Katalog Beata Baranowska Zajęcia przedszkolne, Konspekty Zielone ślubowanie - Obchody Święta DrzewaZielone ślubowanie - obchody Święta Drzewa. Sadzenie cyprysów, trzmieliny w ogrodzie przedszkolnymSCENARIUSZ ZAJĘCIA DLA GRUPY "0"Zagadnienie programowe: Zapewnienie dzieciom stałego kontaktu z przyrodą. Wykonywanie prac w ogrodzie przedszkolnym. Cele: - utrwalenie nazw i wyglądu drzew z parku i lasu - rozróżnianie ich po liściach i owocach - zapoznanie z budową drzewa oraz jego znaczeniem w biosferze - zapoznanie ze sposobami sadzenia drzew - poszerzenie słownictwa dzieci o wyrazy: chlorofil, tlen, dwutlenek węgla, konary, kora; las: liściasty, mieszany, iglasty - wdrażanie dzieci do przestrzegania zakazu niszczenia przyrody - utrwalenie poznanych liter, ćwiczenia w czytaniu Metody pracy wspierające aktywność dziecka: słowna- rozmowa oglądowa- pokaz czynna- zadania stawiane do wykonania Formy aktywności: praca indywidualna, grupowa Pomoce dydaktyczne: ilustracje, kaseta magnetofonowa "Śpiew ptaków", materiał przyrodniczy: kasztany, żołędzie, nasiona klonu i lipy, liście..., sadzonki cyprysów i trzmieliny; narzędzia: grabie, szpadle, rękawice ochronne, rysunki drzew, cyfry, litery, zarys krzyżówki. Przewidywane osiągnięcia dziecka: - rozpoznaje i prawidłowo nazywa drzewa po charakterystycznych liściach, owocach - potrafi wyróżnić i nazwać części drzewa - potrafi wymienić sposoby sadzenia drzew - wie, jakie znaczenie mają drzewa dla ludzi i zwierząt - wie, jak zachować się w parku lub lesie - wie, co zagraża przyrodzie - sprawnie układa wyrazy z rozsypanki literowej Przebieg zajęcia: I CZĘŚĆ W SALI LEKCYJNEJ 1.Słuchanie śpiewu ptaków (nagranie z kasety magnetofonowej), naśladowanie ich głosem i ruchem. 2.Rozmowy nt. "Spójrz do wnętrza drzewa" (wykorzystanie ilustracji) - wyróżnianie i nazywanie części drzewa - zapoznanie ze znaczeniem chlorofilu - znaczenie drzewa w biosferze - zapoznanie ze szkodnikami drzew - jak drzewa opiekują się ludźmi i zwierzętami - jak nasiona krążą w przyrodzie- zapoznane ze sposobami sadzenia drzew 3.Zabawa ruchowa "Drzewa na wietrze" a) Dzieci kołyszą się w takt muzyki z odpowiednią reakcją na zmiany tempa i dynamiki. b) Podział dzieci na 3 grupy: las liściasty (trzymają ususzone liście), las iglasty (trzymają gałązki świerku, sosny, modrzewia), las mieszany (trzymają gałązki drzew iglastych i liście) poszczególne grupy reagują - kręcąc się w koło-na dźwięki instrumentów perkusyjnych: las liściasty - na dźwięki bębenka, las iglasty- na kołatkę, las mieszany- grzechotkę 4. Dzieci rozwiązują krzyżówkę, której głównym hasłem jest: DRZEWO. Na tablicy umieszczone są litery oraz ponumerowane rysunki różnych gatunków drzew: 1) dąb, 2) brzoza, 3)kasztanowiec, 4) świerk, 5) modrzew, 6) sosna Zadaniem dzieci jest rozpoznać drzewo, ułożyć jego nazwę w krzyżówce. 5. Zabawa ruchowa "Szybko do drzewa" Dzieci ustawiają się w pary. Jedno dziecko jest drzewem, drugie ptakiem. Na sygnał bębenka dzieci- ptaki wylatują w poszukiwaniu jedzenia. Na sygnał kołatki wracają do swojego drzewa. Zamiana ról. 6.Pokaz materiałów przyrodniczych: kasztany, żołędzie, nasiona klonu, szyszki, liście różnych drzew itd. -dzieci nazywają je, przeliczają, (przyporządkowanie pw materiałów do poszczególnych drzew); układanie kompozycji wg własnych pomysłów dzieci (praca w zespołach). II CZĘŚĆ W OGRODZIE PRZEDSZKOLNYM 1.Składanie ślubowania przez dzieci: uroczyście przyrzekamy nigdy nie niszczyć drzew i zawsze dbać o przyrodę. 2.Sadzenie cyprysów i trzmieliny w ogrodzie przedszkolnym. 3.Wspólny taniec "La-ba-da". 4.Każde dziecko otrzymuje dyplom "Przyjaciela przyrody" Opracowanie: Beata Baranowska Wyświetleń: 1987
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |