![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
AWANS | INFORMACJE | Dla nauczyciela | Dla ucznia | LOGOWANIE |
![]() |
![]() |
Katalog Elżbieta Wilczyńska Lekcja wychowawcza, Scenariusze Skuteczne metody uczenia sięTrening efektywnego uczenia się scenariusze zajęć dla młodzieżyTemat: Skuteczne metody i techniki uczenia się, cz. I.Celem zajęć jest zaznajomienie uczniów z funkcją pamięci, a także zapoznanie z mnemotechniką - metodą asocjacyjną oraz skutecznymi sposobami relaksacji i ich zastosowaniem w nauce. Metody: wykład, praca w grupach. Środki: arkusze papieru, tablice. Czas trwania: 2 godz. lekcyjne. Tok zajęć: 1. Ćwiczenie wprowadzająco - integrujące: "Co miłego spotkało Cię w ostatnim czasie" - każdy uczeń podaje po 1 przykładzie. * przywitanie, * określenie celu spotkania i obowiązujących reguł. 2. Wykład - przedstawienie definicji pamięci. 3. Omówienie poszczególnych faz pamięci (zapamiętywanie, przechowywanie, przypominanie). 4. Przedstawienie i omówienie poszczególnych cech pamięci: * trwałość, * szybkość, * gotowość, * wierność (dokładność), * pojemność (zakres). 5. Uwaga - rodzaje i jej cechy. 6. Praca w grupach. a. Co sprzyja uczeniu się? b. Co przeszkadza w uczeniu się? 7. Przedstawienie prac na forum klasy. 8. Zapoznanie z technikami relaksacji. 9. Przedstawienie metody łańcuszkowej (wspólne zapamiętywanie kilkunastu wyrazów). 10. Ćwiczenia pamięci - praca w grupach, każda grupa otrzymuje zestaw kilkunastu wyrazów, które ma za zadanie zapamiętać przy pomocy metody łańcuszkowej. 11. Sprawdzenie wykonanego zadania. 12. Przedstawienie Metody Dennisona - ćwiczenie ułatwiające koncentrację uwagi. 13. Wspólne wykonywanie ćwiczeń Metodą Dennisona. 14. Podsumowanie i zakończenie zajęć. Temat: Skuteczne metody i techniki uczenia się cz. II Celem zajęć jest poznanie efektywnych metod uczenia się, stylów uczenia się i cech dobrego słuchacza. Metody: dyskusja, burza mózgów, pogadanka. Formy: zbiorowa i indywidualna. Środki: arkusze papieru, tablica. Czas trwania: 1 godz. lekcyjna Tok zajęć: 1. Ćwiczenie wprowadzająco - integrujące: zabawa z piłką (rzucanie piłki, podawanie swojego imienia z przymiotnikiem). 2. Wprowadzenie. * przypomnienie tematu ostatnich zajęć, * przekazanie nowych informacji, * ustalenie obowiązujących zasad pracy. 3. "Burza mózgów" - ustalenie listy najczęściej występujących kłopotów w efektywnym uczeniu się. 4. Poznanie efektywnych metod pracy umysłowej. 5. Style uczenia się: a. Oceniający: poprzez doświadczenie, słuchanie, współdziałanie, burzę mózgów. b. Myślicielski: abstrakcyjne myślenie, obserwacja, analiza, klasyfikowanie. c. Decydencki: zastosowanie dla idei i pomysłów, manipulowanie i ulepszanie, ustalanie celów. d. Praktyczne: doświadczenia, modyfikowanie, adoptowanie, podejmowanie ryzyka, aktywność. 6. Praca indywidualna: ustalenie preferowanych przez siebie systemów uczenia się. 7. Słuchanie: a. Cechy dobrego słuchacza: * patrzy na rozmówcę, * zadaje pytania, * wyraża zainteresowanie mówcą i tematem, * powtarza lub parafrazuje niektóre wyrazy, * jest opanowany, * reaguje aktywnie, * jest uważny, * nie przerywa. b. Praca grupowa: ustalenie listy najczęstszych przyczyn złego słuchania. c. Praca grupowa: ustalenie metody poprawienie efektywności słuchania. 8. Podsumowanie wiadomości. 9. Zakończenie. Temat: Skuteczne metody i techniki uczenia się cz. III Celem zajęć jest poznanie efektywnych metod uczenia się, a także poznanie i zapamiętanie typów czytania i efektywnego notowania. Metody: dyskusja, burza mózgów, pogadanka. Formy: zbiorowa i indywidualna. Środki: arkusze papieru, tablica, schematy "mapy pamięci", plansze. Czas trwania: 2 godz. lekcyjne Tok zajęć: 1. Ćwiczenie wprowadzająco - integrujące: otwieranie w parach dłoni. 2. Wprowadzenie. * przypomnienie tematu ostatnich zajęć, * przekazanie nowych informacji, * ustalenie obowiązujących zasad pracy. 3. "Burza mózgów" - czytanie, jakie masz z nim problemy? (ustalenie listy) 4. Czytanie: a. Podstawowe typy czytania: * tradycyjne: wyuczone w szkole, stosowane do czytania książek, * pobieżne: stosowane do czytania słowników, książek telefonicznych, konkretnych informacji, * wybiórcze: używane do przeglądania zawartości lektury, do czytania czasopism, * bardzo szybkie: wymagające poszerzenia widzenia peryferyjnego, szybkiego ruchu oczu, szybkiego przewracania kartek. 5. Podstawowe typy czytania - rozdanie materiałów. 6. Ćwiczenia indywidualne: czytanie aktywne (ze zrozumieniem) rozwijające czytanie szybkie. 7. Notowanie: zapisywanie informacji. a. Rodzaje zapisu: * linearne formy notatek: - z użyciem marginesu (daty, znaki graficzne), - w formie ustępów (przerwy pomiędzy zdaniami), - technika TM (Taking and Making) margines z prawej strony wykorzystywany do zapisywania własnych komentarzy, * nielinearne formy notatek: - mapy myślowe: oparte na technice skojarzeń, pomagają zapisać informację w formie, w jakiej odbiera je mózg, są bardzo skuteczną formą, Ćwiczenie 1: podanie przykładowej mapy myśli do słowa "jedzenie". Ćwiczenie 2: tworzenie w grupach map myślowych do słów "książka, nauka, szkoła, wykształcenie". - technika rozgałęzień: zapisywanie na środku kartki tematu i dopisywanie drogą rozgałęzień związanych z nim pomysłów. Ćwiczenie: praca indywidualna: wykorzystanie techniki rozgałęzień do wybranych przez siebie słów, prezentacja pracy. 8. Podsumowanie zajęć. Temat: Skuteczne metody i techniki uczenia się cz. IV Celem zajęć jest rozwijanie efektywnych metod uczenia się, poprzez poznanie technik pamięciowych i analizę poznanych błędów. Metody: dyskusja, burza mózgów, pogadanka. Formy: zbiorowa i indywidualna. Środki: arkusze papieru, tablica, karty wiadomości, plansze. Czas trwania: 1 godz. lekcyjna. Tok zajęć: 1. Ćwiczenie wprowadzająco - integrujące: "Powiedz mi coś miłego" (uczniowie stoją w kole i mówią coś miłego osobie stojącej obok). 2. Wprowadzenie. * przypomnienie tematu ostatnich zajęć, * ustalenie obowiązujących zasad pracy. 3. Przekazanie nowych informacji (omówienie efektywnych technik pamięciowych). a. Rodzaje pamięci: - ikoniczna (krótkotrwała do 1 sek., fotograficzna), - krótkoterminowa (kilka sek., jest natychmiastowa w odbiorze informacji wzrokowych i słuchowych), - długoterminowa: stanowi podstawowy rodzaj pamięci (używana w procesie uczenia się i studiowania). b. Efektywne techniki pamięciowe: - ułatwiające organizację zapamiętywania, - angażująca ciało, - wykorzystująca specyficzne właściwości mózgu, - ułatwiająca przypominanie materiału. 4. Praca w grupach - uczniowie wypróbowują poszczególne techniki starając się wybrać najbardziej im odpowiadające. 5. Popełnianie błędów - czynność wzmacniająca pamięć. 6. "Burza mózgów" - tworzenie listy pozytywnych i negatywnych skutków popełniania błędów. 7. Podsumowanie wszystkich technik efektywnego uczenia się. 8. Zakończenie: co wyniosłeś z dzisiejszych zajęć? Bibliografia: 1. Tony Buzan, "Rusz głową", "Pamięć na zawołanie". 2. F. Żurakowski, "Jak uczyć się szybko i skutecznie". 3. Harry Lorayne, "Sekrety superpamięci".
Opracowanie:
mgr Elżbieta Wilczyńska Zgłoś błąd Wyświetleń: 21953
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |