AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Andrzej Turowski
Historia, Program nauczania

Zaprzyjaźnić się z historią - Program autorski koła historycznego

- n +

"Zaprzyjaźnić się z historią" - program autorski koła historycznego

WSTĘP

Każdy człowiek żyje na określonym terytorium, jest to terytorium danego państwa, jest to konkretna miejscowość. Charakterystyczny rejon ze swoją tradycją, historią, zwyczajami, wydarzeniami i ludźmi, którzy kształtowali i kształtują historię kraju, regionu, miejscowości.
Wychodząc naprzeciw zainteresowaniom historycznym młodzieży naszego gimnazjum w szkole prowadzone jest koło historyczne, które pragnie jeszcze bardziej rozwinąć te zainteresowania u młodzieży, pogłębić ich wiedzę, rozwinąć patriotyzm, szczególnie regionalny i ukształtować właściwą postawę Polaka i Europejczyka.

WIODĄCE CELE PROGRAMU

* Rozwijanie wiedzy o kulturze własnego regionu, zainteresowanie jego przeszłością.
* Zachęcenie do zbierania pamiątek z przeszłości - izba historyczna.
* Doskonalenie umiejętności interpretacji tekstów źródłowych.
* Rozwijanie myślenia historycznego zwłaszcza zdolności do globalnego ujmowania zjawisk politycznych, społecznych, kulturalnych.
* Pogłębienie postaw historycznych; poszanowania tradycji i symboli narodowych.
* Próby wykorzystania wiedzy z różnych dyscyplin w nauce historii.
* Kształtowanie umiejętności samodzielnej oceny wydarzeń historycznych.
* Rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie jako całościowego przygotowania do pełnienia różnych ról społecznych w przyszłym życiu.
* Przygotowanie uczniów do udziału w konkursach historycznych.
* Sporządzanie gazetek historycznych.
* Organizacja uroczystości historyczno - patriotycznych.

SZCZEGÓŁOWE CELE OPERACYJNE

WIEDZA:

- Uczeń zna historię swojego regionu, miejscowości,
- zna terminologię historyczną, operuje podstawowymi kategoriami historycznymi - czas, przestrzeń, ciągłość zmienność,
- wymieni teksty źródłowe jakimi posługuje się historia.
- posiada podstawową wiedzę z dziejów Polski i dziejów historii powszechnej,
- posiada podstawową wiedzą dotyczącą aktualnej sytuacji w Polsce.

UMIEJĘTNOŚCI:

- Uczeń potrafi analizować teksty historyczne,
- potrafi śledzić bieżące wydarzenia w kraju i wyciągać wnioski,
- zbiera informacje, które potrafi wykorzystać przy sporządzaniu gazetek,
- podejmuje próby opisania przynoszonych przedmiotów,
- posiada umiejętność oceny przydatności zebranych materiałów,
- potrafi pracować z mapą, tekstami historycznymi i zebranymi materiałami,
- posiada umiejętność wielostronnego scharakteryzowania regionu, dostrzegając jego specyfikę,
- potrafi przeprowadzić wywiad z uczestnikami ważnych wydarzeń historycznych,
- posiada umiejętność porządkowania i wykorzystywania różnych informacji,
- potrafi rozwiązywać problemy w sposób twórczy,

POSTAWY:

- Uczeń posiada poczucie silniejszego związku z własnym regionem, miejscowością, krajem,
- potrafi zachować się w różnych sytuacjach, darzy szacunkiem starszych, dorobek przeszłych pokoleń,
- uwidacznia przywiązanie do tradycji historycznej (uczestniczy w uroczystościach historyczno - patriotycznych),
- potrafi krytycznie spojrzeć na wydarzenia historyczne,
- posiada umiejętność współdziałania w grupie i dzielić się posiadaną wiedzą z innymi.

METODY I FORMY PRACY

* Wykład,
* praca w grupach,
* dyskusja punktowana,
* debata "za i przeciw",
* analiza tekstów,
* metoda projektu.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE

* Teksty źródłowe.
* Literatura naukowa - opracowania historyczne.
* Eksponaty, pamiątki historyczne.
* Mapy.
* Wspomnienia, wywiady z uczestnikami wydarzeń historycznych.
* Informacje prasowe, internetowe, telewizyjne, radiowe.

ZAKRES TEMATYCZNY

1. Terminologia historyczna - pomocą w rozumieniu historii.
2. Poznajemy historię naszego regionu.
3. Zwyczaje związane z naszym regionem.
4. Miejsca upamiętniające ważne wydarzenia historyczne regionu.
5. Historia Parczewa i Siemienia - tu żyjemy.
6. Teksty źródłowe - poznaję, analizuję.
7. Co nam mówią mapy historyczne? - analizuję, porównuję.
8. Konkursy historyczne - co zrobić aby się dobrze przygotować?
9. Jak opisać eksponaty i pamiątki historyczne?
10. Patriota we współczesnym świecie - jak to zrobić?
11. Formy wykorzystania literatury naukowej do pogłębienia wiedzy historycznej.
12. Zachęcam innych do poznawania historii - jak dobrze zrobić gazetkę historyczną?
13. Informacje prasowe, telewizyjne, internetowe to historia współczesna, jak z nich korzystać, co o nich sądzić?
14. Tworzymy scenariusze uroczystości historyczno - patriotycznych.
15. Dzieje Polski - historia, która powinien znać każdy Polak.
16. Dzieje Polski są wpisane w historię powszechną.
17. Ważne wydarzenia historyczne, o których Polak powinien pamiętać.
18. Ciekawostki historyczne, które mogą zainteresować każdego.
19. Ty też tworzysz historię - zwyczaje rodzinne, tradycja pokoleniowa.
20. Miejsce historii w Twoim domu.

Oprócz wyżej wymienionych tematów, z zależności od potrzeb, można poruszać zagadnienia służące pogłębieniu zakresu wiadomości zawartego w programie nauczania (np.. w ramach przygotowania do konkursu historycznego).

PROPOZYCJA OCENY EFEKTÓW PRACY

Ocenianie osiągnięć uczniów jest monitorowaniem zmian zachodzących w rozwoju ucznia. Proponuję podniesienie oceny. Na zajęciach przewidziana jest pochwała słowna przy grupie uczniów. Za wyróżniające wyniki na etapie okręgowym przewiduję wystawienie oceny celującej.

EWALUACJA

Nie przewiduję prowadzenia ankiet ewaluacyjnych ze względu na charakter pracy koła. Ponieważ z góry zakładam, że będę program wdrażał corocznie, najlepszym sposobem na jego ewaluację jest liczba osób uczęszczających na zajęcia koła, stopień zaangażowania w pracę, liczba wykonanych projektów, udział w konkursach o tematyce historycznej na różnych poziomach.

LITERATURA

Jasińscy J.,T. Wybór źródeł do nauki historii starożytnej i średniowiecznej. Warszawa 1999.
Horoch E., Koprukowniak A., Szczygieł R. Dzieje Parczewa 1401-2001. Parczew - Lublin 2001.
Wilczyński K. Dzieje parafii Parczew 1401-1945. Roczniki Teologiczno - Kanoniczne r.19/1972.
Nosalski A. Z dziejów Parczewa. Biała Podlaska 1998.
Kaźmierczak J., Kozłowski P., Pawlak A., Zdziabek W. Historia - poradnik dla nauczyciela. Poznań 2002.
Pacholska M., Poźnikiewicz R. Historia - poradnik dla nauczyciela. Poznań 2001.  

Opracowanie: mgr Andrzej Turowski
Nauczyciel historii Publicznego Gimnazjum
w Siemieniu

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 15540


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4.75



Ilość głosów: 4

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.