Katalog Grażyna Krzywonos Język polski, Konspekty Koncepcja i konspekt lekcji w klasie IV - J. Słowacki "W pamiętniku Zofii Bobrówny"J. Słowacki "W pamiętniku Zofii Bobrówny" - koncepcja i konspekt lekcji w klasie IVCele operacyjne:1. Zapoznanie uczniów z utworem Juliusza Słowackiego "W pamiętniku Zofii Bobrówny". a) rozpoznanie treści; nadawca- odbiorca, b) język poetycki (obrazowanie poetyckie), - epitety - porównanie - zdrobnienia - przenośnie - uosobienie - struktura wiersza c) przedstawienie sylwetki autora. 2. Odczytanie symbolicznego sensu utworu. 3. Pogłębienie umiejętności rozpoznawania elementów struktury wiersza. 4. Kształcenie umiejętności formułowania wniosków i uogólnień. 5. Pobudzenie wyobraźni dziecka, uświadomienie roli ojczyzny. 6. Kształcenie uczuć patriotycznych. Metody: - praca z tekstem - ćwiczenia analityczne - heureza Przebieg lekcji: 1. Po czynnościach organizacyjnych, swobodnych wypowiedziach, uświadomieniu uczniom celów lekcji, zaczynamy od omówienia pamiętników przyniesionych przez dzieci. Stworzenie sytuacji problemowej. 2. Zadawanie pytań pomocniczych: - Skąd się wzięło słowo "pamiętnik"? - Jaki jest cel pamiętnika? - Z jakich okazji wpisują się do pamiętnika wasi koledzy? 3. Podanie i zapisanie tematu lekcji: Jaką odpowiedź na prośbę adresatki zawarł J. Słowacki w wierszu pt. "W pamiętniku Zofii Bobrówny"? 4. Krótkie informacje o życiu i twórczości Juliusza Słowackiego. 5. Realizacja tematu- praca z tekstem: - Kto mówi? - Do kogo mówi? - Kiedy mówi? - Jak i o czym mówi? - Co świadczy o tym, że wiersz powstał dawno? - Komu poeta wpisał się do pamiętnika i co w nim wyraził? - Dlaczego poeta w swoim utworze stosuje liczne zdrobnienia: gwiazdeczka, gwiazdka, kwiateczki, dziecina? 6. Przypomnienie wiadomości o poznanych środkach stylistycznych oraz wskazanie ich w tekście. Notatka w formie tabeli. 7. Próba określenia uczuć poety wyrażonych w wierszu. (Spodziewane odpowiedzi). - Podziw dla piękna ojczystej przyrody. - Wdzięczność za natchnienie poetyckie. - Tęsknota za ojczyzną. - Żal z powodu tułaczki na obczyźnie. 8 O co poeta prosi Zosię?- dyskusja. (Spodziewane odpowiedzi uczniów). - Aby Zosia kochała i szanowała ojczystą przyrodę. - Aby stała się pośredniczką między nim a krajem. - Aby ten kontakt z ojczyzną dodał mu sił. 9. Wersyfikacja utworu, układ rymów. 10. Zadanie pracy domowej. Rozdanie uczniom kartek z tekstem do uzupełnienia. Autorem wiersza pt. "W pamiętniku Zofii Bobrówny" jest.................................... Zosia to................... dziewczynka, która ma przyjechać do........................, wrócić do Ojczyzny. Świadczą o tym liczne...................... takie jak: kwiateczki, dziecina, itp. Poeta w utworze wyraża uczucia...............,................. i....... Prosi Zosię aby kochała i szanowała...............................................
Opracowanie: Grażyna Krzywonos Wyświetleń: 4322
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |