AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Elżbieta Smolarek
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Razem przeciwko przemocy

- n +

Razem przeciwko przemocy

Scenariusz godziny wychowawczej w klasie I gimnazjum

Po zajęciach uczeń powinien:
- wiedzieć co to jest przemoc, a co agresja
- umieć słuchać i prowadzić dyskusję
- umieć radzić sobie z przemocą

METODY PRACY: pogadanka, praca w grupach, scenki - element dramy, burza mózgów
Środki dydaktyczne: plakaty obrazujące przemoc i walkę z nią, listy od ofiar przemocy do redakcji gazety, karto, flamaster

PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Wprowadzenie - powitanie i nawiązanie do poprzedniej lekcji. Wyjaśnienie celu i sformułowanie tematu lekcji.
Przedstawienie scenki obrazującej przemoc, celem której jest wytworzenie
odpowiedniej atmosfery do dyskusji o przemocy.

TREŚĆ SCENKI:
Justyna pewnego dnia poszła do sklepu po zakupy, nie będąc pewną, czy starczy jej na wszystkie rzeczy pieniędzy, wyjęła je i zaczęła przeliczać. Niedaleko budynku stało kilku starszych chłopców, którzy gdy ją spostrzegli, zaczęli ją popychać, wyzywać i szarpać. Zażądali od niej pieniędzy. Justyna przestraszyła się, ale to dodało jej siły i wyrwała się napastnikom.
2. Dyskusja - burza mózgów - w trakcie, której uczniowie mogą znaleźć odpowiedz na pytania:
- co odczuwa ofiara?
- czy zjawisko przemocy jest zanikające, czy wręcz przeciwnie rozszerzające?
- jakie rozmiary i jak wygląda przemoc w najbliższym środowisku uczniów?
- jakie czynniki wpływają na rodzenie się przemocy wśród młodzieży?
3. Losowanie listów przez przedstawicieli wcześniej wyodrębnionych grup uczniów.
4. Omówienie zadań dla uczniów - mają oni wczuć się w rolę pedagogów i psychologów pracujących w czasopismach i udzielić rady ofiarom przemocy, której poszukują pisząc listy do czasopism.
5. Samodzielna praca uczniów.
6. Przedstawienie przez uczniów ustalonych w grupach porad.
7. Zebranie i ustalenie najbardziej trafnych i satysfakcjonujących rad dla osób w trudnych sytuacjach, zapisanie ich na wcześniej przygotowanych kartkach.
- nie dawać okazji do zadowolenia ze stosowanej przemocy
- nie płakać i nie uciekać
- używać humoru, aby zaskoczyć stosujących przemoc
- nie bać się, zwrócić się o pomoc do dorosłych - nauczycieli, rodziców
8. Podjęcie przez uczniów w klasie pewnych zobowiązań skierowanych na walkę z przemocą i agresją.
9. Podziękowanie uczniom za pracę na lekcji

ZAŁĄCZNIK
1. Mam na imię Janek, chodzę do szóstej klasy. Od pewnego czasu kilku starszych kolegów stara się wymusić ode mnie pieniądze. Jak na razie udaje się mi uniknąć z nimi spotkania poprzez ucieczkę. Wiem, że tak ciągle być nie może, co mam robić?
2. Mam na imię Jacek, jestem spokojny, może trochę za bardzo, do tego jeszcze jestem niski i słaby fizycznie. Chłopcy z mojej klasy wykorzystują ten fakt i wyśmiewają się ze mnie, a to często kończy się pobiciem. Nie wiem jak mam sobie poradzić. Pomóżcie.
3. Chodzę do klasy piątej, na imię mam Kasia. Pewnego razu w szatni, w momencie kiedy się ubierałam podeszło do mnie kilku starszych chłopców. Zaczęli mnie popychać, ciągnąć za włosy i wyzywać, w pewnej chwili jeden z nich wyjął zapałki i usiłował podpalić mi kurtkę. Bardzo się przestraszyłam i popłakałam się, ale oni wcale się nie przejęli, wręcz przeciwnie, rozśmieszyło ich to bardzo. Od tej pory bardzo się boję, boję się chodzić do szkoły. Proszę poradźcie co robić?
4. Mam 10 lat, chodzę do IV klasy. Pewnego dnia po lekcjach w szkole, zaczepiło mnie 3 starszych kolegów, zażądali pieniędzy, chcieli 5 zł. Bardzo się ich przestraszyłam i dałam im pieniądze. Od tej pory sytuacja się powtarza codziennie. Co mam robić?
5. Chodzę do szóstej klasy, mam na imię Robert. W mojej klasie jest kilku silnych chłopców, którzy tworzą zgraną paczkę. Chłopcy Ci lubią wyśmiewać się ze słabszych i ich bić. Palą papierosy. Kilka razy zdarzało mi się wracać z nimi po lekcjach, a w czasie drogi zmuszali mnie do palenia papierosów, uległem im bo się ich boję, ale nie chcę tak postępować. Poradźcie jak mam tego uniknąć?

 

Opracowanie: Elżbieta Smolarek

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2700


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 6



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.