Katalog Krystyna Drzyzga Historia, Konspekty Konspekt lekcji historii w klasie IV - "Kim jest archeolog?"Kim jest archeolog? - konspekt lekcji historii w kl. IVTREŚCI PROGRAMOWE:- Praca archeologa - Archeologia jako nauka wspomagająca badania historyczne - Źródła odkrywane podczas wykopalisk CELE OGÓLNE: - ukazanie archeologii jako nauki wspomagającej badania historyczne - przedstawienie pracy archeologa - ukazanie źródeł odkrywanych podczas wykopalisk archeologicznych CELE OPERACYJNE (SZCZEGÓŁOWE) : Po skończonych zajęciach uczeń potrafi: - wyjaśnić i posługiwać się pojęciami: archeolog, wykopaliska - opowiedzieć o pracy archeologa podczas wykopalisk w kilku zdaniach - przedstawić przykłady źródeł materialnych odkrywanych podczas wykopalisk - wyjaśnić powiązania między archeologią, a historią ŚRODKI DYDAKTYCZNE: - zdjęcia z miejsc związanych z archeologią - podręcznik i zeszyt ćwiczeń - tekst zgaduj - zgaduli historycznej z odpowiedziami na kartonikach - tekst z lukami dla każdego ucznia METODY: pogadanka, praca pod kierunkiem PRZEBIEG ZAJĘĆ 1. Wprowadzenie do nowego tematu na podstawie zgaduj - zgaduli historycznej ( uczniowie rozwiązują poszczególne zagadki, po rozwiązaniu wybrani uczniowie wychodzą na środek i trzymają kartoniki z rozwiązaniami, w których zaznaczone są na kolorowo niektóre litery - tworzą one hasło związane z tematem - "ARCHEOLOG" Zagadki: 1) obrazy, biżuteria, monety to źródła.................. 2) pismo składające się z obrazków to pismo................... 3) w nim zapisywano informacje krótko i zwięźle 4) wynaleźli papier 5) listy, dokumenty, pamiętniki to źródła................... 6) nauka o przeszłości to...................... 7) z niej wykonywano tabliczki, na których pisano 8) w niej zapisywano informacje w sposób dokładny i szczegółowy 9) materiał piśmienny ze skór zwierzęcych 2. Podanie uczniom informacji, czego będzie dotyczyła lekcja. 3. Przygotowanie uczniów do wysłuchania wywiadu dotyczącego pracy archeologa - odczytanie z tablicy pytań, na które mają odpowiedzieć uczniowie po wysłuchaniu wywiadu: - Kim jest archeolog i czym się zajmuje? - Skąd wiadomo, gdzie trzeba kopać? - Czy można odkryć coś przypadkowo? - Co archeolodzy znajdują najczęściej? - Co dzieje się ze znalezionymi przedmiotami? 4.Wysłuchanie wywiadu, a następnie jego omówienie na podstawie przygotowanych pytań. 5. Obejrzenie w podręczniku zdjęć przedstawiających archeologów przy pracy, ich omówienie. 6. Podanie nazwy nauki, która bada przeszłość na podstawie znalezisk - ARCHEOLOGIA 7. Omówienie na podstawie ilustracji przykładów źródeł historycznych odnajdywanych przez archeologów. 8. Wykonanie ćwiczeń związanych z tematem w zeszycie ćwiczeń: - tekst z lukami - podpisywanie zdjęć związanych z pracą archeologów 9. Zapis tematu lekcji w zeszycie i samodzielne uzupełnienie zdań przez każdego ucznia, następnie wklejenie karteczek ze zdaniami do zeszytu. 10.Zadanie pracy domowej - "Podpisz w zeszycie ćwiczeń źródła historyczne, które znajdują archeolodzy w czasie wykopalisk" . Opracowanie: ++Krystyna Drzyzga++ Wyświetleń: 8638
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |