołanie do przypowieści o miłosiernym Samarytaninie; wprowadzenie terminu empatia - współodczuwanie).
|
Rozwiązywanie problemów
w twórczy sposób
Skuteczne komunikowanie
|
Prezentacja |
- Przygotowanie łańcucha na choinkę. Na ogniwach wypisać należy nazwy wartości, o których nigdy nie można zapominać. Każda grupa przygotowuje swoją część, a następnie łączy ją z wykonanymi przez innych. W trakcie pracy uczniowie słuchają kolęd. W swobodnej rozmowie starają się wyjaśnić, dlaczego zapisywane wartości są szczególnie ważne w czasie Bożego Narodzenia, dlaczego należy o nich przypominać. Gotowy łańcuch zawieszony zostaje na choince.
- Praca domowa
Jak rozumiesz słowa:
Dar, który niosę drugiemu, staje się również darem dla mnie.
|
Skuteczne porozumiewanie
Efektywne współdziałanie
w grupie
|
Refleksja |
Uczniowie oceniają własny udział w pracy zespołu oraz odpowiadają na pytania:
- Uważam, że na dzisiejszej lekcji pracowałem (-am)...
- Które momenty lekcji najbardziej utkwiły Ci w pamięci?
Spróbuj je podać.
- Uważam, że dzisiejsza lekcja była...
Dlaczego tak myślisz?
|
Dostrzeganie własnych osiągnięć
|
Opracowanie: Ewa Łajkowska
nauczyciel języka polskiego
Gimnazjum nr 1 w Bielsku Podlaskim
Wyświetleń: 5344
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |