Katalog

Dariusz Janiszewski
Uroczystości, Scenariusze

"Pożegnanie Krzysztofa Kamila Baczyńskiego" - krótka inscenizacja o patronie, przygotowana np. na święto szkoły.

- n +

(krótka inscenizacja o patronie, przygotowana np. na święto szkoły)


Cele:
  • poznanie życiorysu i twórczości patrona szkoły,
  • rozwijanie postaw patriotycznych,
  • kształtowanie więzi ze swoją szkołą,
  • uwrażliwianie na piękno sztuki teatralnej i poezji,
  • kształtowanie umiejętności pracy w grupie.
Inscenizacja

Osoby: K.K. Baczyński jako poeta i żołnierz, jego żona, żołnierze-powstańcy, sanitariuszki, ksiądz, rodzina i przyjaciele na pogrzebie.

Scena I:

(w tle muzyka np. Nokturn H-dur op.32 nr 1 F. Chopina). Baczyński wraz z żoną w domu. Jest zajęty pisaniem wiersza,, chodzi, deklamuje głośno, poprawia. Żona przygotowuje herbatę, zaprasza do stołu. Siadają, Krzysztof komponuje dalej:

		"Oto jest chwila bez imienia:
		drzwi się wydęły i zgasły.
		Nie odróżnisz postaci w cieniach,
		w huku jak w ogniu jasnym.

		Wtedy krzyk krótki zza ściany;
		wtedy w podłogę skałą
		i ciemność płynie jak z rany,
		i w łoskot wozu  - ciało.

		Oto jest chwila bez imienia
		wypalona w czasie jak w hymnie.
		Nitką krwi jak struną - za wozem
		wypisuje na bruku swe imię".

Nagle rozlegają się okrzyki "Powstanie!, "Do broni!" itp. (w tle np. Etiuda c-moll "Rewolucyjna" F. Chopina). Do domu Baczyńskich wbiegają żołnierze - powstańcy. Jeden z żołnierzy daje Krzysztofowi broń. Baczyński żegna się z żoną, wybiegają na ulicę.

Scena II:

Walki na warszawskiej ulicy. Słychać odgłosy strzałów i wybuchy bomb. Nadlatują niemieckie bombowce (w tle np. fragment utworu "In The Flesh?" Pink Floyd). Nagle Baczyński pada śmiertelnie ranny. Podbiegają do niego sanitariuszki i przyjaciele, próbują go ratować. Układają ciało na noszach.

Scena III:

Pogrzeb. (w tle np. Preludium e-moll F. Chopina). Nad mogiłą zbierają się żołnierze i przyjaciele Baczyńskiego. Pojawia się ksiądz i wygłasza pożegnanie deklamując wiersz "Elegia o... [chłopcu polskim]":

	"Oddzielili cię, syneczku, od snów, co jak motyl drżą,
	haftowali ci, syneczku, smutne oczy rudą krwią,
	malowali krajobrazy w żółte ściegi pożóg,
	wyszywali wisielcami drzew płynące morze.

	Wyuczyli cię, syneczku, ziemi twej na pamięć,
	gdyś jej ścieżki powycinał żelaznymi łzami.
	Odchowali cię w ciemności, odkarmili bochnem trwóg,
	przemierzyłeś po omacku najwstydliwsze z ludzkich dróg.

	I wyszedłeś, jasny synku, z czarną bronią w noc,
	i poczułeś, jak się jeży w dźwięku minut -  zło.
	Zanim padłeś, jeszcze ziemię przeżegnałeś ręką.
	Czy to była kula, synku, czy to serce pękło ?
Zakończenie:

Wszyscy uczniowie odwracają się do publiczności, kłaniają się i razem wychodzą.

Czas: ok. 5-6 minut.

Podsumowanie:

Inscenizacja ta i jej wykonanie przez moich wychowanków z klasy V-tej zdobyła I miejsce w tradycyjnym szkolnym konkursie "5 minut dla klasy" w ramach obchodów Święta Szkoły. Uczniowie z ochotą przystąpili do przygotowania inscenizacji. Sami rozdzielili pomiędzy siebie role, wymyślili i wykonali stroje oraz scenografię, pomagali przy budowaniu scenariusza. Bardzo dobrze współpracowali w grupie. Zgodnie uznali, że w przedstawieniu wystąpią wszyscy uczniowie z klasy. W trakcie prób dokonywali licznych poprawek, przytaczając fakty z życiorysu K.K. Baczyńskiego i z Powstania Warszawskiego. Mieli ogromną radość i satysfakcję z dobrze wykonanego zadania oraz ze zdobycia pucharu przechodniego Dyrektora Szkoły.

Opracowanie: mgr Dariusz Janiszewski
SP w Czernikowie
kwiecień 2001 r.
jadastudio@poczta.onet.pl

Wyświetleń: 2142


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.