AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Joanna Czeszejko
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Przeciwdziałanie przemocy wobec dziecka. Zły i dobry dotyk. Scenariusz lekcji.

- n +

Przeciwdziałanie przemocy wobec dziecka - "Zły i dobry dotyk"

Większość rodziców unika rozmów z dziećmi na trudne tematy. Uważają, że sprawiają one sporo kłopotu. Szczególnie wtedy, gdy mamy mówić o krzywdzie i zagrożeniach. Kiedy są to tematy związane z molestowaniem seksualnym. Obawiają się, że sama rozmowa może krzywdzić. Jednak dla bezpieczeństwa i dobra dzieci, rozmawiać na tego typu tematy trzeba.

Dlatego napisałam ten konspekt przeciwdziałania przemocy, przeznaczony dla uczniów klas IV szkoły podstawowej. By nauczyć ich jak mają zachowywać się w sytuacjach niezrozumiałych, budzących strach, zażenowanie, przykrość i niepokój. Muszą nauczyć się mówić o tego typu sytuacjach osobom, którym ufają, które cierpliwie wysłuchają i pomogą. Nawet jeśli kazano im zachować tajemnicę.

Cele:
- uświadomienie dzieciom znaczenia czterech rodzajów dotyku,
- wyrabianie szacunku wobec własnego ciała,
- wyrabianie postaw asertywnych w kontaktach z osobami dorosłymi,
- uwrażliwienie wobec zjawiska krzywdzenia dzieci i wyrabianie umiejętności mówienia o tym otwarcie i bez obaw.

Metody i formy pracy:
- pogadanka
- praca w grupach
- burza mózgów
- krótkie scenki dramowe

Środki dydaktyczne:
- rysunki ilustrujące 4-ry rodzaje dotyku,
- książka "Powiedz komuś" - Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne,
- karty do pracy w grupach.

Przebieg zajęcia:
* Zapoznanie uczniów z tematyką zajęć,
* Burza mózgów - nauczycielka wypisuje na tablicy wszystkie propozycje uczniów dotyczące rodzajów dotyków,
* Umieszczenie na tablicy ilustracji przedstawiających cztery rodzaje dotyku:
Dobry, zły, potajemny - wstydliwy, nieprzyjemny - konieczny.
Omówienie każdego dotyku popartego przykładami.
* Podawanie przez uczniów własnych przykładów - klasa podejmuje decyzję do której kategorii je zaliczyć np.:
- wychowawca przytula dziecko, które płacze,
- dzieci biją się o piłkę,
- sąsiad bierze dziewczynkę za rękę i wciąga ją do swojego mieszkania,
- brat szarpie siostrę za włosy,
- pijany wujek bierze na kolana siostrzenicę i zaczyna ją całować, gdy słyszy kroki, że ktoś nadchodzi - szybko wstaje...
* Prezentacja barwnych ilustracji z książki Elżbiety Zubrzyckiej "Powiedz komuś" przedstawiających złe zachowania osób dorosłych wobec dzieci,
* Głośne mówienie NIE dorosłym do zilustrowanej sytuacji,
* Przedstawienie historii Ani zatytułowanej:

"To będzie nasz sekret".

Ania wcześniej skończyła lekcje i nie bardzo wiedziała, co robić. Powoli wracała do domu, zastanawiając się do której koleżanki pójść. Zdecydowała, że odwiedzi Kasię, która mieszkała na sąsiednim podwórku. Długo dzwoniła do drzwi, ale nikt nie otwierał. Usiadła na ławce przed domem i nie zauważyła, jak podszedł do niej pan, który mieszkał na tym samym osiedlu i którego znała z widzenia. Powiedział, że ma śliczną sukienkę i zapytał, czy nie ma ochoty na pyszne lody, które ma w domu. Ania uwielbia lody i chociaż było jej trochę nieswojo, zgodziła się. Gdy weszli do mieszkania mężczyzna poprosił ją by usiadła w pokoju, a sam poszedł do kuchni po lody. Kiedy Ania zaczęła jeść, wyjął coś z szuflady, usiadł blisko niej na kanapie i zaczął pokazywać dziwne zdjęcia. Przedstawiały one całkiem nagich ludzi, którzy obejmowali się i całowali. Dziewczynka poczuła się bardzo zażenowana i przeniknął ją niepokój. Trudno było jej podnieść wzrok. Bardzo chciała wyjść, ale siedziała nadal jak skamieniała. Mężczyzna przez cały czas pokazywał jej zdjęcia, kiedy skończył, poprosił ją by przyszła do niego następnego dnia o tej samej porze, to pokaże jej jeszcze ciekawsze rzeczy. Poprosił też, by nikomu nie opowiadała o swojej wizycie w jego domu, bo i tak nikt jej w to nie uwierzy.

* Szukanie odpowiedzi na pytania:
- Jak teraz czuje się Ania?
- Dlaczego jest jej trudno o tym komuś powiedzieć?
- Czyja to była wina?
- Komu powinna o tym powiedzieć?
* Burza mózgów - uczniowie podają propozycje, do kogo lub gdzie mogą zgłosić się o pomoc. Wyszukują podane przez siebie odpowiedzi, które zapisane są na kolorowych kartkach. Umieszczają je jedna pod drugą na tablicy tworząc kolorową tęczę (symbol nadziei na lepszy dzień po burzy).
* Odgrywanie przez chętnych uczniów krótkich scenek dramowych przedstawiających właściwe zachowanie się Ani w czasie rozmowy z nieznajomym.
* Praca w grupach dwuosobowych. Rozdanie uczniom ilustracji w formie komiksu ("Spotkanie w parku"). Dzieci mają za zadanie uzupełnić "dymki", które przedstawiają rozmowę chłopca z nieznajomym mężczyzną.
* Prezentowanie przez uczniów napisanej przez nich przykładowej rozmowy chłopca z nieznajomym.
* Podsumowanie i zakończenie zajęć
* Ewaluacja powinna być dokonywana na każdych zajęciach, kiedy to nauczyciel obserwuje i ocenia pracę ucznia, jego zaangażowanie, planowanie i organizowanie pracy, komunikowanie się z innymi członkami zajęć.

 

Opracowanie: mgr Joanna Czeszejko

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4324


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 6



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.