Katalog

Bożena Przybyła
Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Woda źródłem życia

- n +

Scenariusz zajęć dla dzieci 6 letnich z zakresu poznawania przyrody i wychowania umysłowego

Materiał programowy:

- tworzenie wyrazów z ruchomych liter alfabetu
- poznanie cyfr oznaczających liczby od 0 do 10 (rozszerzenie do 16)
- rozwiązywanie zagadek słownych o różnych przedmiotach
- płynne opowiadanie treści historyjki obrazkowej złożonej z 5 obrazków. Sprawne wyodrębnianie elementów akcji i związków przyczynowo-skutkowych pomiędzy obrazkami
- swobodne i śmiałe wypowiadanie się w różnych sytuacjach i okolicznościach - poprawność wypowiedzi pod względem gramatycznym, słownikowym, artykulacyjnym i logicznym zarówno w mowie powiązanej jak i w rozmowie
- przeprowadzenie prostych doświadczeń i ich obserwowanie: filtrowanie wody
poznawanie sposobów oczyszczania wody-(filtry), oczyszczalnia ścieków
- poznawanie przyczyn zanieczyszczenia wody np. wrzucanie śmieci.

Temat: "Woda źródłem życia"

Cele operacyjne:

- dziecko umie rozwiązywać zagadki
- potrafi tworzyć wyrazy z ruchomych liter
- rozpoznaje i odczytuje cyfry
- zna właściwości wody
- wie jak ważną rolę odgrywa woda w naszym życiu
- rozumie dlaczego należy wodę oszczędzać
- zna rolę wody w życiu roślin, zwierząt, ludzi
- rozumie, że woda może być czysta i zanieczyszczona
- wie w jaki sposób można oczyszczać zanieczyszczoną wodę
- potrafi recytować tekst wiersza z pamięci i z odpowiednią intonacją
- ma rozwiniętą więź ze środowiskiem przyrodniczym
- wie jak należy współdziałać i współpracować w grupie
- potrafi wykonać pracę plastyczną
- umie dokonać analizy i syntezy wzrokowo słuchowej

Metody:


słowna - zagadki, rozmowa, historyjka obrazkowa, inscenizacja
oglądowa - oglądanie ilustracji, oglądanie rożnego rodzaju pomocy wykorzystanych w zajęciu
czynna - zadań stawianych do wykonania, praktyczna działalność dzieci

Formy pracy;


- praca z całą grupą
- zespołowa
- indywidualna

Pomoce:

- kaseta z podkładem muzycznym,
- krzyżówka z hasłami,
- woreczki z dzwoneczkami dla każdego dziecka,
- obrazki; czereśnia, jabłko, śliwka, ogórek,
- historyjka obrazkowa (5 części), "Podwodna podróż Bolka i Lolka"
- obrazek Bolka i Lolka
- ruchomy alfabet
- szarfy, bądź liny,
- plastikowa butelka, kamienie, piasek żwir, zanieczyszczona woda w butelce,
- 3 wędki, 3 ryby z cyframi, woreczek, zakrętki po oranżadzie z cyfrą,
- plastikowe butelki dla każdego dziecka, ryby wycięte z samoprzylepnego papieru, klej,
- medale ekologa dla każdego dziecka,
- papier, farba, mazak,
- szklanka z wodą do picia dla każdego dziecka
- książka "Wesoła szkoła sześciolatka" część nr 4
- wiersz "Mali strażnicy przyrody"

Przebieg zajęcia:

1. Dzieci ustawione parami wchodzą do sali w rytm muzyki (marsz Radeckiego - J. Strauss) Ustawiają się parami twarzą do siebie. Przywitanie się pląsem "Wszyscy są"

2. Wspólne rozwiązywanie krzyżówki. Zadanie pytania "Czy wiecie jak nazywa się nauka, która bada środowisko?" (ekologia)
- a co to za pękata pani, sukienki szeleszczą na niej, gdy ją rozbierali to nad nią płakali?
- fruwają w powietrzu?
- ma okrągłe oczy, świetnie widzi w nocy, i widzi i słyszy, oraz poluje na myszy?
- pora roku po wiośnie?
- jak nazywamy jabłka, gruszki, czereśnie?
- co to za budzik który, kiedy dnieje zamiast głośno dzwonić zwyczajnie pieje?
- pora roku po zimie?
- rosną w nim drzewa?

Po wpisaniu odpowiedzi w wyznaczone miejsca dzieci odczytują rozwiązanie.

3. Zabawa z woreczkami. Dzieci siedzą w kole, nauczycielka rozdaje woreczki z przyszytym dzwoneczkiem. Rytmiczne uderzanie 2x w kolana, klaśnięcie w dłonie, rytmiczne uderzanie 4x w kolana, klaśnięcie w dłonie. Podawanie woreczka; "Ja - sąsiad" (4x)

4. Jak nazywa się człowiek zajmujący się tą nauką? (ekolog). Rozwiążemy zadanie i sprawdzimy. Nauczycielka wiesza na tablicy obrazki; czereśnia, jabłko, śliwka, ogórek. Zadaniem dzieci jest przegłos kowanie i przypięcie odpowiedniej głoski obok cyfry, następnie odczytanie hasła.

czereśnia jabłko śliwka ogórek



5. Recytacja wiersza ekologicznego "Mali strażnicy przyrody"
Dziś ekologia modne słowo
przyrodę wszyscy chcemy mieć zdrową
jej strażnikami się ogłaszamy
od dziś przyrodzie my pomagamy
gdy ktoś bezmyślnie papierek rzuci
musisz takiemu uwagę zwrócić
nie można przecież bezkarnie śmiecić
to wiedzą przecież przedszkolne dzieci.

6. Poznanie właściwości wody (dzieci siedzą na dywanie).Nauczycielka podaje dzieciom szklankę z czystą przegotowaną lub mineralną wodą.
- Co znajduje się w szklance?
- Jaka jest woda?
- Czy ma kolor? (nie)
- Czy czysta woda ma zapach?(nie)
- Spróbuj, czy czysta woda ma jakiś smak?(nie)
- Podsumuj zatem, woda nie ma koloru, zapachu ani smaku. Ale czy woda jest potrzebna?

7. Wypowiedzi dzieci "Do czego zużywamy wodę" na podstawie własnych obserwacji i obrazków (praca przy stolikach).Uświadomienie dzieciom konieczności oszczędzania wody (książka s. 13 ćw. 1)
- Czy wiesz, skąd w twoim domu bierze się woda?
- Powiedz, do czego zużywamy wodę.
- Komu jeszcze woda jest potrzebna?
- Dlaczego należy wodę oszczędzać?
- Jak ty możesz oszczędzać wodę?

8. Przedstawienie bohaterów historyjki obrazkowej Bolka i Lolka,(nauczycielka wiesza na tablicy obrazki Bolka i Lolka.
układanie imion z ruchomych liter. Opowiadanie treści historyjki obrazkowej " Podwodna podróż Bolka i Lolka"
I część- Bolek i Lolek przygotowują łódź do podwodnej podróży
II część-chłopcy wyruszają w podróż, spotykają płetwonurka, wędkarzy,
obserwują pływające ryby,
III część-wpływają do strefy zanieczyszczonej (w wodzie leżą śnięte ryby, wszędzie pełno butelek, puszek)
IV część- wpływają do oczyszczalni ścieków, gdzie są filtry i pompy
V część- woda jest znowu czysta, chłopcy są zadowoleni, robią zdjęcia

9. Zabawa ruchowa przy użyciu szarf, bądź lin budowa łódki, (nauczycielka włącza muzykę z szumem morza).Dzieci wchodzą do łódki chwytają za wiosła i płyną. Następnie wyskakują z łódki do wody i następuje kąpiel w wodzie (dzieci ustawione parami podają sobie ręce)
- zanurzanie w wodzie-równoczesne przysiady i wyprosty
- podskoki na falach, podskoki i obunóż w miejscu lekkie, na palcach
- wycieranie ręcznikiem, stanie w małym rozkroku, lewa ręka dołem w tyle ugięta w łokciu, prawa wzniesiona w górę nad głową.
- rozgrzewka po kąpieli, bieg i podskoki na zmianę.

10. Doświadczenie z wodą- filtrowanie wody. Do plastikowej, obciętej butelki w której na dnie zrobione są dziurki chętne dziecko wrzuca kamienie następnie żwir, piasek a na górę kamienie. Całość stawiamy delikatnie na drugą obciętą do połowy plastikową butelkę. Na kamienie wlewamy po woli mulistą wodę i obserwujemy co się dzieje, jaka woda wlewa się do pustej butelki.

11. Dzieci siedzą na dywanie. Podział dzieci na 3 grupy, Każda grupa otrzymuje wędkę na końcu której przyczepiony jest magnez. Zabawa matematyczna " Bingo". Nauczycielka kładzie na dywanie 3 ryby, na rybce umieszczony jest magnez , oraz przyklejonych 9 liczb. Z każdej grupy jedno dziecko łowi jedną rybkę. Nauczycielka losowo wyciąga z woreczka liczbę i pokazuje dzieciom, która grupa ma tą liczbę u siebie woła "MY" i równocześnie podnosi rękę do góry. Ta drużyna, która pierwsza zbierze wszystkie swoje liczby woła BINGO. (w nawiasach są cyfry które znajdują się na każdej rybce)
(0,4,8,9,13,5 16,7 2) (9,8,0,4,2,3,16,5,15)
                  (3,4,10,0,2,11,5,14,7)

12. Praca indywidualna przy stolikach. Robienie akwarium z butelek plastikowych i wyciętych rybek z kolorowego papieru. Każde dziecko otrzymuje obciętą plastikową butelkę na którą przykleja wycięte rybki..

13. Dzieci siedzą na dywanie. Nauka I zwrotki piosenki pt. "Moje rybki" ( Dorota Gellner)

14. Składanie przyrzeczenia małego ekologa. Dzieci wymyślają hasła, nauczycielka zapisuje je na arkuszu papieru. Dzieci następnie pieczętują swoje przyrzeczenie paluszkiem zamoczonym w farbie, np.
- nie wolno wrzucać do wody niepotrzebnych przedmiotów
- należy dbać o czystość wody
- nie wolno deptac kwiatów itp.

15. Rozdanie medali małego ekologa, (nauczycielka ma przygotowane medale i wręcza je dzieciom)

16. Pożegnanie się pląsem "Zajęcia skończone".

 

Opracowanie: Bożena Przybyła

Wyświetleń: 5995


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.