Katalog

Krystyna Drzyzga
Historia, Konspekty

Konspekt lekcji historii w klasie IV - "Kim jest archeolog?"

- n +

Kim jest archeolog? - konspekt lekcji historii w kl. IV

TREŚCI PROGRAMOWE:
- Praca archeologa
- Archeologia jako nauka wspomagająca badania historyczne
- Źródła odkrywane podczas wykopalisk

CELE OGÓLNE:

- ukazanie archeologii jako nauki wspomagającej badania historyczne
- przedstawienie pracy archeologa
- ukazanie źródeł odkrywanych podczas wykopalisk archeologicznych

CELE OPERACYJNE (SZCZEGÓŁOWE) :

Po skończonych zajęciach uczeń potrafi:
- wyjaśnić i posługiwać się pojęciami: archeolog, wykopaliska
- opowiedzieć o pracy archeologa podczas wykopalisk w kilku zdaniach
- przedstawić przykłady źródeł materialnych odkrywanych podczas wykopalisk
- wyjaśnić powiązania między archeologią, a historią

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

- zdjęcia z miejsc związanych z archeologią
- podręcznik i zeszyt ćwiczeń
- tekst zgaduj - zgaduli historycznej z odpowiedziami na kartonikach
- tekst z lukami dla każdego ucznia

METODY: pogadanka, praca pod kierunkiem

PRZEBIEG ZAJĘĆ
1. Wprowadzenie do nowego tematu na podstawie zgaduj - zgaduli historycznej ( uczniowie rozwiązują poszczególne zagadki, po rozwiązaniu wybrani uczniowie wychodzą na środek i trzymają kartoniki z rozwiązaniami, w których zaznaczone są na kolorowo niektóre litery - tworzą one hasło związane z tematem - "ARCHEOLOG"

Zagadki:

1) obrazy, biżuteria, monety to źródła..................
2) pismo składające się z obrazków to pismo...................
3) w nim zapisywano informacje krótko i zwięźle
4) wynaleźli papier
5) listy, dokumenty, pamiętniki to źródła...................
6) nauka o przeszłości to......................
7) z niej wykonywano tabliczki, na których pisano
8) w niej zapisywano informacje w sposób dokładny i szczegółowy
9) materiał piśmienny ze skór zwierzęcych


2. Podanie uczniom informacji, czego będzie dotyczyła lekcja.

3. Przygotowanie uczniów do wysłuchania wywiadu dotyczącego pracy archeologa - odczytanie z tablicy pytań, na które mają odpowiedzieć uczniowie po wysłuchaniu wywiadu:
- Kim jest archeolog i czym się zajmuje?
- Skąd wiadomo, gdzie trzeba kopać?
- Czy można odkryć coś przypadkowo?
- Co archeolodzy znajdują najczęściej?
- Co dzieje się ze znalezionymi przedmiotami?


4.Wysłuchanie wywiadu, a następnie jego omówienie na podstawie przygotowanych pytań.

5. Obejrzenie w podręczniku zdjęć przedstawiających archeologów przy pracy, ich omówienie.

6. Podanie nazwy nauki, która bada przeszłość na podstawie znalezisk - ARCHEOLOGIA

7. Omówienie na podstawie ilustracji przykładów źródeł historycznych odnajdywanych przez archeologów.

8. Wykonanie ćwiczeń związanych z tematem w zeszycie ćwiczeń:
- tekst z lukami
- podpisywanie zdjęć związanych z pracą archeologów

9. Zapis tematu lekcji w zeszycie i samodzielne uzupełnienie zdań przez każdego ucznia, następnie wklejenie karteczek ze zdaniami do zeszytu.

10.Zadanie pracy domowej - "Podpisz w zeszycie ćwiczeń źródła historyczne, które znajdują archeolodzy w czasie wykopalisk" .
 

Opracowanie: ++Krystyna Drzyzga++

Wyświetleń: 8638


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.