Katalog Katarzyna Chrząszcz Język polski, Konspekty Być poetąByć poetąCzas: dwie jednostki lekcyjneCele: - czytanie poezji ze zrozumieniem na poziomie semantycznym i krytyczno-twórczym, - grupowe redagowanie tekstu baśni i utworu poetyckiego, - zachęcanie do pracy w zespole, - dokonywanie oceny wyników pracy kolegów, - tworzenie akrostychu słowa "poeta" lub "poezja", - bogacenie warsztatu młodego poety: tworzenie rymów, porównań, przenośni, neologizmów Metody: - praca z tekstem, pokaz, drama - wejście "w rolę" Formy pracy: - grupowa, jednostkowa Środki dydaktyczne: - tekst wiersza W. Szymborskiej Niektórzy lubią poezję, - Słownik języka polskiego, red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 1978. - reprodukcje obrazów: Poeta M. Chagalla, Emil Zola E. Maneta, - karty pracy. Tok lekcji: - Nauczyciel ogłasza konkurs na najlepszego reportera. Odczytanie przez uczniów kilku wywiadów z ulubionym artystą. - Na podstawie wcześniejszych zajęć, przeczytanych wywiadów, własnych doświadczeń uczniowie odpowiadają na pytanie, jakie cechy powinien posiadać artysta, np. poeta. Cechy artysty: wykształcony, inteligentny, oczytany, posiada szeroki zakres słownictwa, pracowity, zna swój warsztat pracy, umie dokonywać różnych zabiegów słownych, stosuje neologizmy (przypomnieć definicję - podr. s. 259), wrażliwy, ma wyobraźnię. Neologizm to nowy wyraz. Tworzy się go nie tylko dla nazwania nowo powstałych przedmiotów i zjawisk, np. internauta, wideo. Jest to również jeden ze środków stylistycznych stosowanych przez pisarzy. Neologizm stosuje się po to, by w nietypowy sposób ukazać odczucia, nazwać coś po nowemu. - Nauczyciel prezentuje reprodukcje obrazów: Poeta M. Chagalla oraz Emil Zola E. Maneta. Prosi, by chętni uczniowie wczuli się "w rolę" poety z obrazu M. Chagalla lub E. Maneta. Nauczyciel zadaje pomocnicze pytania, na które dziecko próbuje odpowiedzieć według własnej inwencji. Kim jest namalowana osoba? W jakim jest wieku? Co robi w danej chwili? Co widzi ta osoba? Co słyszy? Czego dotyka? Co myśli? - Polonista prosi o wyjaśnienie zasad tworzenia akrostychu. Dzieci samodzielne tworzą akrostych słowa "poeta" lub "poezja". - Głośne odczytanie przez nauczyciela wiersza W. Szymborskiej Niektórzy lubią poezję. (Załącznik 1). Wspólne analizowanie budowy wiersza. trzy słowa tytułu - trzy strofy - wyrazy rozpoczynające każdą strofę należy porównać oznajmującą formę tytułu z kolejnymi częściami utworu - Zadanie pracy domowej. Napisz według własnego pomysłu brakującą część wiersza (Załącznik 2). - Nauczyciel proponuje ćwiczenia dla przyszłego pisarza lub poety - rozdaje karty pracy dla grup (Załączniki 3 - 5). Liczba osób w grupie nie powinna być większa niż trzy, cztery osoby. Dobór uczniów do grupy nie powinnien odbywać się przypadkowo. Załącznik 1 Wisława Szymborska: Niektórzy lubią poezję Niektórzy - Czyli nie wszyscy Nawet nie większość wszystkich ale mniejszość Nie licząc szkół, gdzie się musi i samych poetów, będzie tych osób chyba dwie na tysiąc. Lubię - ale lubi się także rosół z makaronem, lubi się komplementy i kolor niebieski, lubi się szary szalik, lubi się stawiać na swoim, lubi się głaskać psa. Poezję - tylko co to takiego poezja. Niejedna chwiejna odpowiedź na to pytanie już padła. A ja nie wiem i nie wiem i trzymam się tego jak zbawiennej poręczy. Załącznik 2 Niektórzy - czyli........................................................................................... Nawet nie................................................................................... Nie licząc szkół.......................................................................... i samych..................................................................................... będzie tych osób......................................................................... Lubię - ale lubi się także.......................................................................... lubi się..................................................................................... lubi się......................................................................................... lubi się......................................................................................... Poezję - ........................................................................... ........................................................................... ........................................................................... ........................................................................... ........................................................................... ........................................................................... ........................................................................... ........................................................................... ........................................................................... ........................................................................... Załącznik 3 Karta pracy dla grupy I 1. Podaj jak największą liczbę wyrazów określających podane nazwy: choinka....................................................................... książka........................................................................ słońce.......................................................................... np. rzeka: szeroka, wartka, zimna, nizinna. 2. Wymień jak najwięcej zdań, w których każdy, kolejny wyraz zaczyna się na wskazaną literę: W..............o................s.....................l........................ W..............o................s.....................l........................ W..............o................s.....................l........................ W..............o................s.....................l........................ 3. Znajdź pary rymujących się wyrazów. ................................................................................... ................................................................................... ................................................................................... ................................................................................... ................................................................................... 4. Dopisz propozycje porównań. - czarny jak........................................................................... -.................................................................. niczym zimowy las -....................................... jakby ................................................ 5. Utwórz kilka przenośni. ................................................................................... ................................................................................... ................................................................................... ................................................................................... ................................................................................... ................................................................................... ................................................................................... 6. Ułóż baśń, używając 9 zdań. W każdym zdaniu wykorzystaj jeden z poniższych rzeczowników (można zmienić formę). Zachowaj podaną kolejność: młyn, przepaść, klucz, zamek, czas, miłość, flet, sen, spokój. ................................................................................... ................................................................................... ................................................................................... ................................................................................... ................................................................................... ................................................................................... ................................................................................... ................................................................................... ................................................................................... ................................................................................... ................................................................................... ................................................................................... ................................................................................... 7. Wykorzystując jak najwięcej podanych wyrazów i zwrotów, ułóż krótki wiersz na podany temat. Liście wzorem rozległym się ułożyły złocisty samolot zieloną wyzionęły duszę pachnie park lecą szelestnie, kaliście drzemie na gałęzi liście lecą jak sny i jak duchy Załącznik 4 Karta pracy dla grupy II 1. Podaj jak największą liczbę wyrazów określających podane nazwy: samochód.................................................................. owoce........................................................................ noc............................................................................. np. rzeka: szeroka, wartka, zimna, nizinna. 2. Wymień jak najwięcej zdań, w których każdy, kolejny wyraz zaczyna się na wskazaną literę: M............P................D..................S..................... M............P................D..................S..................... M............P................D..................S..................... M............P................D..................S..................... 3. Znajdź pary rymujących się wyrazów. .................................................................................... .................................................................................... .................................................................................... .................................................................................... .................................................................................... .................................................................................... 4. Dopisz propozycje porównań. a. rozdarty niczym......................................................... b.............................................. jakby odnalazła szczęście c................................... jak ............................................ 5. Utwórz kilka przenośni. .................................................................................... .................................................................................... .................................................................................... .................................................................................... .................................................................................... .................................................................................... .................................................................................... 6. Ułóż baśń, używając 9 zdań. W każdym zdaniu wykorzystaj jeden z poniższych rzeczowników (można zmienić formę). Zachowaj podaną kolejność: wzgórze, źródło, chata, jarzębina, jesień, miłość, sad, matka, radość. .................................................................................... .................................................................................... .................................................................................... .................................................................................... .................................................................................... .................................................................................... .................................................................................... .................................................................................... .................................................................................... .................................................................................... .................................................................................... .................................................................................... 7. Wykorzystując jak najwięcej podanych wyrazów i zwrotów, ułóż krótki wiersz na podany temat. Muzyka idzie cicha, skrzydlata muzyka mojej duszy szła coraz szersza, coraz dalsza ma w sobie różne głosy nieustanna okrutną moc ma o muzyko! Złudzeniu i duszy, i zmysłów muzyka wieczoru Załącznik 5 Karta pracy dla grupy III 1. Podaj jak największą liczbę wyrazów określających podane nazwy: roślina............................................................................................ pies................................................................................................ film................................................................................................. np. rzeka: szeroka, wartka, zimna, nizinna. 2. Wymień jak najwięcej zdań, w których każdy, kolejny wyraz zaczyna się na wskazaną literę: T.............a................m.....................b....................... T.............a................m.....................b....................... T.............a................m.....................b....................... T.............a................m.....................b....................... 3. Znajdź pary rymujących się wyrazów. .................................................................................... .................................................................................... .................................................................................... .................................................................................... .................................................................................... .................................................................................... 4. Dopisz propozycje porównań. a. Uśmiech jakby........................................................ b........................................... jakby odnalazła szczęście c.......................... niczym............................................. 5. Utwórz kilka przenośni. .................................................................................... .................................................................................... .................................................................................... .................................................................................... .................................................................................... .................................................................................... .................................................................................... 6. Ułóż baśń, używając 9 zdań. W każdym zdaniu wykorzystaj jeden z poniższych rzeczowników (można zmienić formę). Zachowaj podaną kolejność: rzeka, wdowa, syn, pole, bieda, radość, skrzynia, skarb, zdrowie. .................................................................................... .................................................................................... .................................................................................... .................................................................................... .................................................................................... .................................................................................... .................................................................................... .................................................................................... .................................................................................... .................................................................................... .................................................................................... 7. Wykorzystując jak najwięcej podanych wyrazów i zwrotów, ułóż krótki wiersz na podany temat. Sen Chodzi sen pod okna z cicha Jak sen jaki złoty Miejsce spotkania snu z błękitem Sen to świat tajemnic Ze srebra i kryształu Tajemnicze królestwo snu Świat śpi pod nami Śpi szczęście
Opracowanie: Katarzyna Chrząszcz Wyświetleń: 4979
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |