Katalog

Krystyna Drzyzga
Historia, Konspekty

Konspekt lekcji historii w klasie V - W starożytnych miastach

- n +

W miastach starożytnych - konspekt lekcji historii w klasie V

TREŚCI PROGRAMOWE:
- rola miast starożytnych
- krótka charakterystyka elementów życia codziennego w Babilonie, Atenach i Rzymie

CELE OGÓLNE:

- określenie położenia geograficznego Babilonu, Aten i Rzymu oraz chronologiczne umiejscowienie czasów ich największej świetności
- opis wybranych miast i określenie ich roli w życiu społeczeństw starożytnych
- wyjaśnienie pojęć związanych z urbanistyką babilońską, grecką i rzymską np. agora, Forum Romanum, akwedukty itd.

CELE OPERACYJNE (SZCZEGÓŁOWE):

- Po skończonych zajęciach uczeń potrafi:
- wskazać na mapie Babilon, Ateny, Rzym
- umieścić na osi czasu stulecia, których dotyczą opisy miast
- opisać wygląd tych miast, wskazać ich cechy charakterystyczne
- wyszukać w tekście najważniejsze zajęcia ludności

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

- mapa ścienna
- ksiązki i albumy przedstawiające omawiane miasta
- tekst z lukami dla każdego ucznia
- rozsypanka historyczna "DATY- WIEKI"
- podręczniki

METODY:
praca z tekstem podręcznika, pogadanka ilustrowana obrazami z albumów i książek

PRZEBIEG ZAJĘĆ

1. Wprowadzenie do tematu na podstawie ćwiczenia - "Dopasuj wiek do daty"
1200 r. p.n.e.  XII w.p.n.e.  MIA
966 r.  X w.  STA
1025 r.  XI w.  STA
1410 r.  XV w.  RO
1815 r.  XIX w.  ŻY
2001 r.  XXI w.  TNE
2. Zapoznanie uczniów z tematem zajęć - Poznanie cech charakterystycznych wybranych miast starożytnych: Babilonu, Aten i Rzymu.

3. Analiza osi czasu pokazującej czasy świetności omawianych miast.

4. Pokazywanie miast na mapie, określanie położenia.

5.Ciche czytanie przez uczniów krótkiego tekstu o Babilonie, wyszukiwanie cech charakterystycznych tego miasta:
- liczne świątynie
- "wiszące ogrody"
- grube mury obronne
Omówienie każdej z tych cech, podanie dodatkowych informacji przez nauczyciela , pokazanie ilustracji związanych z Babilonem.

6. Cechy charakterystyczne Aten - głośne odczytanie krótkiego tekstu przez nauczyciela, następnie omówienie na podstawie pytań ze zwróceniem uwagi na:
- agorę
- Akropol (a na nim m.in. świątynię Ateny - PARTENON)
- warunki życia w mieście (brak wodociągów i kanalizacji, brud, choroby itd.)

7.Przedstawienie najważniejszych informacji związanych z Rzymem (opowiadanie nauczyciela):
a) założenie Rzymu (legenda)
b) rzymskie drogi i powiedzenie na ich temat ("wszystkie drogi prowadzą do Rzymu")
c) "miasto na siedmiu wzgórzach" (dlaczego?)
d) Forum Romanum
e) akwedukty
f) termy

8. Główne zajęcia ludności w miastach starożytnych (analiza krótkiego fragmentu tekstu) - wniosek: główne zajęcia to rzemiosło i handel.

9. Zapis tematu w zeszycie i krótkiej notatki dotyczącej cech Babilonu i Aten.

10. Praca samodzielna uczniów - uzupełnianie tekstu dotyczącego Rzymu:
- Według legendy Rzym założono w....... r.p.n.e. czyli w......... w.p.n.e.
Założyli go bracia bliźniacy...............i...............w dzieciństwie wykarmieni przez...........
- Dawna nazwa Rzymu to.............
- Rzym nazywany był "miastem na..........................."
- Rzymianie wybudowali wiele trwałych.......................
Mówi się do dziś, że "wszystkie........................................."
- W Rzymie rozwiązano też problem zaopatrzenia ludzi w................... budując ....................czyli............................
- Centralny plac Rzymu to..............................
- Łaźnie publiczne w Rzymie to...............................


11. Zadanie pracy domowej:
1) Co utrudniało życie ludziom w starożytnych miastach?
2) Połącz pojęcia związane z tematem z właściwymi wyjaśnieniami.
(ćwiczenia z podręcznika)
 

Opracowanie: Krystyna Drzyzga

Wyświetleń: 7872


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.