Katalog

Aleksandra Ryszka
Zajęcia zintegrowane, Artykuły

Dziedziny i techniki plastyczne wykorzystywane na zajęciach plastycznych

- n +

Dziedziny i techniki plastyczne wykorzystywane na zajęciach plastycznych w klasach nauczania zintegrowanego

Wśród dziedzin i technik plastycznych w nauczaniu zintegrowanym czyli w klasach I-III można wykorzystać:
1. malarstwo- środkami plastycznego wyrazu jest tu barwa, barwna plama i linie umieszczone na płaszczyźnie poprzez zastosowanie farby klejowej, akwarelowej i gwaszu. Technikami malarstwa są:
- rysunek - wykonanie za pomocą narzędzi rysujących (ołówka, kredki, węgla rysunkowego, kredy, piórka i tuszu) prac plastycznych;
- wydrapywanka - polega na usuwaniu z białej lub kolorowej kartki pokrytej woskiem i tuszem warstwy tuszu w celu uzyskania na czarnej powierzchni kontrastowej linii lub plamy;
- collage - technika plastyczna polegająca na montowaniu obrazu na płaszczyźnie z rożnych materiałów na przykład tkanin;
- frottage - polega na malowaniu powierzchni przedmiotów np. liści i odciskaniu ich na kartce;
- wydzieranka - technika polegająca na wykonaniu obrazu na płaszczyźnie z naklejonych, małych, wydartych kawałków papieru;
- wycinanka - polega na montowaniu obrazu na płaszczyźnie z wyciętych elementów z papieru;
- batik- technika plastyczna polegająca na wykonaniu rysunku tuszem i pokrycie go klejem roślinnym,
- mozaika- technika dekoracyjna polegająca na układaniu wzorów z kawałków kolorowego szkła, kamieni lub kolorowego papieru,
- technika mieszana - czyli wykorzystanie dla wykonania wytworu więcej niż jedna techniki plastycznej, np. farba plakatowa + wydzieranka + wycinanka itp.

Innymi dziedzinami plastycznymi są rzeźba i grafika:
2. rzeźba - jej cechą charakterystyczną jest trójwymiarowość; do jej wykonania można użyć mydła, masy papierowej lub solnej;
3. grafika - to powielanie polegające na odbijaniu z płyt metalowych lub drewnianych (w tym wypadku pracy wykonanej w technice collage).

Przykładowe konspekty zajęć plastycznych w klasie drugiej z wykorzystaniem
technik plastycznych: malarstwa (wydrapywanki) i rzeźby.

Scenariusz zajęć plastycznych w klasie drugiej:

TEMAT LEKCJI: Zamek Czarnoksiężnika - wzbogacenie wyobraźni plastycznej poprzez utwór literacki.

CELE DYDAKTYCZNE:
- uczeń powinien umieć określić temperaturę barw dominujących w obrazie;
- uczeń powinien umieć prawidłowo posługiwać się terminami: cieplejszy od..., zimniejszy od...;
- uczeń powinien umieć prawidłowo posługiwać się dwoma technikami plastycznymi.

TEMAT PRACY PLASTYCZNEJ: Zamek Czarnoksiężnika.

METODY NAUCZANIA: problemowa, waloryzująca, praktyczna, słowna.

FORMY PRACY: indywidualna, zbiorowa.

TECHNIKA: wydzieranka, malarstwo.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- reprodukcje:
1. C. Monet "The Poppyfield",
2. A. Sołmatkin "Zabawa",
3. A. Renoire "La Balancoir",
- wiersz:
1. Ch. Perrault "Kot w butach"

MATERIAŁY: farba plakatowa, papier kolorowy, pędzle, klej, nożyczki.

PRZEBIEG LEKCJI:

1. Przygotowanie materiałów,
2. Przypomnienie wiadomości o barwach ciepłych i zimnych,
3. Ćwiczenia plastyczne: mieszanie i nanoszenie na kartkę z bloku barw ciepłych, na drugą - barw zimnych,
4. Próba wprowadzenia do słownika uczniów wyrażeń: cieplejsza od żółtej jest..., zimniejsza od niebieskiej jest...,
5. Określenie barw dominujących w prezentowanych reprodukcjach,
6. Przypomnienie treści bajki "Kot w butach", omówionej na lekcji języka polskiego oraz odczytanie fragmentu, opisującego przybycie Kota do zamku Czarnoksiężnika;
- Próby określenia nastroju panującego w zamku; sposoby jego wyrażenia
za pomocą barw ciepłych i zimnych,
7. Podanie tematu pracy i sposobu realizacji;
- Wybór kartek z naniesionymi plamami ciepłymi i zimnymi, będące tłem do przedstawienia zamku Czarnoksiężnika (samodzielne wybory uczniów),
- Przypomnienie sposobu wykonania pracy techniką wydzieranki,
8. Samodzielna praca uczniów,
9. Omówienie prac.

Scenariusz zajęć plastycznych w klasie drugiej:

TEMAT: Moje zwierzątko - zastosowanie zróżnicowania faktury w rzeźbie.

CELE DYDAKTYCZNE:

- uczeń powinien umieć określić fakturę w rzeźbie,
- uczeń powinien znać pojęcie słowa rzeźba,
- uczeń powinien dostrzegać charakterystyczne
cechy zwierząt.

METODY PRACY: waloryzująca, praktyczna, słowna.

FORMY PRACY: zbiorowa, indywidualna.

TECHNIKA: rzeźba.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- ilustracje zwierząt hodowlanych,
- zdjęcia rzeźb kultury Nazca:
1) waza z motywem ptaka,
2) antropomorficzne bóstwo kocie trzymające w rękach owoce.
MATERIAŁY: mydło, nóż, rylec.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

1. Przygotowanie pomocy naukowych.
2. Porównanie zdjęć rzeźb, wykonanych na wycieczce, ze zdjęciami kultury Nazca.
3. Przypomnienie znaczenia słów: rzeźba, faktura.; faktura w rzeźbie.
4. Omówienie charakterystycznych cech zwierząt w oparciu o wiadomości uzyskane na zajęciach edukacji przyrodniczej i własnych doświadczeń.
5. Podanie tematu zajęcia i sposobu realizacji tematu pracy plastycznej.
6. Przypomnienie zasad bezpiecznego posługiwania się ostrymi narzędziami.
7. Indywidualna praca uczniów.
8. Omówienie wykonanych prac, zorganizowanie wystawki.
 

Opracowanie: ALEKSANDRA RYSZKA, NAUCZYCIEL SZKOŁY
PODSTAWOWEJ NR 22 RYBNIK.

Wyświetleń: 7488


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.