Katalog

Joanna Kołodziej
Wychowanie fizyczne, Program nauczania

Program nauki pływania dla klas III

- n +

Program nauki pływania dla klas trzecich

W roku szkolnym 2003/2004 oraz 2004/2005 uczniowie klas III objęci byli programem. nauki pływania. Zajęcia na basenie miały na celu oswojenie dzieci ze środowiskiem wodnym, przezwyciężenie lęku, jak również zdobycie podstawowych umiejętności w pływaniu. Ma to na celu przygotowanie uczniów do właściwej nauki pływania, która odbywa się w klasie IV. W związku z tym, że założenia te okazały się słuszne i przyniosły zamierzony efek w dalszej nauce pływania oraz ułatwiły dobór dzieci do klasy sportowej o profilu pływackim, która została otwarta w roku szkolnym 2005/2006 w naszej szkole, program obejmujący podstawy pływania w klasach trzecich będzie realizowany w formie
rozszerzonej w bieżącym roku szkolnym.

Dopracowanie i poszerzenie programu nauki pływania klas trzecich ma na celu jeszcze lepsze przygotowanie uczniów do podjęcia dalszej nauki pływania w ramach klasy sportowej, oraz osiągnięcia lepszych efektów dydaktycznych w tej dziedzinie.
W związku z tym uczniowie klas trzecich objęci będą lekcjami pływania w wymiarze 30 godzin lekcyjnych w okresie całego roku szkolnego.

CELE ZAJĘĆ

Nauczanie pływania dzieci w klasie trzeciej ogranicza się do oswojenia ich z wodą i opanowania tej umiejętności na poziomie elementarnym.Zajęcia te prowadzi się na głębokości do pasa, co ułatwia dziecku wyzbycie się lęku i oporu przed środowiskiem wodny.

FORMY I METODY ZAJĘĆ

Zajęcia z dziećmi w tej grupie wiekowej prowadzone są głównie w formie różnorodnych zabaw i gier ruchowych, przeplatanych ćwiczeniami o charakterze zabawowym i zadaniowym, oraz w formie ścisłej, co w znacznym stopniu może przyspieszyć moment oswojenia się dzieci z wodą.

CZAS TRWANIA

-45 minut 3 razy w miesiącu

MIEJSCE ZAJĘĆ

- basen kryty MOSiR-u w Kochłowicach

ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE

Uczniowie klasy trzeciej po zakończeniu podstawowego kursu pływania powinni utrzymać się na powierzchni wody z głową wynurzoną i poruszać się za pomocą elementarnych ruchów bez dodatkowych przyborów w postaci deski pływackiej, lub "pływaczków".Dzieci powinny być oswojone z wodą i przygotowane do dalszej edukacji z zakresu pływania w klasie IV.

Zajęci na basenie zakończą się lekcją otwartą dla rodziców połączoną z egzaminem obejmującym przepłynięcie dystansu 2 x 12 metrów w dowolnym stylu z deską lub bez, oraz skok do wody na nogi, egzamin połączony jest z otrzymaniem dyplomu "Już pływam". Weryfikacje te mają ułatwić nabór uczniów do klasy sportowej, jak również wyłonić talenty. Uczniowie objęci tym poszerzonym programem w roku szkolnym 2005/2006 powinni nie tylko zdobyć umiejętności, ale powinni przede wszystkim się dobrze bawić, polubić basen i środowisko wodne oraz poznać nową dyscyplinę sportu jaką jest pływanie.

Poza aspektem dydaktycznym, bardzo ważna jest strona zdrowotna tej formy aktywności ruchowej.Ćwiczenia w środowisku wodnym korzystnie wpływają na rozwój układu krążeniowego, oddechowego oraz układu kostnego młodego, rozwijającego się organizmu dziecka.Woda jest środowiskiem, które odciąża i ułatwia wykonanie wielu ćwiczeń fizycznych, dzięki temu ma doniosłe znaczenie w korektywie, rehabilitacji oraz w medycynie, ta forma ruchu uczy, rozwija, koryguje, zapobiega i leczy, dlatego tak ważne jest wczesne wprowadzenie zajęć w wodzie wśród dzieci szkolnych.

PROWADZĄCY

-nauczyciel wychowania fizycznego mgr Joanna Kołodziej

TEMATYKA ZAJĘĆ

1.- omówienie zasad BHP obowiązujących w trakcie zajęć na basenie, w szatni, pod prysznicem, w drodze na basen i z basenu, sucha zaprawa, zabawy oswajające z wodą: "Brodzenie", "Spłoszone mewy", "Mycie się".
2. - oswajanie dzieci z wodą, zabawy na brzegu i w wodzie sięgającej do bioder, zabawa "Skradające się wydry" - dzieci oswajają się z wodą i jednocześnie przezwyciężają lęk przed nią.
3. - zapoznanie dzieci z oporem i wyporem wody, zabawa "Bocian i żaby".
4. - przezwyciężanie oporu i spokojne reagowanie na niespodziewane bryzganie wodą, zabawa "Rekiny", "Baraszkujące niedźwiadki".
5. - oswojenie dzieci z zanurzeniem twarzy pod wodą, zabawa "Gotująca się woda".
6. - opanowanie umiejętności spokojnego oddychania w wodzie, wykonywania wydechów pod wodą, zabawa "Dni tygodnia".
7. - oswojenie z całkowitym zanurzeniem się pod wodą i opanowanie statycznego pływania, przyjmowanie poziomej pozycji ciała w wodzie, zabawa "Ławica ryb", "Rozbitkowie", "Poszukiwanie skarbu".
8. - pokonywanie nieprzyjemnego odczucia związanego z zalewaniem się twarzy wodą i wlewaniem się wody do nosa i gardła oraz pokonywanie oporu środowiska wodnego, zabawa "Holowanie drzewa", "Podwodna wyprawa".
9. - nauka samodzielnego utrzymywania się leżąco na wodzie, próba samodzielnego położenia się na wodzie na plecach, zabawa "Meduza".
10.- próba samodzielnego przepłynięcia kilku metrów na plecach, ćwiczenia z deską pływacką i w parach, zabawa "Holowanie rozbitka".
11.- nauka samodzielnego utrzymania się na wodzie w leżeniu na piersiach, ćwiczenie w parach: holowanie leżącego na brzuchu, zabawa "Koreczki".
12.- samodzielne utrzymywanie się na powierzchni wody, naśladowanie ruchów pływającego psa.
13.- doskonalenie samodzielnego utrzymywania się na wodzie w leżeniu na piersiach, na grzbiecie, zabawy: "Kłoda", "Statek".
14.- próba samodzielnego przepłynięcia kilku metrów i utrzymanie się na wodzie, ćwiczenia indywidualne z dowolnym przyborem, sprawdzenie umiejętności w formie zabawowej.
15.- nauka skoków do wody, dzieci wykonują skoki z obrzeża basenu na nogi, z asekuracją, zabawa "Skaczące foczki", dowolne przepłynięcie 10 metrów.
16.- ćwiczenia wypornościowe na brzuchu i na grzbiecie z deską, zabawy: "Meduza" i "Koreczek".
17.- oswajanie się z wodą i ze skokami do wody, gry i zabawy na komendę, wyścigi rzędów.
18.- wzmacnianie mięśni ramion i obręczy barkowej, ćwiczenia z deską, pokonywanie oporu wody, zabawy: "Fala" i "Sztorm".
19.- wzmacnianie mięśni nóg i obręczy biodrowej, zabawy w leżeniu na grzbiecie i w leżeniu na piersiach, zabawa "Piana morska".
20.- nauka pływania na piersiach, ćwiczenia w parach.
21.- nauka pływania na grzbiecie, ćwiczenia w parach.
22.- pływanie na brzuchu z deską, praca nóg, zabawa "Holowanie łódki".
23.- doskonalenie pływania na piersiach z pomocą "pływaczków", praca ramion i nóg.
24.- pływania na grzbiecie z deską, praca nóg, ćwiczenia korygujące postawę ciała,
wzmacnianie mięśni grzbietu.
25.- doskonalenie pływania na grzbiecie, wyścigi "Motorówek".
26.- wzmacnianie mięśni posturalnych, kształtowanie prawidłowej sylwetki, wzmacnianie mięśni oddechowych, poznane zabawy wypornościowe i oddechowe.
27.- skoki do wody z deską lub bez, wyścigi, konkurs na najlepszego skoczka.
28.- gry i zabawy w zespołach 5 osobowych, wyścigi i sztafety.
29.-lekcja otwarta dla rodziców, sprawdzian z zakresu podstawowych umiejętności w wodzie, zgodnie z założeniami programowymi, zdobywanie uprawnień "Już pływam".
30.- lekcja rezerwowa, uzupełnienie zaległości, luźne pływanie, gry i zabawy.


LITERATURA
"Pływanie"  - Adam Kalinowski, Roman Roszko
"Nauczanie pływania"  - Edmund Bartkowiak
"Podstawy bezpieczeństwa w wodzie"  - Mieczysław Witkowski
"Proces wychowania w kulturze fizycznej"  - Staniaław Strzyżewski
"Właściwości ćwiczeń fizycznych ich systematyka i metodyka"  - Jadwiga Bohrynowska-Fic
 

Opracowanie: mgr Joanna Kołodziej

Wyświetleń: 13225


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.