![]() |
![]() |
Katalog Małgorzata Szymczak Zajęcia zintegrowane, Różne Program indywidualnej pracy z uczniem niepełnosprawnym intelektualnie w stopniu lekkim w szkole ogólnodostępnejProgram indywidualnej pracy z uczniem niepełnosprawnym intelektualnie w stopniu lekkim w szkole ogólnodostępnejCele programu:- wyrównywanie dysharmonii rozwojowych, - integracja z zespołem klasowym, - ułatwienie dzieciom opanowania techniki czytania i pisania poprzez rozwijanie spostrzegawczości, usprawnienie koordynacji wzrokowo - ruchowej i sprawności manualnej, rozwijanie percepcji słuchowej, koncentracji uwagi, - podnoszenie graficznego poziomu pisma i poziomu pisania, - kształtowania umiejętności samokontroli i obiektywnej samooceny, - rozbudzenie motywacji do pracy nad wyrównywaniem braków w opanowaniu materiału szkolnego, - aktywne włączanie do współpracy rodziców, wskazanie im metod, form pracy z dzieckiem w domu, - stała współpraca z Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną w Swarzędzu. Osiągnięcia: Uzyskanie przez dziecko niepełnosprawne intelektualnie: - akceptacji i codziennej pomocy rówieśników w uczestniczeniu w życiu klasowym i szkolnym, - zdobyciu minimum wiedzy i umiejętności w zakresie wszystkich aktywności objętych podstawą programową nauczania zintegrowanego, - włączenie matki do terapii poprzez aktywne ćwiczenia z dzieckiem w domu. Czas trwania: cały rok szkolny Metody: - praca indywidualna Zasady realizacji programu z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie: - uczeń uczestniczy we wszystkich zajęciach z zespołem klasowym - korzysta z takich samych podręczników, ale z klasy pierwszej - uczestnicząc w toku lekcji uczeń jest zaangażowany do wypowiadania się na tematy związane ze znajomością zjawisk, sytuacji związanych z życiem codziennym wynikających z bezpośredniej obserwacji - wykorzystuje się jego wiedzę praktyczną - otrzymuje pomoc indywidualną od nauczyciela w miarę możliwości, gdy cały zespół klasowy pracuje samodzielnie - uczeń uczestniczy w pracach grupy według zasady "pracuję tylko z tymi, których lubię" (np. w zajęciach artystycznych) - uczeń jest wykorzystywany jako asystent nauczyciela - ma prawo według własnego uznania, w pierwszej kolejności prezentować swoje prace np. plastyczne - wobec ucznia stosuje się natychmiastowe, pozytywne wzmocnienia w formie głośnej pochwały przed klasą, wpisu pochwały do zeszytu skierowanej do rodzica - karty pracy, kartkówki sprawdziany są przygotowywane adekwatnie do możliwości ucznia uwzględniają wcześniejsze osiągnięcia i kształtowane umiejętności PROGRAM INDYWIDUALNEJ PRACY Z UCZNIEM NIEPEŁNOSPRAWNYM INTELEKTUALNIE W STOPNIU LEKKIM W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ 1. Umiejętność porozumiewania się z otoczeniem, w tym: a) integracja z zespołem klasowym b) wykorzystywanie komunikatów pozawerbalnych c) poznawanie wspierających lub alternatywnych metod komunikacji d) doskonalenie wymowy e) wzbogacanie słownika dziecka f) niwelowanie mimowolnego odtwarzania zasłyszanych wypowiedzi 2. Rozwijanie percepcji wzrokowej i spostrzegania: a) w toku obserwacji rzeczywistości b) poprzez manipulowanie przedmiotami i porządkowanie przedmiotów c) poprzez wyszukiwanie różnic i podobieństw oraz zauważania zmian w otoczeniu d) poprzez gry i zabawy dydaktyczne 3. Rozwijanie percepcji słuchowej poprzez: a) ćwiczenia wrażliwości słuchowej b) ćwiczenia słuchu fonematycznego c) analizę i syntezę słuchową d) powtarzanie rytmu (wystukiwanie, sylabizowanie) 4. Ćwiczenia pamięci - dotykowej, ruchowej, słownej i innej oraz koncentracji uwagi. 5. Wspomaganie czytania i pisania poprzez: a) usprawnienie analizatora wzrokowego i słuchowego b) rozwijanie orientacji przestrzennej c) rozwijanie sprawności manualnej i grafomotorycznej d) rozwijanie koordynacji wzrokowo - ruchowej e) rozwijanie lateralizacji f) poznanie małych i wielkich liter pisanych i drukowanych g) pisanie i czytanie liter, sylab, wyrazów, prostych zdań 6. Elementarne umiejętności matematyczne: a) porównywanie b) odwzorowywanie c) porządkowanie zbiorów przedmiotów d) dodawanie i odejmowanie w zakresie 10, 20, 30 na konkretach e) posługiwanie się pieniędzmi f) mierzenie długości, czasu z zastosowaniem prostych przyrządów pomiarowych 7. Poznawanie najbliższego otoczenia 8. Kształcenie artystyczne poprzez: a) słuchanie i śpiewanie piosenek b) działalność plastyczną i techniczną c) zajęcia muzyczno - ruchowe 9. Ćwiczenia służące do opanowania własnych emocji poprzez ich poznanie. 10. Udział w zajęciach programu profilaktyczno - wychowawczego "Spójrz inaczej".
Opracowanie: mgr Małgorzata Szymczak Wyświetleń: 5714
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |