Katalog Krystyna Drzyzga Historia, Konspekty Konspekt lekcji historii w klasie V - W starożytnych miastachW miastach starożytnych - konspekt lekcji historii w klasie VTREŚCI PROGRAMOWE:- rola miast starożytnych - krótka charakterystyka elementów życia codziennego w Babilonie, Atenach i Rzymie CELE OGÓLNE: - określenie położenia geograficznego Babilonu, Aten i Rzymu oraz chronologiczne umiejscowienie czasów ich największej świetności - opis wybranych miast i określenie ich roli w życiu społeczeństw starożytnych - wyjaśnienie pojęć związanych z urbanistyką babilońską, grecką i rzymską np. agora, Forum Romanum, akwedukty itd. CELE OPERACYJNE (SZCZEGÓŁOWE): - Po skończonych zajęciach uczeń potrafi: - wskazać na mapie Babilon, Ateny, Rzym - umieścić na osi czasu stulecia, których dotyczą opisy miast - opisać wygląd tych miast, wskazać ich cechy charakterystyczne - wyszukać w tekście najważniejsze zajęcia ludności ŚRODKI DYDAKTYCZNE: - mapa ścienna - ksiązki i albumy przedstawiające omawiane miasta - tekst z lukami dla każdego ucznia - rozsypanka historyczna "DATY- WIEKI" - podręczniki METODY: praca z tekstem podręcznika, pogadanka ilustrowana obrazami z albumów i książek PRZEBIEG ZAJĘĆ 1. Wprowadzenie do tematu na podstawie ćwiczenia - "Dopasuj wiek do daty"
3. Analiza osi czasu pokazującej czasy świetności omawianych miast. 4. Pokazywanie miast na mapie, określanie położenia. 5.Ciche czytanie przez uczniów krótkiego tekstu o Babilonie, wyszukiwanie cech charakterystycznych tego miasta: - liczne świątynie - "wiszące ogrody" - grube mury obronne Omówienie każdej z tych cech, podanie dodatkowych informacji przez nauczyciela , pokazanie ilustracji związanych z Babilonem. 6. Cechy charakterystyczne Aten - głośne odczytanie krótkiego tekstu przez nauczyciela, następnie omówienie na podstawie pytań ze zwróceniem uwagi na: - agorę - Akropol (a na nim m.in. świątynię Ateny - PARTENON) - warunki życia w mieście (brak wodociągów i kanalizacji, brud, choroby itd.) 7.Przedstawienie najważniejszych informacji związanych z Rzymem (opowiadanie nauczyciela): a) założenie Rzymu (legenda) b) rzymskie drogi i powiedzenie na ich temat ("wszystkie drogi prowadzą do Rzymu") c) "miasto na siedmiu wzgórzach" (dlaczego?) d) Forum Romanum e) akwedukty f) termy 8. Główne zajęcia ludności w miastach starożytnych (analiza krótkiego fragmentu tekstu) - wniosek: główne zajęcia to rzemiosło i handel. 9. Zapis tematu w zeszycie i krótkiej notatki dotyczącej cech Babilonu i Aten. 10. Praca samodzielna uczniów - uzupełnianie tekstu dotyczącego Rzymu: - Według legendy Rzym założono w....... r.p.n.e. czyli w......... w.p.n.e. Założyli go bracia bliźniacy...............i...............w dzieciństwie wykarmieni przez........... - Dawna nazwa Rzymu to............. - Rzym nazywany był "miastem na..........................." - Rzymianie wybudowali wiele trwałych....................... Mówi się do dziś, że "wszystkie........................................." - W Rzymie rozwiązano też problem zaopatrzenia ludzi w................... budując ....................czyli............................ - Centralny plac Rzymu to.............................. - Łaźnie publiczne w Rzymie to............................... 11. Zadanie pracy domowej: 1) Co utrudniało życie ludziom w starożytnych miastach? 2) Połącz pojęcia związane z tematem z właściwymi wyjaśnieniami. (ćwiczenia z podręcznika) Opracowanie: Krystyna Drzyzga Wyświetleń: 7872
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |