Katalog

Krystyna Czupryna
Wychowanie fizyczne, Programy komputerowe

Program zajęć czwartej godziny wychowania fizycznego w klasach IV-VI

- n +

Program zajęć realizowanych jako czwarta godzina wychowania fizycznego w klasie IV i VI Szkoły Podstawowej w Samocicach

I. ZAŁOŻENIA WSTĘPNE

Niniejszy program przeznaczony jest do realizacji podczas czwartej godziny wychowania fizycznego w klasie IV i VI Szkoły Podstawowej w Samocicach. Realizowany będzie w formie:
- gier i zabaw ruchowych,
- aktywnych form turystyki,
- imprez rekreacyjnych i rozgrywek sportowych.
Program uwzględnia predyspozycje fizyczne dzieci, ich zainteresowania i rodzaj aktywności ruchowej. Dostosowany jest do warunków środowiskowych i możliwości bazowych placówki. Zajęcia będą prowadzone w sali gimnastycznej, na boisku szkolnym oraz w terenie.

II. CELE EDUKACYJNE PROGRAMU

1. Wszechstronny i harmonijny rozwój psychofizyczny ucznia.
2. Podnoszenie wydolności oraz sprawności fizycznej uczniów.
3. Rozwijanie cech motorycznych.
4. Wyposażenie ucznia w wiedzę i umiejętności umożliwiające aktywne uczestnictwo w różnych grach i zabawach rekreacyjnych.
5. Wyrobienie nawyku aktywnego spędzania wolnego czasu.
6. Współdziałanie w zespole, grupie, akceptacja siebie i innych, zwłaszcza słabszych i mniej sprawnych.
7. Rozwijanie wiary we własne siły, przełamywanie lęku i obaw.
8. Rozładowanie napięć i energii nagromadzonej podczas pobytu w szkole, wprowadzenie w pogodny i radosny nastrój.
9. Kształtowanie postawy kulturalnego widza sportowego, zdrowej rywalizacji i współdziałania z zastosowaniem zasady "fair - play" .

III. TREŚCI KSZTAŁCENIA

Piłka nożna
1. Gry i zabawy oswajające z piłką nożną.
2. Prowadzenie piłki prawą i lewą nogą.
3. Żonglerka piłki głową, prawą i lewą nogą.
4. Podania piłki w parach w miejscu i w ruchu.
5. Prowadzenie piłki zakończone strzałem na bramkę.
6. Prowadzenie piłki w parach zakończone strzałem na bramkę.
7. Gry i zabawy z poznanymi elementami piłki nożnej.
8. Doskonalenie techniki indywidualnej.
9. Gra uproszczona 3x3.
10. Organizujemy turniej piłkarski.

Piłka ręczna
1. Podania i chwyty piłki w miejscu.
2. Podania i chwyty piłki w ruchu.
3. Rzut na bramkę jednorącz z miejsca i po biegu (z zatrzymaniem).
4. Prowadzenie piłki w parach zakończone rzutem na bramkę po biegu.
5. Gry i zabawy z poznanymi elementami piłki ręcznej.
6. Gra uproszczona 5x5.
7. Organizujemy turniej piłki ręcznej.

Piłka siatkowa
1. Odbicia sposobem górnym oburącz w przód na odległość 3 - 4 m z miejsca.
2. Odbicia sposobem górnym oburącz po dojściu krokiem dostawnym w prawą i lewą stronę.
3. Odbicie oburącz dolne w przód, synchronizacja pracy nóg i ramion.
4. Uderzenie piłki w przód jednorącz - ćwiczenia przygotowujące do zagrywki sposobem dolnym.
5. Gra dwójkowa na boisku 4,5 x 5 m.
6. Gra 4 x 4 na boisku 4,5 x 7 m.
7. Gra drużynowa.

Tenis stołowy
1. Ćwiczenia oswajające z piłeczką.
2. Ćwiczenia serii podań.
3. Ćwiczenia gry na "słabe" miejsca na polu przeciwnika.
4. Ćwiczenia tempa gry,
5. Ćwiczenia uderzeń na "niebezpieczne" miejsca na polu gry przeciwnika,
6. Ćwiczenia obrony niebezpiecznych miejsc.
7. Ćwiczenia różnorodnych uderzeń w atakowaniu: top spinów, podciągnięć, uderzeń kończących.
8. Ćwiczenia taktyki obrony:
- obrona krótka,
- obrona długa,
- obrona lobem.
9. Zapoznanie z przepisami gry - gra indywidualna.
10. Zawody w tenisa stołowego - gra indywidualna.

Aktywne formy turystyki
1. Wycieczka piesza brzegiem Wisły - wykorzystanie stoku wału przeciwpowodziowego w zabawach.
2. Wycieczka rowerowa do lasu.

Zabawy i gry w zimie
1. Zabawy, gry i ćwiczenia na śniegu mokrym.
2. Zabawy, gry i ćwiczenia na śniegu suchym.
3. Saneczkowanie w terenie równym.
4. Saneczkowanie w terenie pochyłym.

Gry drużynowe
1. "Dwa ognie"
2. "Ringo" .

IV. PROCEDURA SIĄGNIĘCIA CELÓW

a. Stawiam przed uczniem zadania umożliwiające opanowanie i doskonalenie umiejętności ruchowych, jak również kształtowanie pozytywnych postaw wobec aktywności ruchowej z uwzględnieniem naturalnych potrzeb i możliwości uczniów.
b. Pozytywnie motywuję uczniów w celu wyzwolenia ich aktywności i zaangażowania.
c. Umiejętnie kieruję zabawami, podsuwam nowe odmiany i warianty gier i zabaw.
d. Dostosowuję treści i wymagania do możliwości uczniów.
e. Zapewniam podczas zajęć odpowiednie warunki higieniczne, dbam o bezpieczeństwo i życzliwą atmosferę.

V. KOMPETENCJE (OSIĄGNIĘCIA) UCZNIÓW PO ZREALIZOWANIU PROGRAMU

Uczeń:
- rozwinie swoje umiejętności motoryczne,
- usprawni koordynację ruchową,
- potrafi zastosować opanowane elementy techniczne w grach,
- zna przepisy gier sportowych,
- przeżywa radość zwycięstwa i gorycz porażki,
- zna zasady sportowego współzawodnictwa,
- pozna atrakcyjne sposoby spędzania wolnego czasu,
- potrafi aktywnie zagospodarować wolny czas.
- umie zorganizować zawody.

VI. KRYTERIA OCENY

Na zajęciach nie występuje ocena wyrażona stopniem tylko opisowa w formie pogadanki i dyskusji. Ocena polega na obserwacji wykonywania ćwiczeń, stanowi tylko informacje dla nauczyciela i ucznia o postępach technicznych w rozwoju. Ma mobilizować ucznia do samodyscypliny i samokontroli.
 

Opracowanie: mgr Krystyna Czupryna

Wyświetleń: 5850


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.