AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Dorota Antośkiewicz
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Scenariusz - "Stres - jego źródła i istota".

- n +


Cel ogólny: poznanie źródeł stresu i opracowanie definicji stresu

Metody: praca indywidualna, praca grupowa, praca w klasowym kręgu, metaplan, pogadanka, dyskusja

Pomoce: kolorowe kartki z numerkami, czyste kartki format A4, długopisy, kreda, tablica, załącznik 1 "Fazy stresu", załącznik 2 "Odpowiedni dla Ciebie poziom stresu"

Czas trwania zajęć: 45 minut

Przebieg zajęć:
  • Czynności organizacyjne np. ustawienie krzeseł w kręgu
  • Rozgrzewka
    Uczestnicy siadają na rozstawionych w kręgu krzesełkach. Jedna osoba, stojąca w środku, nie ma krzesełka. Osoba ta mówi : "Wszyscy uczniowie, którzy ...."(przykłady kryteriów - uczniowie, którzy mają ciemne włosy, lubią słodycze, urodzili się wiosną itp.) i wówczas wszyscy, którzy mieszczą się w danej kategorii muszą wstać i usiąść w innym miejscu. Nie może to być miejsce bezpośrednio obok. Osoba, dla której zabrakło miejsca, staje pośrodku i mówi : "Wszyscy uczniowie, którzy...."itd.
  • Krótkie wprowadzenie dotyczące tematu lekcji
    Np."W ostatnich czasach stres stał się nieodłącznym atrybutem człowieka. Pod wpływem stresu pozostajemy wszyscy, jedni częściej, inni rzadziej. Wpływa on na nasze życie. Czasami wydaje się nam, że to nas nie dotyczy. Jeżeli tak uważasz, to zastanów się czy nie bywasz osobą: poirytowaną czasem bez powodu, czasem agresywną, apatyczną? Czy masz problemy czasem z koncentracją uwagi, podejmowaniem decyzji? To wszystko to symptomy stresu. Co to jest stres?"
    Wykonując poniższe ćwiczenie wspólnie próbujecie stworzyć definicję stresu.
  • Ćwiczenie 1
    Jednym zdaniem (na małych karteczkach) spróbujcie określić co rozumiecie pod pojęciem "stres"
  • Po wykonaniu ćwiczenia każdy uczeń podchodzi do tablicy i umieszcza swoją definicję w grupie podobnych definicji.
    W podsumowaniu tego ćwiczenia krótka pogadanka na temat różnorodnego rozumienia pojęcia "stres" Podanie przez nauczyciela kilku różnych literaturowych definicji pojęcia stres.
    Krótka dyskusja na temat faz stresu i możliwości jego kontrolowania (załącznik 1)
  • Ćwiczenie 2
    Podział klasy na 4 grupy poprzez losowanie kartek np. z numerkami, z owocami, ze zwierzętami itp.
    Każda grupa ma za zadanie podać objawy stresu, które można zaobserwować w jednej ze sfer życiowych człowieka:
    • sfera fizjologiczna - grupa 1
    • sfera emocji - grupa 2
    • sfera myślenia - grupa 3
    • sfera zachowania - grupa 4.
  • Po zakończeniu pracy liderzy przedstawiają pracę swoich grup.
  • Dyskusja Rozpoczynamy dyskusję. Można zadać uczniom pytania:
    • czy każdy człowiek podobnie reaguje na sytuacje stresowe?
    • czy takie same sytuacje mogą być stresujące dla każdego człowieka ?
    • czy stres zawsze negatywnie oddziałuje na człowieka?
    Dyskusje należy tak prowadzi, aby brało w niej udział jak najwięcej uczniów i aby argumenty poparte była przykładami.
  • Faza sprawdzająca: Uczniowie otrzymują karteczki z rozpoczętymi zdaniami, które mają za zadanie dokończyć. Kartki te stanowią własność uczniów i tylko oni decydują o tym czy można je komuś udostępnić.
    "Najbardziej stresująca sytuacja w moim życiu to ............................................
    Czułam(-em) wtedy.........................................................................................."
  • Na koniec zajęć rozdajemy uczniom test " Odpowiedni dla Ciebie poziom stresu" (załącznik 2), który wykonają w domu.

Literatura
  1. Hamer Hanna "Program lekcji wychowawczych dla uczniów wyższych klas szkół podstawowych oraz uczniów liceów i techników". Wydawnictwo VEDA W-wa , 1993r.
  2. Jamrożek Bożena , Sobczak Joanna "Komunikacja interpersonalna". Wydawnictwo eMPi2. Poznań 1997r.
  3. Strelau Jan "Podstawy psychologii dla nauczycieli". PWN W-wa. 1997r.
  4. Szuty Jan "Gdy nauczyciel jest wychowawcą". Wydawnictwa Szkolne PWN. W-wa - Łódź. 2001r.
  5. Śnieżna Kula - podręcznik dla prowadzących
Załączniki:
"Fazy stresu"
"Odpowiedni dla Ciebie poziom stresu"

Opracowanie: Dorota Antośkiewicz

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4941


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 2



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.