![]() |
![]() |
Katalog Agnieszka Wilk, Sabina Rybarz Język niemiecki, Prezentacje Dysleksja na lekcjach języka obcegoDysleksja na lekcjach języka obcegoTo, co nas interesuje:Rozmyślania wokół dysfunkcji takich jak: dysleksja, dysgrafia, dysortografia i dyskalkulia 2. Rozporządzenie MENiS z dnia 21 marca 2001 r.w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz.U. z 2001r. Nr 29, poz. 323) 3. Jak pracować z uczniem z dysfunkcją na lekcjach języka obcego na przykładzie języka niemieckiego- propozycje ćwiczeń dysleksja Dysleksja to zaburzenie objawiające się trudnościami w nauce czytania i pisania u dzieci, które nie powinny mieć z taką nauką problemów - są normalnie rozwinięte intelektualnie, nie mają żadnych poważnych wad wzroku i słuchu ani schorzeń neurologicznych, są otoczone w szkole prawidłową opieką dydaktyczną i nie są zaniedbane środowiskowo. Dysleksja występuje w różnym nasileniu u kilku-kilkunastu procent populacji. Dysleksja to nie choroba, którą można wyleczyć. Dyslektykiem jest się na całe życie. Dlatego ważne jest wyćwiczenie różnych strategii postępowania, dzięki którym dysleksja nie będzie przeszkadzać w życiu codziennym. Powinna w tym pomóc terapia pedagogiczna (zajęcia kompensacyjno-korekcyjne). Im wcześniej terapia się zacznie, tym lepiej dla dziecka. dysgrafia Dysgrafia to trudności w opanowaniu umiejętności pisania poprawnego pod względem graficznym. Objawy: niedokładności w odtwarzaniu liter, ich połączeń, niekształtność liter, niewłaściwe proporcje liter w obrębie wyrazów (zróżnicowanie wielkości), nierównomierne zagęszczenie pisma, niejednolite położenie pisma (nachylenie liter), litery "drżące" o niepewnej linii. Znaczne nasilenie tych cech powoduje, że pismo jest nieestetyczne oraz mało lub zupełnie nieczytelne. dysortografia Dysortografię jako zaburzenie w pisaniu rozpoznajemy wówczas, gdy występuje od początku nauki szkolnej u dziecka o prawidłowym rozwoju umysłowym, którego pismo wykazuje różnego rodzaju odstępstwa od prawidłowego zapisu wyrazów, w tym błędy ortograficzne, pomimo znajomości podstawowych zasad pisowni i odpowiedniej motywacji do poprawnego pisania. dyskalkulia Dyskalkulia rozwojowa to zaburzenie zdolności matematycznych, mające swoje źródło w genetycznych lub wrodzonych nieprawidłowościach tych części mózgu, które są bezpośrednim podłożem dojrzewania zdolności matematycznych zgodnie z wiekiem; jest zaburzeniem występującym bez jednoczesnego zaburzenia ogólnych funkcji umysłowych. Słynni ludzie z dysleksją Tomasz Alwa Edison, słynny wynalazca (1847-1931) Albert Einstein, twórca teorii względności (1879-1955) Winston Churchill, brytyjski mąż stanu (1874-1965) Agata Christie, autorka powieści kryminalnych (1891-1976) Hans Christian Andersen, autor baśni dla dzieci (1805-1875) Kupując opinię- oszukujesz własne dziecko!!! Jeśli dziecko ma problemy dyslektyczne, jak najszybciej powinno trafić do poradni pedagogiczno-psychologicznej. W poradni stwierdzenie u ucznia dysleksji rozwojowej poprzedza kilkugodzinne badanie. Jeśli specjaliści zdiagnozują dysleksję, wydadzą opinię. Opinia stwierdzająca dysleksję rozwojową daje prawo do indywidualnego traktowania ucznia przez szkołę. Niestety, niektórzy poprzestają na takiej opinii i tylko machają nią w szkole, domagając się specjalnego traktowania. To demoralizująca bezmyślność, zgubna dla dziecka. Bo przyjdzie w życiu moment, kiedy opinia o dysleksji do niczego się już nie przyda. A jeśli Jaś nie nauczy się pisać bez błędów, to Janowi ciężko będzie znaleźć pracę, trudniej w niej awansować, a jeszcze znajomi będą się z niego śmiać za plecami. Dysleksja w prawie oświatowym ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 21 marca 2001 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz.U. z 2001r. Nr 29, poz. 323) Rozdział 2 Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów w szkołach dla dzieci i młodzieży § 6 1) Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej lub innej publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne, o których mowa w § 4 ust. 1, do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono trudności w uczeniu się, w tym specyficzne trudności, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom. Rozporządzenie wprowadza zatem: - obowiązek respektowania przez nauczyciela opinii z poradni publicznej - obowiązek dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono trudności w uczeniu się, w tym specyficzne trudności uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 21 marca 2001 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz.U. z 2001r. Nr 29, poz. 323) Rozdział 4 § 27 1. Okręgowa komisja egzaminacyjna przeprowadza ocenę poziomu opanowania umiejętności określonych w standardach wymagań, ustalonych odrębnymi przepisami - w klasie szóstej (koniec) szkoły podstawowej - sprawdzian umiejętności, - w klasie trzeciej (koniec) gimnazjum - egzamin gimnazjalny. 2. Sprawdzian i egzamin gimnazjalny mają charakter powszechny i obowiązkowy, z zastrzeżeniem § 32 ust. 6. § 32. 1. Uczniowie (słuchacze) z dysfunkcjami mają prawo przystąpić do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w warunkach i formie dostosowanych do ich dysfunkcji, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej lub innej publicznej poradni specjalistycznej. Opinia powinna być wydana przez poradnię nie później niż do końca września roku szkolnego, w którym odbywa się sprawdzian lub egzamin gimnazjalny. Prawa uczniów z dysleksją rozwojową - Wczesne rozpoznanie (diagnoza) - Wczesna, fachowa interwencja: - ukierunkowanie edukacji (ze względu na style uczenia się, dobór metod nauczania) 3. Terapia - dostosowania wymagań edukacyjnych - wyrównania szans na egzaminach - uczeń i jego rodzice lub prawni opiekunowie powinni sami zdecydować, czy zechcą skorzystać z podanych powyżej praw Propozycje ćwiczeń dla języka obcego na przykładzie języka niemieckiego W tym miejscu pragniemy przedstawić kilka propozycji ćwiczeń. Są one dostępne w aktualnych ofertach wydawniczych, lecz często traktowane są "po macoszemu" , ponieważ zarówno według nauczycieli, jak i uczniów wydają się zbyt łatwe i niekoniecznie potrzebne. Przekonajmy się, czy rzeczywiście tak jest. A oto one: 1. Anagramy- w wyrazie wszystkie litery są przestawione. Zadaniem ucznia jest uszeregowanie ich w odpowiedniej kolejności. 2. Literówki- zadaniem ucznia jest uzupełnienie liter na poziomie wyrazowym, zdaniowym lub dialogowym. Ważne jest, aby uczeń dokładnie wiedział, ile liter brakuje i aby rozwiązaniem było hasło, które będzie jednocześnie sposobem samokontroli. 3. Wykreślanki- tzw. sałatki literowe, spośród mieszaniny liter uczeń musi wypisać ukryte wyrazy. dobrze jest, aby wyrazy poprzeplatane były zbędnymi literami. 4. Labirynty- docierając do wnętrza labiryntu (obierając naturalnie właściwą drogę) uczeń "zbiera" po drodze litery i zapisuje rozwiązanie. 5. Połączenia- uczeń łączy litery na poziomie wyrazowym (zrosty i złożenia, pojedyncze litery, sylaby, pierwsza litera oraz reszta wyrazu), zdaniowym, liczbowym (liczba mnoga i pojedyncza). 6. Krzyżówki- uczeń wpisuje brakujące wyrazy. Ważne, aby krzyżówki zawierały hasło, wprowadza to efekt samokontroli. 7. Wymowa a ortografia- przykładem takiego ćwiczenia jest zadanie typu multiple- choice, w którym uczeń musi zdecydować, jaki dźwięk słyszy na końcu danego wyrazu i jaka litera bądź litery są za ten dźwięk odpowiedzialne. 8. Rebusy- zadaniem ucznia jest odgadnięcie rebusu, w którym najważniejszą rolę odgrywają niuanse literowe w obrębie każdego wyrazu. (np.ilość dwudźwięków) 9. Ciągi- zadaniem ucznia jest rozdzielenie ciągu liter i nadanie im formy wyrazów i zdań. Ważne jest zwrócenie uwagi ucznia na pisownie wielką i małą literą. 10. Tekst-lustro- zadaniem ucznia jest przepisanie tekstu, który został napisany w odbiciu lustrzanym. 11. Znikający tekst- uczeń uzupełnia brakujące części liter, które zostały usunięte w poziomie. (w obrębie wyrazu, zdania lub całego tekstu) Opracowanie: Sabina Rybarz, Agnieszka Wilk Wyświetleń: 5858
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |