Katalog Monika Węgrzyn Język polski, Konspekty Konspekt: Słowniki skarbnicą wiedzy o językuSłowniki - skarbnicą wiedzy o językuCELE LEKCJI:UCZEŃ POTRAFI: - powiedzieć co zawierają poszczególne słowniki, - określić kiedy należy korzystać ze słowników, - wyszukać dane hasło i wykorzystać informacje w nim zawarte, - posługiwać się różnego rodzaju słownikami. METODY: pogadanka, praca w grupie, praca z komputerem, encyklopedią i słownikami. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: komputer, płyta CD ze słownikami: ortograficznym, wyrazów obcych, języka polskiego; czasopisma młodzieżowe, inne słowniki. ŚCIEŻKI EDUKACYJNE: edukacja czytelnicza i medialna. PRZEBIEG LEKCJI: 1. Wprowadzenie do lekcji. Na środku klasy stoi stolik z różnego rodzaju słownikami. Uczniowie przy pomocy nauczyciela wymieniają znane im słowniki i określają ich przeznaczenie. Nauczyciel poszerza ich wiadomości. 2. Wspólne ustalenie tematu lekcji np. "Słowniki -skarbnicą wiedzy o języku ojczystym". 3. Podział klasy na grupy - każda grupa losuje kopertę z instrukcją i zadaniem. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości. Grupa I Podaj trzy synonimy wyrazów: agresywny - czarodziej - podczas - spostrzec się - zasłona - znaleźć - Grupa II Podane zwroty zastąp bliskoznacznymi. zakuć polaka - dostać pałę - oblać klajda - wdepnąć w hecę - zerżnąć zadanie - Grupa III Jakie symboliczne znaczenie ma wyraz "jabłko"? Grupa IV Z dowolnego czasopisma młodzieżowego wypisz pięć wyrazów obcych. Podaj ich znaczenie. Sprawdź w słowniku, z jakiego języka zostały zapożyczone (skorzystaj z komputera i ze słowników na płycie CD). Grupa V Wyrazy zapisane w ramce "przydziel" do odpowiednich słowników. słownik wyrazów obcych - słownik ortograficzny - słownik wyrazów bliskoznacznych -
Zapoznaj się z wiadomościami zamieszczonymi w encyklopedii pod hasłem Szymborska Wisława. Na ich podstawie sporządź krótką notatkę biograficzną. Grupa VII Wyjaśnij następujące związki frazeologiczne: syzyfowa praca - stajnia Augiasza - patrzeć przez palce - mieć cały dom na głowie - obiecywać gruszki na wierzbie - mieć węża w kieszeni - Grupa VIII Która forma jest poprawna? swetr czy sweter pomarańcz czy pomarańczy schnął czy sechł rozumią czy rozumieją Z poprawnymi formami ułóż zdania. 4. Podsumowanie: Kiedy korzystamy ze słowników? - pogadanka. 5. Zadanie domowe: Przekonaj kolegę, że warto mieć w swojej domowej biblioteczce różnego rodzaju słowniki. Podaj przynajmniej trzy argumenty.
Opracowanie: mgr Monika Węgrzyn Wyświetleń: 3313
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |