Katalog Edyta Blachnicka Lekcja wychowawcza, Konspekty Narkotyki - jak się ich ustrzec ?Narkotyki - jak się ich ustrzec?KONSPEKT LEKCJI WYCHOWAWCZEJCzas zajęć - 45 minut Grupa wiekowa - I - III klasa gimnazjum Cel ogólny Zapobieganie narkomanii wśród młodzieży gimnazjum Cele operacyjne: Uczeń potrafi - wymienić przyczyny dla których młodzi ludzie sięgają po narkotyki - przytaczać argumenty przeciw braniu narkotyków - wskazać skutki zażywania narkotyków - zdefiniować podstawowe pojęcia związane z środkami odurzającymi - wymienić alternatywne sposoby zajęć wobec stosowania narkotyków - pracować w grupie Metody pracy: pogadanka, burza mózgów, praca w grupie. Środki dydaktyczne: papier, markery, kartki z nazwami narządów, plansza człowieka, materiały do quizu. Przebieg lekcji FAZA WSTĘPNA Nauczyciel robi krótkie wprowadzenie do tematu, informuje uczniów o celach i przebiegu zajęć oraz podaje temat lekcji. FAZA WŁAŚCIWA Nauczyciel dzieli uczniów na cztery 5 - 6 osobowe grupy. Prosi aby uczniowie odliczali do czterech.. Poszczególne cyfry tworzą grupy. Ćwiczenie nr 1 Uczniowie definiują podstawowe pojęcia związane z środkami odurzającymi, zabawa w quiz wyrazowy. Następnie grupy prezentują swoje układanki. Czas pracy 10 minut. (zał. nr 1) Ćwiczenie nr 2 Dwie grupy podają powody dla których młodzi ludzie sięgają po narkotyki. Przykładowe odpowiedzi: - wypełniają czas i są przygodą - biorą koledzy - ciekawość - pomagają zapomnieć o kłopotach - uważają, że im to nie szkodzi - czują się bardziej dorośli - "Aby się pobudzić" - "Mogę się odprężyć" - "Czuję się lepiej" Inne dwie grupy podają argumenty przeciw braniu narkotyków Przykładowe odpowiedzi: - nie ma czasu dla przyjaciół i znajomych - narkotyki mnie nie cieszą, ograniczają czas na inne zainteresowania - narażają mnie na uzależnienie i pewną śmierć - niszczą organizm i zmniejszają moją odporność - powodują zaburzenia w myśleniu - maleje sprawność fizyczna - można zarazić się żółtaczką i HIV - fatalny wygląd Czas pracy 10 - 15 minut. Wszystkie grupy prezentują swoje wypowiedzi na kartkach papieru. Ćwiczenie nr 3 Uczniowie metodą burzy mózgów wymieniają różne zajęcia alternatywne wobec stosowania środków zmieniających świadomość, które zapisujemy na papierze, np.: bieganie, rozmowa, uprawianie ćwiczeń fizycznych, obcowanie z naturą, malowanie, taniec, gra w szachy, śpiew, uprawianie jogi, stosowanie technik relaksu, koszykówka, jazda na rowerze, pływanie, itd. FAZA KOŃCOWA Na zakończenie lekcji uczniowie przyklejają do planszy człowieka nazwy narządów na które mają szkodliwy wpływ narkotyki. (Zał. nr 2). W podsumowaniu zajęć nauczyciel patrząc na oklejoną plansze stwierdza że narkotyki niszczą wszystkie narządy i dlatego prowadzą do śmierci. Prosi jednego z uczniów o przyklejenie kartki z napisem ŚMIERĆ. Podsumowanie pracy w grupach. Załącznik nr 1
Niszczą UZĘBIENIE Dolegliwości UKŁADU POKARMOWEGO Uszkadzają SERCE Choroby PŁUC Ś M I E R Ć Choroby WĄTROBY Choroby NEREK Uszkadzają MÓZG Uszkadzają SZPIK KOSTNY Opracowanie: Edyta Blachnicka Wyświetleń: 6285
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |