![]() |
![]() |
Katalog Mariola Piecuch Informatyka, Konspekty "Marzyciel" - cztery rodzaje wyrównań"Marzyciel - cztery rodzaje wyrównań" - konspekt lekcji z informatyki1. Informacje wstępne- przedmiot: informatyka, pierwszy rok nauki - czas trwania 45 min 2. Temat jednostki lekcyjnej: 3. Cele lekcji WIADOMOŚCI: A: uczeń wie, zapamięta - rozpozna program i dokument w nim zapisany, - zapamięta narzędzia służące do wyrównania tekstu (do prawej, do lewej, wyśrodkowany, wyjustowany) - zna pojęcia: akapit, plik, dokument, - wie jak zapisać tekst B: uczeń rozumie: - świadomie stosuje polecenia: zapisz, zapisz jako - uświadamia sobie wpływ poznanych narzędzi na wygląd tekstu - rozumie konieczność zapisu tekstu UMIEJĘTNOŚCI: C: uczeń stosuje w sytuacjach typowych: - potrafi wskazać i prawidłowo nazwać narzędzia do wyrównywania tekstu - prawidłowo rozpoznaje i nazywa rodzaj wyrównania D: uczeń stosuje w sytuacjach problemowych - uczeń analizuje sposoby przekształcania tekstu, - dobiera odpowiedni rodzaj wyrównania 4. Metody: pogadanka, pokaz, ćwiczenia praktyczne 5. Środki dydaktyczne: Karta pracy, gotowe teksty w których są akapity w różny sposób wyrównane 6. Tok lekcji a) czynności wstępne: - sprawdzenie obecności - uświadomienie celów lekcji (pogadanka na temat estetyki pisanych tekstów, pokaz różnych wzorców, uświadomienie uczniom roli jaką odgrywa prawidłowy dobór wyrównania tekstu - zapis tematu lekcji b) wprowadzenie - przypomnienie nazwy edytora tekstu, w którym pracują - sposób uruchomienia programu - przypomnienie pojęcia "akapit" - przypomnienie poznanych narzędzi: B - pogrubienie, U - podkreślenie, I - pochylenie, zmiana wielkości i rodzaju czcionki - przypomnienie metod zaznaczania tekstu - pokaz narzędzi służących do wyrównania tekstu na przykładach c) część praktyczna - rozdanie kart pracy - przeczytanie poleceń przez uczniów i wyjaśnienie niezrozumiałych poleceń d) podsumowanie - ocena wykonanych zadań - zapis notatki do zeszytu "Wyrównanie tekstu - sposób rozmieszczenia tekstu między marginesami. Tekst może być wyrównany: - do lewej(tekst rozpoczyna się w tym samym miejscu) - do środka (tekst jest wyśrodkowany) - do prawej (tekst kończy się w tym samym miejscu) - wyjustowany (tekst jest wyrównany jednocześnie do lewego i prawego marginesu) KARTA PRACY Zadanie 1 Otwórz plik o nazwie" WYRÓWNANIA "i dokonaj w nim następujących zmian: - w pierwszym akapicie tekst wyrównaj do prawej - drugi akapit wyjustuj - trzeci akapit wyrównaj do lewego marginesu - czwarty akapit wyśrodkuj Zadanie 2 Otwórz plik o nazwie" WYPOWIEDZI "i napisz jak został wyrównany tekst - w pierwszym akapicie - w drugim akapicie - w trzecim akapicie - w czwartym akapicie Zadanie 3 Napisz poniższy tekst, zapisz go na dysku C pod nazwą" MARZYCIEL ". Po napisaniu dokonaj w nim następujących zmian: - tytuł wyśrodkuj i pogrub - pierwszy akapit wyjustuj i zmień rodzaj czcionki na ARIAL - drugi wyrównaj do prawego marginesu i zwiększ wielkość czcionki do 14 pkt. - trzeci do lewej krawędzi i pochyl go. Marzyciel Nazywają mnie marzycielem. To prawda, mam swoje pragnienia i chcę, żeby się kiedyś spełniły. Gdy dorosnę, pragnę zostać podróżnikiem, odkrywać krainy, do których człowiek nigdy nie dotarł. Marzę o wyprawie morskiej w odległe strony świata i o locie statkiem kosmicznym na nieznaną planetę. Niektórzy twierdzą, że chodzę z głową w chmurach. Wciąż słyszę:" Musisz stąpać mocno po ziemi ". Czy nie wolno mi marzyć? Każdy powinien mieć jakiś cel w życiu, choćby był trudny do osiągnięcia. Wiem, że chcąc spełnić swe marzenia, muszę ciężko pracować. Dlatego też nie próżnuję. Zdobywam wiedzę, bez której nigdy nie mógłbym dotrzeć do wyśnionych przeze mnie miejsc. Radzę wam: Nie wstydźcie się marzeń i róbcie wszystko, aby stały się rzeczywistością. Z nich rodzą się wielkie czyny. Tekst powinien wyglądać jak w poniższym wzorze Marzyciel Nazywają mnie marzycielem. To prawda, mam swoje pragnienia i chcę, żeby się kiedyś spełniły. Gdy dorosnę, pragnę zostać podróżnikiem, odkrywać krainy, do których człowiek nigdy nie dotarł. Marzę o wyprawie morskiej w odległe strony świata i o locie statkiem kosmicznym na nieznaną planetę. Niektórzy twierdzą, że chodzę z głową w chmurach. Wciąż słyszę:" Musisz stąpać mocno po ziemi ". Czy nie wolno mi marzyć? Każdy powinien mieć jakiś cel w życiu, choćby był trudny do osiągnięcia. Wiem, że chcąc spełnić swe marzenia, muszę ciężko pracować. Dlatego też nie próżnuję. Zdobywam wiedzę, bez której nigdy nie mógłbym dotrzeć do wyśnionych przeze mnie miejsc. Radzę wam: Nie wstydźcie się marzeń i róbcie wszystko, aby stały się rzeczywistością. Z nich rodzą się wielkie czyny. PLIK" WYRÓWNANIA " " WYRÓWNANIA " W przypadku wyrównania tekstu do prawego marginesu lewy brzeg tekstu pozostaje nierówny. Tekst wyjustowany, czyli obustronnie wyrównany, spotykany jest bardzo często w książkach i czasopismach. W większości dokumentów tekst jest wyrównany do lewego marginesu. Prawy brzeg tekstu pozostaje nierówny. W ten sposób wyrównujemy najczęściej tytuły i podtytuły, zwłaszcza gdy są długie. Wyrównuje się go względem linii środka. PLIK" WYPOWIEDZI " " WYPOWIEDZI " Kilkoro uczniów z klasy czwartej, piątej i szóstej odpowiedziało na pytanie: " Kim chciałbym zostać, gdy dorosnę. Ich wypowiedzi zostały umieszczone w szkolnej gazetce. Zacytujmy trzy z nich. Iwona: Chciałabym zostać lekarzem. Wiem, że jest to zawód bardzo trudny i wymagający niezwykłego poświęcenia, lecz nie boję się tego. Chcę po prostu pomagać ludziom. Krzysztof: Chciałbym w przyszłości być znanym na całym świecie piłkarzem. Choć droga do wielkiej kariery jest bardzo długa i trzeba naprawdę dużo potu wylać na treningach, wierzę w to, że uda mi się osiągnąć cel. Jacek: Bycie podróżnikiem to jest coś. Pragnę zwiedzić wzdłuż i wszerz Afrykę, Australię... Zresztą tak naprawdę marzę, aby zobaczyć wszystkie kontynenty, nawet te najzimniejsze - Antarktydę i Arktykę. Opracowanie: Mariola Piecuch Wyświetleń: 2809
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |