Katalog
Aneta Krajewska Informatyka, WymaganiaWymagania na poszczególne oceny dla klas I-III gimnazjum.
Stopień dopuszczający mogą otrzymać uczniowie, którzy:
Elementy składowe zestawu komputerowego. Struktura zapisu danych na dysku.
- Sprawnie obsługują komputer, zapewniając bezpieczeństwo sobie i sprzętowi, potrafią wskazać podstawowe zastosowania komputera w szkole.
- Potrafią wyszczególnić elementy zestawu komputerowego, wymienią typy pamięci wewnętrznych i zewnętrznych.
- Potrafią wyjaśnić pojęcie pliku i katalogu (folderu).
- Wyświetlić zawartość dowolnego folderu, zapisują wyniki swojej pracy na dysku.
- Rozróżniają przeznaczenie podstawowych systemów informatycznych.
- Odnajdują poszukiwany plik.
- Wyszczególniają sposoby zabezpieczania się przed wirusami, uruchamiają wybrany program antywirusowy.
- Dokonują kompresji danych za pomocą poznanego programu archiwizującego.
- Instakują dowolny program.
Edytor grafiki.
- Omawiają znaczenie programów graficznych, uruchamiają poznany program graficzny, wykorzystują gotowe narzędzia do rysowania.
- Stosują paletę barw dostępnych w wykorzystywanym edytorze.
- Tworzą własne kolory złożone z podstawowych barw.
- Zamykają i otwierają istniejące pliki graficzne.
- Tworzą nowy plik, a następnie zachowują go na wybranym dysku i katalogu pod odpowiednią nazwą.
Internet, poczta elektroniczna.
- Potrafią uruchomić przeglądarkę (Internet Explorer), definiują pojęcia: adres, strona www, grupa dyskusyjna, poczta elektroniczna.
- Wywołują stronę znając jej adres.
- Odbierają i wysyłają pocztę.
Stopień dostateczny mogą otrzymać uczniowie, którzy spełniają kryteria na stopień dopuszczający oraz:
Elementy składowe zestawu komputerowego. Struktura zapisu danych na dysku.
- Potrafią wyszczególnić elementy zestawu komputerowego niezbędne do jego prawidłowego działania.
- Rozróżniają pamięci zewnętrzne (rodzaje dyskietek, CD-ROM itp.).
- Określają zastosowanie plików i katalogów.
- Rozpoznają podstawowe typy plików (wykonywalna, tekstowe)
- Uruchamiają program antywirusowy, grę, program edukacyjny.
- Odszukują wcześniej zapisane dane i je otwierają.
- Potrafią stworzyć dowolną strukturę katalogów (folderów).
- Projektują i wykonują strukturę potrzebną do przechowywania danych.
- Usuwają dane w postaci plików, łącznie z katalogami, w których są umieszczone.
- Potrafią wyszczególnić najpopularniejsze środowiska pracy używane na komputerach typu PC.
- Po instalacji programu potrafią zmienić parametry jego pracy.
- Wykonują dekompresję wcześniej zarchiwizowanych danych.
Edytor grafiki.
- Objaśniają interfejs uruchomionego edytora, omawiają podstawowe możliwości tego edytora.
- Rozróżniają narzędzia, rysują krzywe, proste i łamane, dobierają grubość i kolor linii oraz dokonują jej korekty. Stosują narzędzia do wypełniania obszaru: wałek, rozpylacz, itp.
- Wyszczególniają kilka popularnych formatów graficznych.
- Pozyskują grafikę do realizacji swoich zamierzeń.
Multimedialne źródła informacji.
- Definiują pojęcie multimedia i komputer multimedialny
- Uruchamiają wybrany program multimedialny i poruszają się po jego interaktywnym środowisku.
Stopień dobry mogą otrzymać uczniowie, którzy spełniają kryteria na stopień dostateczny oraz:
Elementy składowe zestawu komputerowego. Struktura zapisu danych na dysku.
- Wyjaśniają znaczenie podstawowych elementów zestawu, potrafią wyszczególnić elementy wewnętrznej budowy komputera, wyjaśniają znaczenie głównych części.
- Potrafią rozpoznać podstawowe urządzenia zewnętrzne oraz objaśnić ich zastosowanie.
- Obsługują interfejs użytkownika w wykorzystywanym środowisku pracy.
- Rozpoznają podstawowe struktury danych na dysku.
- Odszukują podany katalog (folder), plik.
- Modyfikują dane w programie i dokonują uaktualnienia tych zmian na dysku.
- Kopiują plik lub grupę plików do wskazanego miejsca.
- Porządkują zbiory według określonego porządku.
- Opisują wady i zalety
Edytor grafiki.
- Wykorzystują paletę kolorów do tworzenia tła i wypełniania kolorem powierzchni zamkniętych, wykonują proste rysunki, wykorzystując dostępne narzędzia.
- Kopiują, wycinają i wklejają fragmenty rysunku za pomocą narzędzi i jego możliwości edycyjnych.
- Dokonują korekty popełnionych błędów, wykorzystując lupę.
- Tworzą i modyfikują grafikę.
Internet, poczta elektroniczna.
- Sprawnie obsługują górne menu przeglądarki, potrafią ustawić stronę domową, zarządzają strukturą folderu ulubionych stron.
- W podstawowy sposób posługują się wyszukiwarką w języku polskim.
- Potrafią założyć darmowe prywatne konto e-mailowe.
Stopień bardzo dobry mogą otrzymać uczniowie, którzy spełniają kryteria na stopień dobry oraz:
Elementy składowe zestawu komputerowego. Struktura zapisu danych na dysku.
- Opisują prawidłowo zorganizowane stanowisko pracy.
- Potrafią połączyć elementy zestawu komputerowego.
- Opisują budowę (strukturę fizyczna) dyskietki.
- Wymieniają jednostki informacji stosowane przy opisie danych.
- Uruchamiają i korzystają z drukarki.
- Określają prawidłowo nazwy struktur danych.
- Wyjaśniają pojęcie wirusa komputerowego, określają metody przeciwdziałania wirusom.
- Dokonują zmian nazw istniejących plików oraz dokonują zmian w lokalizacji danych.
- Odzyskują przypadkowo usunięte pliki.
Edytor grafiki.
- Nadają figurom płaskim wrażenie przestrzenności, stosując poznane narzędzia.
- Planują i wykonują pracę w szczególności tak, że stanowi ona estetyczną i przejrzystą całość.
- Wykorzystują wewnętrzny edytor tekstowy do wstawiania napisów, dokonują doboru czcionki i jej atrybutów.
- Drukują (z pomocą nauczyciela) własna pracę.
Internet, poczta elektroniczna
- Potrafią przedstawić historię rozwoju internetu.
- Dostosowują Internet Explorer do indywidualnych upodobań i potrzeb.
- Posługują się menu górnym i prawym klawiszem myszy przy obsłudze przeglądarki.
- Obsługują program umożliwiający uczestniczenie w grupach dyskusyjnych.
- Potrafią skonfigurować skrzynkę pocztową.
- Bez znajomości adresów stron, potrafią wyszukać potrzebne informacje.
Stopień celujący mogą otrzymać uczniowie, którzy:
Elementy składowe zestawu komputerowego. Struktura zapisu danych na dysku.
- Potrafią rozpoznać i omówić znaczenie odpowiedzialnych i etycznych zachowań wszystkich użytkowników systemów informatycznych.
- Porównują wielkości danych przechowywanych w pamięci.
- Odczytują parametry urządzenia oraz na ich podstawie jakości urządzenia.
- Sprawdzają wybrany dysk programem antywirusowym i ewentualnie niszczą wykryte wirusy.
- Wyjaśniają, na czym polega skojarzenie aplikacji z nadawanym przez nią rozszerzeniem; podają przykładowe rozszerzenia plików z poznanych aplikacji.
- Kopiują plik i katalog, zmieniając jego nazwę.
Edytor grafiki.
- Uzyskują za pomocą prostych narzędzi złożone efekty wyrazu (np. cień, złożoność obrazu, efekt odbicia)
- Wykonują pracę według własnego projektu.
- Samodzielnie odkrywają możliwości wykorzystywanego edytora grafiki i stosują je w pracy.
- Kopiują i przenoszą elementy rysunku między różnymi programami.
- Zapisują grafikę w takim formacie, aby miała najlepszą jakość przy małej pojemności.
Internet, poczta elektroniczna.
- - Potrafią do poczty dołączyć rysunek, plik dźwiękowy
Klasa II gimnazjum
Stopień dopuszczający mogą otrzymać uczniowie, którzy:
Edytor tekstu.
- Wyjaśniają przeznaczenie klawiszy, nazywają podstawowe symbole i znaki na klawiaturze.
- Umieszczają w tekście polskie znaki.
- Piszą prosty polski tekst z zachowaniem zasad interpunkcyjnych, poruszają się po tekście, wykorzystując klawiaturę, mysz.
- Dostrzegają zalety poprawnie napisanego tekstu.
- Umieszczają w dokumencie numerację stron.
Arkusz kalkulacyjny.
- Rozpoznają elementy programu i arkusza (np. menu, linia poleceń, komórka, adres komórki)
- Wypełniają arkusz danymi, zapisują i odczytują przygotowany arkusz.
- Tworzą graficzną ilustrację danych.
- Rozwiązują proste zadanie problemowe za pomocą arkusza.
- Korzystają z podglądu wydruku.
Baza danych
- Podają definicję bazy danych.
- Określają pojęcie pola i rekordu.
- Posługują się gotową bazą danych do uzyskania prostych informacji.
- Wyszczególniają pola dla wskazanej bazy danych.
- Zachowują utworzoną bazę na dysku.
- Otwierają istniejącą bazę i dokonują edycji danych.
Internet
- Posługują się pojęciami: grupa dyskusyjna, subskrypcja.
Stopień dostateczny mogą otrzymać uczniowie, którzy spełniają kryteria na stopień dopuszczający oraz:
Edytor tekstu.
- Piszą krótki, niewyszukany tekst na podstawie wzorca.
- Poruszają się po tekście wykorzystując funkcje edytora.
- Poprawiają błędy w dokumencie.
- Wyszukują fragmenty tekstu, poprawiają je lub wymieniają.
- Piszą teksty zawierające tabele i ramki.
- Łączą tekst z grafiką.
Arkusz kalkulacyjny.
- Swobodnie poruszają się w środowisku wykorzystywanego arkusza.
- Dokonują edycji danych, potrafią korzystać z wiadomości i umiejętności zdobytych w czasie pracy z edytorem tekstu.
- Stosują podstawowe formuły.
- Wybierają najodpowiedniejszy typ wykresu.
- Łączą wykres z arkuszem.
- Wskazują obszar do wydruku.
Baza danych
- Wyszczególniają typy baz danych.
- Określają cechy charakterystyczne pół.
- Korzystają z narzędzi wyszukiwania danych.
- Dopisują nowe dane i usuwają zbędne.
Internet
- Sprawnie obsługują (konfigurują) skrzynkę pocztową, dokładając konta.
Stopień dobry mogą otrzymać uczniowie, którzy spełniają kryteria na stopień dostateczny oraz:
Edytor tekstu.
- Odczytują z dysku i zapisują dokument na dysku.
- Samodzielnie dobierają formę redagowanego tekstu do jego treści.
- Korzystają z najważniejszych operacji wykorzystywanego edytora i redagują tekst o pożądanym wyglądzie.
- Korzystają ze słowników, pomocy językowej i innych narzędzi poprawności tekstu.
- Projektują konkretny dokument, którego treść narzuca użycie tabeli.
- Dobierają metodę wstawienia rysunku do określonego tekstu.
- Przygotowują tekst do druku.
Arkusz kalkulacyjny.
- Rozróżniają typy danych, przedstawiają dane w różnych formatach.
- Kopiują zawartość komórek.
- Przenoszą dane i formuły.
- Planują wzory konieczne do rozwiązania zadania.
- Projektują układ arkusza.
- Uzupełniają i modyfikują wykres.
- Wybierają zadania problemowe możliwe do rozwiązania w arkuszu.
- Wybierają parametry wydruku.
Baza danych
- Wskazują przykłady baz danych różnego typu.
- Porządkują dane.
- Potrafią skorzystać z bazy dostępnej w sieci Internet.
- Modyfikują strukturę bazy danych.
Internet
- Potrafią odnaleźć w sieci serwery grup dyskusyjnych, skonfigurować program obsługujący grupy dyskusyjne.
Stopień bardzo dobry mogą otrzymać uczniowie, którzy spełniają kryteria na stopień dobry oraz:
Edytor tekstu.
- Potrafią odtworzyć na podstawie wzoru układ strony dokumentu.
- Stosują w tekście różne czcionki, dzielą tekst na akapity, nadają akapitowi określony format, zaznaczają fragment tekstu i zmieniają jego wygląd.
- Tworzą różne wersje tekstu przez jego modyfikację.
- Przenoszą dokumenty między różnymi edytorami.
- Dołączają do dowolnego tekstu fragment innego dokumentu.
- Wykorzystują szablony do redakcji tekstów i kopiowania stylów.
- Drukują dokument.
Arkusz kalkulacyjny.
- Zapisują wzory podstawowych działań matematycznych.
- Dokonują stosownych obliczeń.
- Potrafią wykorzystać arkusz do rozwiązywania problemów z innych przedmiotów (np. matematyka - obliczenia procentowe, obliczanie pól i obwodów) oraz z życia codziennego (lista zakupów i planowane wydatki).
- Definiują stopkę i nagłówek.
Baza danych
- Dodają rekordy do bazy danych.
- Samodzielnie projektują złożoną bazę danych.
Internet
- Biorą czynny udział w grupie dyskusyjnej.
Stopień celujący mogą otrzymać uczniowie, którzy:
Edytor tekstu.
- Sprawnie projektują i ustawiają dla danego dokumentu układ strony.
- Wstawiają cliparty, tabele.
- Projektują układ dokumentu (wygląd, estetyka, czytelność).
- Potrafią zdefiniować stronę i ustalić parametry wydruku.
- Definiują i stosują własny styl.
- Potrafią dokonać podziału dokumentu na sekcje, zdefiniować stopkę i nagłówek.
Arkusz kalkulacyjny.
- Definiują zakresy i zapisują wzory z wykorzystaniem prostych funkcji standardowych i globalnych.
- Rozwiązują samodzielnie zadania o zwiększonym stopniu trudności, wykonują działania na datach.
Baza danych
- Wyszukują informacje przez zapytania
- Przedstawiają wyniki analizy bazy danych przez raporty.
Klasa III gimnazjum
Uczniowie muszą spełniać kryteria z klasy I i II oraz:
Stopień dopuszczający mogą otrzymać uczniowie, którzy:
Algorytmy
- Konstruują proste algorytmy czynności z życia codziennego.
- Potrafią wywołać poznany program, znają budowę ekranu i jego obsługę.
- Wyodrębniają z procesu rozwiązywania zadania (problemu) czynności elementarne.
- Ustalają dla przedstawionej sytuacji problemowej, jakie są dane wejściowe i co można osiągnąć po rozwiązaniu problemu.
- Wykorzystują poznany program użytkowy do skonstruowania i uruchomienia poznanego wcześniej algorytmu.
- Rozróżniają procedury pierwotne i wtórne danego języka programowania.
Internet
- Potrafią samodzielnie opisać dowolną stronę WWW, używając pojęć link, ramka, tag.
- Rozróżniają usługi sieci Internet
Stopień dostateczny mogą otrzymać uczniowie, którzy spełniają kryteria na stopień dopuszczający oraz:
Algorytmy
- Przedstawiają algorytm czynności w postaci przepisu słownego.
- Rysują schemat blokowy algorytmu rozwiązania prostego problemu.
- Przedstawiają propozycję algorytmu rozwiązania problemu.
- Wyjaśniają różnice między pracą z interpreterem a pracą z kompilatorem.
- Piszą tekst procedury (wykorzystując stosowny edytor) i nadają mu właściwą formę (nagłówek, zakończenie, wcięcia)
- Poprawnie reagują na podstawowe błędy kompilacji i wykonania.
- Piszą, kompilują i uruchamiają procedury wykonujące rysunki według wzorców lub żądane obliczenia.
Internet
- Potrafią zaprojektować prostą stronę WWW przy pomocy dostępnego programu.
Stopień dobry mogą otrzymać uczniowie, którzy spełniają kryteria na stopień dostateczny oraz:
Algorytmy
- Podają przykład działania niealgorytmicznego.
- Znają podstawowe procedury i potrafią je wykorzystać.
- Uzasadniają, że dane działanie nie daje się przedstawić w postaci algorytmu.
- Rysują schemat blokowy algorytmu rozwiązania problemu.
- Przeprowadzają symulację działania ustalonego algorytmu.
- Określają poprawność otrzymanego wyniku.
- Tworzą schematy algorytmów różnych typowych problemów i sprawdzają poprawność otrzymanych rozwiązań.
- Wykorzystują poznane polecenia do szybkiego uzyskiwania żądanych wyników, zarówno w postaci liczbowej, jak i graficznej.
- Kompilują i uruchamiają procedurę (program)
- Piszą tekst procedury, mając dany schemat algorytmu, a następnie testują jej poprawność.
- Opisują istotę budowy procedury rekurencyjnej.
Internet.
- - Potrafią zaprojektować i wykonać stronę WWW, zawierającą linki do innych stron, ramki, elementy graficzne.
Stopień bardzo dobry mogą otrzymać uczniowie, którzy spełniają kryteria na stopień dobry oraz:
Algorytmy
- Operują pojęciami: program, kompilacja, translacja.
- Potrafią napisać program zawierający procedurę z parametrem.
- Badają poprawność uzyskiwanych wyników w drodze testowania algorytmu z typowymi danymi wejściowymi.
- Opracowują schemat tworzenia procedury złożonej metodą zstępującą, a następnie stosują ten schemat w praktyce.
- Samodzielnie konstruują procedury rozwiązujące problemy z różnych dziedzin wiedzy.
Internet
- - Zaprojektować, wykonać i przekazać do sieci swoją stronę WWW.
Stopień celujący mogą otrzymać uczniowie, którzy:
Algorytmy
- Potrafią stworzyć program zbudowany z wielu procedur.
- Znają i stosują podstawowe animacje.
- Tworzą samodzielnie złożone programy z wykorzystaniem różnych technik programowania.
- Świadomie i samodzielnie wykorzystują rekurencję w tworzonych procedurach.
Internet
- Projektują strony WWW, posługując się dokumentem HTML.
Opracowanie: Aneta Krajewska we współpracy z nauczycielami informatyki. Opracowanie: Aneta Krajewska we współpracy z nauczycielami informatyki. Wyświetleń: 3999
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |