Katalog

Aneta Krajewska
Informatyka, Wymagania

Wymagania na poszczególne oceny dla klas I-III gimnazjum.

- n +

Stopień dopuszczający mogą otrzymać uczniowie, którzy:

Elementy składowe zestawu komputerowego. Struktura zapisu danych na dysku.
  • Sprawnie obsługują komputer, zapewniając bezpieczeństwo sobie i sprzętowi, potrafią wskazać podstawowe zastosowania komputera w szkole.
  • Potrafią wyszczególnić elementy zestawu komputerowego, wymienią typy pamięci wewnętrznych i zewnętrznych.
  • Potrafią wyjaśnić pojęcie pliku i katalogu (folderu).
  • Wyświetlić zawartość dowolnego folderu, zapisują wyniki swojej pracy na dysku.
  • Rozróżniają przeznaczenie podstawowych systemów informatycznych.
  • Odnajdują poszukiwany plik.
  • Wyszczególniają sposoby zabezpieczania się przed wirusami, uruchamiają wybrany program antywirusowy.
  • Dokonują kompresji danych za pomocą poznanego programu archiwizującego.
  • Instakują dowolny program.
Edytor grafiki.
  • Omawiają znaczenie programów graficznych, uruchamiają poznany program graficzny, wykorzystują gotowe narzędzia do rysowania.
  • Stosują paletę barw dostępnych w wykorzystywanym edytorze.
  • Tworzą własne kolory złożone z podstawowych barw.
  • Zamykają i otwierają istniejące pliki graficzne.
  • Tworzą nowy plik, a następnie zachowują go na wybranym dysku i katalogu pod odpowiednią nazwą.
Internet, poczta elektroniczna.
  • Potrafią uruchomić przeglądarkę (Internet Explorer), definiują pojęcia: adres, strona www, grupa dyskusyjna, poczta elektroniczna.
  • Wywołują stronę znając jej adres.
  • Odbierają i wysyłają pocztę.
Stopień dostateczny mogą otrzymać uczniowie, którzy spełniają kryteria na stopień dopuszczający oraz:

Elementy składowe zestawu komputerowego. Struktura zapisu danych na dysku.
  • Potrafią wyszczególnić elementy zestawu komputerowego niezbędne do jego prawidłowego działania.
  • Rozróżniają pamięci zewnętrzne (rodzaje dyskietek, CD-ROM itp.).
  • Określają zastosowanie plików i katalogów.
  • Rozpoznają podstawowe typy plików (wykonywalna, tekstowe)
  • Uruchamiają program antywirusowy, grę, program edukacyjny.
  • Odszukują wcześniej zapisane dane i je otwierają.
  • Potrafią stworzyć dowolną strukturę katalogów (folderów).
  • Projektują i wykonują strukturę potrzebną do przechowywania danych.
  • Usuwają dane w postaci plików, łącznie z katalogami, w których są umieszczone.
  • Potrafią wyszczególnić najpopularniejsze środowiska pracy używane na komputerach typu PC.
  • Po instalacji programu potrafią zmienić parametry jego pracy.
  • Wykonują dekompresję wcześniej zarchiwizowanych danych.
Edytor grafiki.
  • Objaśniają interfejs uruchomionego edytora, omawiają podstawowe możliwości tego edytora.
  • Rozróżniają narzędzia, rysują krzywe, proste i łamane, dobierają grubość i kolor linii oraz dokonują jej korekty. Stosują narzędzia do wypełniania obszaru: wałek, rozpylacz, itp.
  • Wyszczególniają kilka popularnych formatów graficznych.
  • Pozyskują grafikę do realizacji swoich zamierzeń. Multimedialne źródła informacji.
  • Definiują pojęcie multimedia i komputer multimedialny
  • Uruchamiają wybrany program multimedialny i poruszają się po jego interaktywnym środowisku.
Stopień dobry mogą otrzymać uczniowie, którzy spełniają kryteria na stopień dostateczny oraz:

Elementy składowe zestawu komputerowego. Struktura zapisu danych na dysku.
  • Wyjaśniają znaczenie podstawowych elementów zestawu, potrafią wyszczególnić elementy wewnętrznej budowy komputera, wyjaśniają znaczenie głównych części.
  • Potrafią rozpoznać podstawowe urządzenia zewnętrzne oraz objaśnić ich zastosowanie.
  • Obsługują interfejs użytkownika w wykorzystywanym środowisku pracy.
  • Rozpoznają podstawowe struktury danych na dysku.
  • Odszukują podany katalog (folder), plik.
  • Modyfikują dane w programie i dokonują uaktualnienia tych zmian na dysku.
  • Kopiują plik lub grupę plików do wskazanego miejsca.
  • Porządkują zbiory według określonego porządku.
  • Opisują wady i zalety
Edytor grafiki.
  • Wykorzystują paletę kolorów do tworzenia tła i wypełniania kolorem powierzchni zamkniętych, wykonują proste rysunki, wykorzystując dostępne narzędzia.
  • Kopiują, wycinają i wklejają fragmenty rysunku za pomocą narzędzi i jego możliwości edycyjnych.
  • Dokonują korekty popełnionych błędów, wykorzystując lupę.
  • Tworzą i modyfikują grafikę.
Internet, poczta elektroniczna.
  • Sprawnie obsługują górne menu przeglądarki, potrafią ustawić stronę domową, zarządzają strukturą folderu ulubionych stron.
  • W podstawowy sposób posługują się wyszukiwarką w języku polskim.
  • Potrafią założyć darmowe prywatne konto e-mailowe.
Stopień bardzo dobry mogą otrzymać uczniowie, którzy spełniają kryteria na stopień dobry oraz:

Elementy składowe zestawu komputerowego. Struktura zapisu danych na dysku.
  • Opisują prawidłowo zorganizowane stanowisko pracy.
  • Potrafią połączyć elementy zestawu komputerowego.
  • Opisują budowę (strukturę fizyczna) dyskietki.
  • Wymieniają jednostki informacji stosowane przy opisie danych.
  • Uruchamiają i korzystają z drukarki.
  • Określają prawidłowo nazwy struktur danych.
  • Wyjaśniają pojęcie wirusa komputerowego, określają metody przeciwdziałania wirusom.
  • Dokonują zmian nazw istniejących plików oraz dokonują zmian w lokalizacji danych.
  • Odzyskują przypadkowo usunięte pliki.
Edytor grafiki.
  • Nadają figurom płaskim wrażenie przestrzenności, stosując poznane narzędzia.
  • Planują i wykonują pracę w szczególności tak, że stanowi ona estetyczną i przejrzystą całość.
  • Wykorzystują wewnętrzny edytor tekstowy do wstawiania napisów, dokonują doboru czcionki i jej atrybutów.
  • Drukują (z pomocą nauczyciela) własna pracę.
Internet, poczta elektroniczna
  • Potrafią przedstawić historię rozwoju internetu.
  • Dostosowują Internet Explorer do indywidualnych upodobań i potrzeb.
  • Posługują się menu górnym i prawym klawiszem myszy przy obsłudze przeglądarki.
  • Obsługują program umożliwiający uczestniczenie w grupach dyskusyjnych.
  • Potrafią skonfigurować skrzynkę pocztową.
  • Bez znajomości adresów stron, potrafią wyszukać potrzebne informacje.
Stopień celujący mogą otrzymać uczniowie, którzy:

Elementy składowe zestawu komputerowego. Struktura zapisu danych na dysku.
  • Potrafią rozpoznać i omówić znaczenie odpowiedzialnych i etycznych zachowań wszystkich użytkowników systemów informatycznych.
  • Porównują wielkości danych przechowywanych w pamięci.
  • Odczytują parametry urządzenia oraz na ich podstawie jakości urządzenia.
  • Sprawdzają wybrany dysk programem antywirusowym i ewentualnie niszczą wykryte wirusy.
  • Wyjaśniają, na czym polega skojarzenie aplikacji z nadawanym przez nią rozszerzeniem; podają przykładowe rozszerzenia plików z poznanych aplikacji.
  • Kopiują plik i katalog, zmieniając jego nazwę.
Edytor grafiki.
  • Uzyskują za pomocą prostych narzędzi złożone efekty wyrazu (np. cień, złożoność obrazu, efekt odbicia)
  • Wykonują pracę według własnego projektu.
  • Samodzielnie odkrywają możliwości wykorzystywanego edytora grafiki i stosują je w pracy.
  • Kopiują i przenoszą elementy rysunku między różnymi programami.
  • Zapisują grafikę w takim formacie, aby miała najlepszą jakość przy małej pojemności.
Internet, poczta elektroniczna.
  • - Potrafią do poczty dołączyć rysunek, plik dźwiękowy

Klasa II gimnazjum

Stopień dopuszczający mogą otrzymać uczniowie, którzy:

Edytor tekstu.
  • Wyjaśniają przeznaczenie klawiszy, nazywają podstawowe symbole i znaki na klawiaturze.
  • Umieszczają w tekście polskie znaki.
  • Piszą prosty polski tekst z zachowaniem zasad interpunkcyjnych, poruszają się po tekście, wykorzystując klawiaturę, mysz.
  • Dostrzegają zalety poprawnie napisanego tekstu.
  • Umieszczają w dokumencie numerację stron.
Arkusz kalkulacyjny.
  • Rozpoznają elementy programu i arkusza (np. menu, linia poleceń, komórka, adres komórki)
  • Wypełniają arkusz danymi, zapisują i odczytują przygotowany arkusz.
  • Tworzą graficzną ilustrację danych.
  • Rozwiązują proste zadanie problemowe za pomocą arkusza.
  • Korzystają z podglądu wydruku.
Baza danych
  • Podają definicję bazy danych.
  • Określają pojęcie pola i rekordu.
  • Posługują się gotową bazą danych do uzyskania prostych informacji.
  • Wyszczególniają pola dla wskazanej bazy danych.
  • Zachowują utworzoną bazę na dysku.
  • Otwierają istniejącą bazę i dokonują edycji danych.
Internet
  • Posługują się pojęciami: grupa dyskusyjna, subskrypcja.
Stopień dostateczny mogą otrzymać uczniowie, którzy spełniają kryteria na stopień dopuszczający oraz:

Edytor tekstu.
  • Piszą krótki, niewyszukany tekst na podstawie wzorca.
  • Poruszają się po tekście wykorzystując funkcje edytora.
  • Poprawiają błędy w dokumencie.
  • Wyszukują fragmenty tekstu, poprawiają je lub wymieniają.
  • Piszą teksty zawierające tabele i ramki.
  • Łączą tekst z grafiką.
Arkusz kalkulacyjny.
  • Swobodnie poruszają się w środowisku wykorzystywanego arkusza.
  • Dokonują edycji danych, potrafią korzystać z wiadomości i umiejętności zdobytych w czasie pracy z edytorem tekstu.
  • Stosują podstawowe formuły.
  • Wybierają najodpowiedniejszy typ wykresu.
  • Łączą wykres z arkuszem.
  • Wskazują obszar do wydruku.
Baza danych
  • Wyszczególniają typy baz danych.
  • Określają cechy charakterystyczne pół.
  • Korzystają z narzędzi wyszukiwania danych.
  • Dopisują nowe dane i usuwają zbędne.
Internet
  • Sprawnie obsługują (konfigurują) skrzynkę pocztową, dokładając konta.
Stopień dobry mogą otrzymać uczniowie, którzy spełniają kryteria na stopień dostateczny oraz:

Edytor tekstu.
  • Odczytują z dysku i zapisują dokument na dysku.
  • Samodzielnie dobierają formę redagowanego tekstu do jego treści.
  • Korzystają z najważniejszych operacji wykorzystywanego edytora i redagują tekst o pożądanym wyglądzie.
  • Korzystają ze słowników, pomocy językowej i innych narzędzi poprawności tekstu.
  • Projektują konkretny dokument, którego treść narzuca użycie tabeli.
  • Dobierają metodę wstawienia rysunku do określonego tekstu.
  • Przygotowują tekst do druku.
Arkusz kalkulacyjny.
  • Rozróżniają typy danych, przedstawiają dane w różnych formatach.
  • Kopiują zawartość komórek.
  • Przenoszą dane i formuły.
  • Planują wzory konieczne do rozwiązania zadania.
  • Projektują układ arkusza.
  • Uzupełniają i modyfikują wykres.
  • Wybierają zadania problemowe możliwe do rozwiązania w arkuszu.
  • Wybierają parametry wydruku.
Baza danych
  • Wskazują przykłady baz danych różnego typu.
  • Porządkują dane.
  • Potrafią skorzystać z bazy dostępnej w sieci Internet.
  • Modyfikują strukturę bazy danych.
Internet
  • Potrafią odnaleźć w sieci serwery grup dyskusyjnych, skonfigurować program obsługujący grupy dyskusyjne.
Stopień bardzo dobry mogą otrzymać uczniowie, którzy spełniają kryteria na stopień dobry oraz:

Edytor tekstu.
  • Potrafią odtworzyć na podstawie wzoru układ strony dokumentu.
  • Stosują w tekście różne czcionki, dzielą tekst na akapity, nadają akapitowi określony format, zaznaczają fragment tekstu i zmieniają jego wygląd.
  • Tworzą różne wersje tekstu przez jego modyfikację.
  • Przenoszą dokumenty między różnymi edytorami.
  • Dołączają do dowolnego tekstu fragment innego dokumentu.
  • Wykorzystują szablony do redakcji tekstów i kopiowania stylów.
  • Drukują dokument.
Arkusz kalkulacyjny.
  • Zapisują wzory podstawowych działań matematycznych.
  • Dokonują stosownych obliczeń.
  • Potrafią wykorzystać arkusz do rozwiązywania problemów z innych przedmiotów (np. matematyka - obliczenia procentowe, obliczanie pól i obwodów) oraz z życia codziennego (lista zakupów i planowane wydatki).
  • Definiują stopkę i nagłówek.
Baza danych
  • Dodają rekordy do bazy danych.
  • Samodzielnie projektują złożoną bazę danych.
Internet
  • Biorą czynny udział w grupie dyskusyjnej.
Stopień celujący mogą otrzymać uczniowie, którzy:

Edytor tekstu.
  • Sprawnie projektują i ustawiają dla danego dokumentu układ strony.
  • Wstawiają cliparty, tabele.
  • Projektują układ dokumentu (wygląd, estetyka, czytelność).
  • Potrafią zdefiniować stronę i ustalić parametry wydruku.
  • Definiują i stosują własny styl.
  • Potrafią dokonać podziału dokumentu na sekcje, zdefiniować stopkę i nagłówek.
Arkusz kalkulacyjny.
  • Definiują zakresy i zapisują wzory z wykorzystaniem prostych funkcji standardowych i globalnych.
  • Rozwiązują samodzielnie zadania o zwiększonym stopniu trudności, wykonują działania na datach.
Baza danych
  • Wyszukują informacje przez zapytania
  • Przedstawiają wyniki analizy bazy danych przez raporty.

Klasa III gimnazjum

Uczniowie muszą spełniać kryteria z klasy I i II oraz: Stopień dopuszczający mogą otrzymać uczniowie, którzy:

Algorytmy
  • Konstruują proste algorytmy czynności z życia codziennego.
  • Potrafią wywołać poznany program, znają budowę ekranu i jego obsługę.
  • Wyodrębniają z procesu rozwiązywania zadania (problemu) czynności elementarne.
  • Ustalają dla przedstawionej sytuacji problemowej, jakie są dane wejściowe i co można osiągnąć po rozwiązaniu problemu.
  • Wykorzystują poznany program użytkowy do skonstruowania i uruchomienia poznanego wcześniej algorytmu.
  • Rozróżniają procedury pierwotne i wtórne danego języka programowania.
Internet
  • Potrafią samodzielnie opisać dowolną stronę WWW, używając pojęć link, ramka, tag.
  • Rozróżniają usługi sieci Internet
Stopień dostateczny mogą otrzymać uczniowie, którzy spełniają kryteria na stopień dopuszczający oraz:

Algorytmy
  • Przedstawiają algorytm czynności w postaci przepisu słownego.
  • Rysują schemat blokowy algorytmu rozwiązania prostego problemu.
  • Przedstawiają propozycję algorytmu rozwiązania problemu.
  • Wyjaśniają różnice między pracą z interpreterem a pracą z kompilatorem.
  • Piszą tekst procedury (wykorzystując stosowny edytor) i nadają mu właściwą formę (nagłówek, zakończenie, wcięcia)
  • Poprawnie reagują na podstawowe błędy kompilacji i wykonania.
  • Piszą, kompilują i uruchamiają procedury wykonujące rysunki według wzorców lub żądane obliczenia.
Internet
  • Potrafią zaprojektować prostą stronę WWW przy pomocy dostępnego programu.
Stopień dobry mogą otrzymać uczniowie, którzy spełniają kryteria na stopień dostateczny oraz:

Algorytmy
  • Podają przykład działania niealgorytmicznego.
  • Znają podstawowe procedury i potrafią je wykorzystać.
  • Uzasadniają, że dane działanie nie daje się przedstawić w postaci algorytmu.
  • Rysują schemat blokowy algorytmu rozwiązania problemu.
  • Przeprowadzają symulację działania ustalonego algorytmu.
  • Określają poprawność otrzymanego wyniku.
  • Tworzą schematy algorytmów różnych typowych problemów i sprawdzają poprawność otrzymanych rozwiązań.
  • Wykorzystują poznane polecenia do szybkiego uzyskiwania żądanych wyników, zarówno w postaci liczbowej, jak i graficznej.
  • Kompilują i uruchamiają procedurę (program)
  • Piszą tekst procedury, mając dany schemat algorytmu, a następnie testują jej poprawność.
  • Opisują istotę budowy procedury rekurencyjnej.
Internet.
  • - Potrafią zaprojektować i wykonać stronę WWW, zawierającą linki do innych stron, ramki, elementy graficzne.
Stopień bardzo dobry mogą otrzymać uczniowie, którzy spełniają kryteria na stopień dobry oraz:

Algorytmy
  • Operują pojęciami: program, kompilacja, translacja.
  • Potrafią napisać program zawierający procedurę z parametrem.
  • Badają poprawność uzyskiwanych wyników w drodze testowania algorytmu z typowymi danymi wejściowymi.
  • Opracowują schemat tworzenia procedury złożonej metodą zstępującą, a następnie stosują ten schemat w praktyce.
  • Samodzielnie konstruują procedury rozwiązujące problemy z różnych dziedzin wiedzy.
Internet
  • - Zaprojektować, wykonać i przekazać do sieci swoją stronę WWW.
Stopień celujący mogą otrzymać uczniowie, którzy:

Algorytmy
  • Potrafią stworzyć program zbudowany z wielu procedur.
  • Znają i stosują podstawowe animacje.
  • Tworzą samodzielnie złożone programy z wykorzystaniem różnych technik programowania.
  • Świadomie i samodzielnie wykorzystują rekurencję w tworzonych procedurach.
Internet
  • Projektują strony WWW, posługując się dokumentem HTML.

Opracowanie: Aneta Krajewska we współpracy z nauczycielami informatyki.

Opracowanie: Aneta Krajewska we współpracy z nauczycielami informatyki.

Wyświetleń: 3999


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.