Od autorki
Przeżycie osób ciężko rannych po wypadkach i katastrofach zależy od jak najszybszego udzielenia pomocy medycznej i właściwej organizacji transportu.
Sprawny zaś transport do szpitala i wczesne wdrożenie odpowiedniego leczenia decyduje o dalszym losie poszkodowanych.
Jednak, zanim na miejsce wypadku przybędzie fachowy personel medyczny, często dochodzi do sytuacji, w których poszkodowanemu należy udzielić natychmiast pomocy, decydującej o jego życiu.
Umiejętność udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej powinna być w społeczeństwie powszechna, gdyż nie wiadomo, kiedy i od kogo będziemy tej pomocy oczekiwali. Może od ucznia?
Elżbieta Wójcik
Ogólne założenia programu
- Program może być zrealizowany w całkowitym czasie sześciu godzin w trzyletnim cyklu nauczania.
- Program można zrealizować zarówno z uczniami szkoły podstawowej jak i gimnazjum.
- W programie uwzględniono treści zawarte w ścieżce edukacyjnej Edukacja Prozdrowotna według Podstawy Programowej kształcenia ogólnego.
- Zasady udzielania pierwszej pomocy zawarte w programie wynikają ze współczesnej wiedzy medycznej dotyczącej postępowania w nagłych wypadkach i zachorowaniach, transportowania poszkodowanych oraz ich pielęgnowania i powinny wchodzić w zakres powszechnej wiedzy każdego ucznia.
- Zrealizować można program w ramach ścieżek edukacyjnych przy współpracy z oddziałem rejonowym PCK, który służyć może fachową pomocą i dydaktycznym sprzętem.
- Zarząd rejonowy PCK może wydać uczniom uczestniczącym w programie Pierwsza Pomoc Przedmedyczna stosowne świadectwa ważne w krajach Unii Europejskiej.
Cele nauczania Pierwszej Pomocy Przedmedycznej w gimnazjum
- Cel strategiczny:
Znaczący udział Pierwszej Pomocy Przedmedycznej w ukształtowaniu kompetencji młodego człowieka.
- Cele ogólne programu:
- Zdobycie określonej wiedzy o ochronie zdrowia i życia.
- Przygotowanie do życia w społeczeństwie.
- Kształtowanie charakteru i postawy.
- Ogólne cele edukacyjne:
- Wyzwalanie postawy prospołecznej, prowadzącej do gotowości niesienia pomocy innym
- Poznanie podstawowych zasad postępowania w zakresie udzielania pierwszej pomocy.
- Wykorzystanie wiedzy o ochronie zdrowia i życia w praktyce codziennej.
- Cele integracyjne.
Uczeń powinien wynieść ze szkoły przekonanie, że:
- Udzielanie pierwszej pomocy jest moralnym, społecznym i prawnym nakazem.
- Szybkie udzielenie pierwszej pomocy może decydować
o przeżyciu drugiego człowieka.
- Cele poznawcze, kształcące, społeczne i wychowawcze:
- Umiejętność udzielenia pierwszej pomocy w najczęstszych urazach o zagrożeniach życia.
- Umiejętność wzywania pomocy w nagłych wypadkach.
- Umiejętność zachowania się w przypadku katastrof.
- Budzenie szacunku do zdrowia i życia drugiego człowieka.
- Rozwijanie zainteresowania otaczającym społeczeństwem i motywacji do zdobywania wiedzy.
- Kształtowanie aktywnej postawy w społeczności.
- Uczenie się współpracy w zespole, przestrzegania norm, reguł i zasad postępowania.
- Kształtowanie takich cech jak: wrażliwość, odwaga, rzetelność, wytrwałość, dyscyplina wewnętrzna.
Treści programu
Uwaga: Układ treści jest propozycją realizacji programu.
Pierwsza pomoc na miejscu wypadku ratuje życie, gdy u poszkodowanego wystąpią:
- zaburzenia w oddychaniu (bezdech);
- zatrzymanie krążenia;
- krwotok;
- wstrząs pourazowy.
Udzielenie pierwszej pomocy w wyżej wymienionych stanach nie jest skomplikowane, ale wymaga minimalnych wiadomości teoretycznych i praktycznych. Uznaje się, że uczeń opanował umiejętności udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, jeżeli spełnia poniższe oczekiwania.
- Wstępne czynności po wypadku
- Uczeń zna numery telefonów alarmowych i potrafi wezwać pogotowie ratunkowe, policję i straż pożarną.
- Uczeń potrafi zabezpieczyć miejsce wypadku.
- Uczeń potrafi dokonać oceny stanu poszkodowanego i stwierdzić, czy jest on przytomny oraz jaki jest stan wydolności jego układów: krążenia i oddychania.
- Podjęcie sztucznego oddychania
- Uczeń zna objawy bezdechu.
- Uczeń wie, jak udrożnić drogi oddechowe i potrafi to zrobić.
- Uczeń wie, jak poradzić sobie z zapadniętym językiem.
- Uczeń wie, że najskuteczniejszą metodą przy przywracaniu czynności oddechowych jest metoda "usta-usta", przy której ratujący wdmuchuje swoje powietrze bezpośrednio do ust ratowanego.
- Uczeń zna metodę sztucznego oddychania "usta-usta" i potrafi ją stosować.
- Uczeń wie, z jaką częstotliwością wdmuchuje się powietrze do płuc.
- Uczeń wie, że maseczka do sztucznego oddychania znajduje się w Ratunkowym Zestawie Opatrunkowym PCK.
- Uczeń zna również metodę sztucznego oddychania "usta-nos" i potrafi ją stosować.
- Uczeń wie, że gdy poszkodowany odzyska własny oddech, należy go ułożyć w pozycji bocznej ustalonej.
- Zewnętrzny masaż serca
- Uczeń zna objawy zatrzymania czynności serca.
- Uczeń wie, na jaki wymiar można zmniejszać odległość "mostek-kręgosłup".
- Uczeń zna i potrafi stosować technikę masażu serca:
- wie, jak powinny być ułożone dłonie ratownika;
- zna miejsce ucisku na mostek.
- Uczeń wie, że masaż serca może być skuteczny tylko w połączeniu ze sztucznym oddychaniem.
- Uczeń zna ilość jednoczesnych wdmuchnięć powietrza na ilość uciśnięć mostka.
- Uczeń potrafi prowadzić masaż serca w zespole dwuosobowym.
- Uczeń wie, ile wynosi stosunek liczby wdmuchnięć powietrza do płuc do uciśnięć mostka.
- Uczeń zna miejsca kontrolowania tętna i potrafi je skontrolować.
- Uczeń zna objawy skutecznej akcji ratowniczej.
- Ułożenie poszkodowanego w pozycji bocznej ustalonej
- Uczeń wie, w jakich przypadkach poszkodowanego należy ułożyć w pozycji bocznej ustalonej.
- Uczeń wie, jak wygląda pozycja boczna ustalona.
- Uczeń potrafi prawidłowo ułożyć poszkodowanego w pozycji bocznej ustalonej.
- Uczeń wie, w jakich przypadkach nieprzytomnego nie można ułożyć w pozycji bocznej ustalonej i potrafi wówczas zastosować pozycję boczną nietypową.
- Zatamowanie krwotoku
- Uczeń wie, jak duża utrata krwi jest groźna dla życia.
- Uczeń wie , jak odróżnić krew tętniczą od krwi żylnej.
- Uczeń zna podział krwotoków i potrafi je odróżnić.
- Uczeń wie, jakie są objawy krwotoku.
- Uczeń zna sposoby tamowania krwotoku i potrafi odpowiedni zastosować.
- Uczeń wie, z jakich warstw składa się opatrunek uciskowy i jak należy go założyć.
- Uczeń zna czas ucisku opaski uciskowej i wie, że czas jej założenia powinien być odnotowany.
- Uczeń wie, że w razie braku "prawdziwej" opaski należy zastąpić ją zaimprowizowaną.
- Zabezpieczenie poszkodowanego przed pogłębieniem wstrząsu
- Uczeń zna objawy wstrząsu.
- Uczeń rozróżnia rodzaje wstrząsów.
- Uczeń wie, jakie przyczyny pogłębiają wstrząs.
- Uczeń wie, jakie postępowanie przeciwwstrząsowe należy wdrożyć na miejscu wypadku:
- jak osłonić przed zimnem, deszczem, wiatrem;
- jak zapewnić poszkodowanemu prawidłowy oddech;
- jak opanować krwotok;
- jak założyć opatrunek lub unieruchomić złamanie;
- w jaki sposób ułożyć poszkodowanego;
- jak uspokoić go psychicznie.
Zamierzone osiągnięcia uczniów
Zamierzone osiągnięcia uczniów mieszczą się w przedstawionych szczegółowo celach operacyjnych. Zadaniem szkoły jest kształtowanie kompetencji kluczowych, toteż osiągnięcia uczniów muszą obejmować wszystkie grupy celów operacyjnych.
Procedury osiągania celów
- Uczniowie powinny się zapoznać z zasadami organizacji lekcji Pierwsza Pomoc Przedmedyczna oraz ich rozplanowaniem.
- Uczniowie powinni pracować ze specjalnie opracowanymi materiałami programowymi wspierającymi ich w etapie uczenia się, ułatwiającymi samokontrolę i samoocenę.
- Uczniowie powinni planować indywidualne lub zespołowe akcje ratunkowe oraz przeprowadzać je, analizować.
- Uczniowie powinni porządkować zdobyte wiadomości ze względu na stopień ważności, kontrolować stopień ich zrozumienia i zapamiętania.
Propozycje metod oceny osiągnięć uczniów
Reforma oświaty kładzie nacisk na kształtowanie kompetencji kluczowych,
niezbędnych człowiekowi w dorosłym życiu, niezależnie od rodzaju
wykształcenia i wykonywanego zawodu. Nauczanie Pierwszej Pomocy Przedmedyjcznej należy objąć sprawdzeniem wiadomości i umiejętności
ucznia.
Propozycje metod:
1. Samokontrola uczniów poprzez wypełnianie testów.
2. Obserwacja uczniów w trakcie uczenia się:
- obserwacja pracy uczniów w zespole podczas planowania i przeprowadzania akcji ratunkowych, ich pomysłów, wiedzy,
umiejętności współpracy, zaangażowanie,
- obserwacja uczniów podczas zawodów, pokazów, quizów.
3. Uczestnictwo uczniów w quizach, konkursach i zawodach szkolnych
i pozaszkolnych.
4. Uczestnictwo uczniów w pokazie udzielania pierwszej pomocy
organizowanym przez Rejonowy Zarząd PCK.
Opracowanie: Elżbieta Wójcik