AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Anna Orciuch
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Scenariusz - Udany start, połowa sukcesu (kl. liceum).

- n +

Moje refleksje skierowane do uczniów na początku lekcji.

WRZESIEŃ + SZKOŁA + NAUKA = PROBLEM. Problem równa się wróg (wrogowie). Gdzie się czają? Nie, nie w przedmiotach, nie w nauczycielach czy złośliwych kolegach. Czają się w Was. Podstępni i niebezpieczni. Rozbrajają Was od wewnątrz. Wrogowie ci to: brak motywacji do nauki, niesystematyczność, "niezrozumienie" pozostawione samo sobie, korzystanie z jednego źródła (zeszytu lub książki), brak powtórek, a może jeszcze coś?

klasa I liceum

czas trwania - 45 minut

Cele operacyjne :
  • kształtowanie umiejętności dyskusji, wymiany poglądów
  • umiejętność komunikowania się
  • szeregowanie wartości i podejmowanie decyzji
  • przewidywanie skutków
Metoda - praca w grupach - problemowa (dyskusja - "burza mózgów")

Środki dydaktyczne - arkusz szarego papieru, małe karteczki, pisaki

Przebieg lekcji:
  1. Podział na 5 zespołów (dowolną metodą).
  2. Wyjaśnienie uczniom w jaki sposób będą pracować w zespole.
  3. Krótka pogadanka wprowadzająca.
  4. Każdy zespół otrzymuje na kartce zapisanego "wroga" do dyskusji :
    1. brak motywacji
    2. niesystematyczność
    3. niezrozumienie bieżącego materiału
    4. korzystanie z jednego źródła
    5. brak powtórek
  5. Wybór lidera i sekretarza w grupie.
  6. Dyskusja w grupach jak: przeciwstawić się "wrogowi", zlokalizować go, podać konkretne przykłady z życia szkolnego, szukać dróg wyjścia.
  7. Ewaluacja zgłoszonych propozycji (nadal w grupach) i wybór rozwiązania problemu.
  8. Przedstawienie na arkuszach skutków braku walki z "wrogiem" i wskazanie dróg wyjścia.
  9. Prezentacje grup.
  10. Podsumowanie - pogadanka pt. "Udany start, połowa sukcesu".
Refleksje po realizacji lekcji:

Uczniowie lubią pracować w grupach, już w szkole podstawowej nabyli umiejętności pracy zespołowej. Temat ich zainteresował. Uczniowie wyciągnęli słusznie jeden ogólny wniosek - ciągłej walki z "wrogiem" ucznia. Zauważyli plusy systematycznej pracy, potrzebę ciągłych powtórek materiału, podkreślania ważnych informacji, dogłębnego rozwiązywania problemów, potrzeby samodzielnego rozwiązywania zadań, korzystania z dostępnych źródeł informacji, konieczność pracy nad sobą.
Zauważyli, wyciągnęli wnioski, ale czy się do nich zastosują?

Opracowanie: Anna Orciuch
nauczyciel fizyki
Liceum Ogólnokształcące
im. M. Skłodowskiej Curie
77-400 Złotów

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2304


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.