AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Anna Malinowska
Zajęcia zintegrowane, Konspekty

Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie I - Z biegiem Wisły

- n +

Z biegiem Wisły - scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie I

Ośrodek tematyczny: Poznaj swój kraj

Cel ogólny:
Rozwijanie zainteresowań pięknem i bogactwem naszego kraju.
Zapoznanie z największą rzeką Polski począwszy od źródeł aż do ujścia oraz z niektórymi leżącymi nad nią miastami i ich zabytkami.

Cele szczegółowe:

Uczeń:
- wie, że Wisła to najdłuższa rzeka Polski;
- wskazuje na mapie bieg Wisły: źródło, miasta leżące nad rzeką oraz morze;
- wypowiada się o miastach leżących nad Wisłą;
- wie, że każde miasto ma swoje zabytki, legendy, zwyczaje i zabawy;
- wie, że Warszawa jest stolicą Polski;
- wypowiada się pełnym zdaniem na określony temat;
- stosuje w praktyce znane zasady: pisownia nazwy geograficznej wielką literą;
- układa zdania z rozsypanek wyrazowych;
- czyta tekst ze zrozumieniem;
- rozwiązuje krzyżówki, zagadki, rebusy, zadania z hasłem;
- doskonali biegłość liczenia;
- zgina, modeluje zgodnie z opisem i wykonuje łódkę;
- zna kroki krakowiaka i tańczy w parze prosty układ taneczny;
- wyrabia nawyk zdyscyplinowanej pracy w grupie.

Metody pracy:

- słowna;
- poglądowa;
- praktycznego działania.

Formy pracy:

- zbiorowa;
- grupowa;
- w parach;
- indywidualna jednolita;
- indywidualna zróżnicowana.

Pomoce dydaktyczne:

- zarys mapy Polski dla każdego ucznia;
- kolorowe ilustracje i napisy;
- rozsypanka wyrazowa;
- krzyżówka;
- tekst obrazkowo - wyrazowy;
- koperty z pracą dla ucznia (nazwy legend, działania matematyczne)
- rebus;
- tekst piosenki (magnetofon).

Przebieg zajęć:

1. Wprowadzenie do tematu zajęć - rozwiązanie krzyżówki.

HASŁO: WISŁA

Hasła krzyżówki:
1. Płynie z kranu.
2. Wrzucasz go do skrzynki.
3. Rano pojawia się na trawie.
4. Duże zwierzę z trąba.
5. Dom króla.

2. "U źródeł Wisły" - wysłuchanie fragmentu piosenki "Wypływa Wisła z gór..."
- Próba odpowiedzi na pytanie: Skąd wypływa Wisła?
- Zaznaczanie niebieską kredka na mapkach jak łączy się Biała i Czarna Wisełka, podpisanie.
- Zaproszenie do podróży: Wyjaśnienie: Podróż, rozpoczynamy "U źródeł Wisły", to znaczy tam gdzie Wisła bierze początek.
- Wykonanie łódeczek (metodą origami) potrzebnych do podróży.
- Fragment piosenki sygnałem do dalszej podróży.

3. Poznajemy Kraków.
- Wysłuchanie hejnału.
- Udzielenie odpowiedzi na pytania:
* Co to za melodia?
* Na czym jest grany hejnał?
* Jak nazywa się człowiek, który gra hejnał?
* Czy już wiecie do jakiego miasta przypłynęliśmy?
* Czym był dawniej Kraków?
- Odszukanie Krakowa na mapie, podpisanie - zaznaczenie niebieską kredką biegu Wisły.
- Czym różni się Wisła pod Krakowem od Wisełek wypływających z Baraniej Góry?
- Rozmowa na temat Krakowa i jego zabytków.
- Praca w grupach: układanie zdań z rozsypanki wyrazowej (dobieranie ilustracji).

Grupa I
Wawel to siedziba polskich królów.
Grupa II
Sukiennice to piękna hala targowa
Grupa III
Z wieży Kościoła Mariackiego grany jest Hejnał.
Grupa IV
Największy dzwon w Polsce nazywa się Zygmunt.
- Zabawa ruchowa przy piosence "Krakowiaczek jeden"
- Jakie powstały legendy o Krakowie? (wyszukiwanie i odczytywanie legend związanych z Krakowem - naklejanie na mapie)
- Jak zakończyła się legenda o smoku wawelskim?
- Zabawy matematyczne: każde dziecko odszukuje swój zamek, aby go odnaleźć musi rozwiązać działanie.
- Opuszczamy Kraków, płyniemy dalej, piosenka.

4. Warszawa nasza stolica.
* Rozwiązanie zagadki: Co to za miasto, w którym chmury zawadzają o Pałac Kultury?
* Odszukanie na mapie Warszawy, podpisanie niebieską kredką biegu Wisły.
* Udzielenie odpowiedzi na pytania:
- Czym jest Warszawa dla Polaków?
- Co to znaczy, że Warszawa jest stolicą Polski?
* Praca w grupach: Czytanie listu z Warszawy (tekstu obrazkowo - wyrazowego)
- Co zwiedziły dzieci z klasy pierwszej w Warszawie?
* Rozpoznanie zabytków na ilustracjach.
* Wypowiedzi na temat legend związanych z Warszawą.
* Zabawa ruchowa: Pomniki.
* Żegnamy Warszawę, płyniemy dalej.

5. Toruń piernikami pachnący.
* Zbiorowe rozwiązanie rebusu:

(tor - ilustracja) + uń
* Odszukanie na mapie Torunia, podpisanie i zaznaczenie niebieską kredką biegu Wisły.
* Udzielenie odpowiedzi na pytania:
- Kto ze sławnych Polaków przed wielu laty mieszkał w Toruniu?
- Dlaczego dzieci lubią Toruń? (pierniki)
* Oglądanie ilustracji przedstawiających zabytki Torunia.
* Żegnamy Toruń, płyniemy dalej.

6. Wisła wpada do Bałtyku.
* Zadanie matematyczne: obliczanie działań umieszczonych na żaglówkach, odczytanie hasła (Morze Bałtyckie)
* Odszukanie na mapie morza, zaznaczenie niebieską kredką i podpisanie.
* Wyjaśnienie: Miejsce, w którym rzeka wpada do morza to ujście.
- Łódki zostawiamy w porcie i wybieramy się na spotkanie z morzem.
* Rozmowa na temat morza.
- Jak nazywa się nasze morze?
- Opisanie wyglądu na podstawie ilustracji morza w spokojny dzień, podczas burzy.
* Układanie melodii do słów: "Piosenki dzielnego marynarza"
* Wyobraźcie sobie, że wyruszyliście w daleką morską wyprawę. Wasz statek to piękny żaglowiec. Pełno na nim pamiątek. Pod pokładem odnaleźliście pożółkłą kartkę papieru z zapomnianą żeglarską piosenką. Wiatr porwał wszystkie nutki, zostały tylko słowa. Spróbujcie ułożyć melodię.

Piosenka dzielnego marynarza

Na morze wypływamy
Ahoj! Ahoj! Ahoj!
Ahoj przygodą się spotkamy
Ahoj! Ahoj! Ahoj

Już wicher morski
W żagle dmie.
Nasz dzielny statek
Fale tnie.

Na morze wypływamy
Ahoj! Ahoj! Ahoj!
Ahoj przygodą się spotkamy
Ahoj! Ahoj! Ahoj


7. Podsumowanie.
- Skąd wypływa Wisła, dokąd wpływa? (ułożenie na mapie kartoników z napisami
wpływa, wypływa, płynie)
- Jaką literę przypomina Wisła na mapie?
- Przez jakie duże miasta przepływa?
- Zadanie domowe:
Uzupełnij zdania.
Wisła to....................... rzeka w Polsce.
Wypływa z...........................................
Płynie przez.......................,.............................., ....................... i wpada do.................
..................................

Na koniec zajęć niespodzianka - dla wszystkich dzieci toruńskie pierniczki.

8. Ewaluacja zajęć: Ocena zajęć przez narysowanie kropki w odpowiednim miejscu tabelki. Czy podobały Ci się dzisiejsze zajęcia?
Podobały się Tak sobie Nie
     
 

Opracowanie: Anna Malinowska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 11153


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.