![]() | ||||
![]() |
||||
Katalog Agnieszka Lipska-Dangeraux Lekcja wychowawcza, Scenariusze Scenariusz godziny wychowawczej dla szkoły średniej "Czy to jest miłość czy...egoizm"Czy to jest miłość czy... egoizm?Scenariusz lekcji godziny wychowawczej dla klasy wychowawczej w szkole średniejCel dydaktyczny: pokazanie, czym różni się miłość od egoizmu Cel wychowawczy: pielęgnowanie miłości i wyzbywania się egoizmu kształtowanie umiejętności dokonywania samooceny Zasada: świadomego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach Metoda: dyskusja, ćwiczenia praktyczne Forma: praca indywidualna, cała klasa Pomoce: egzemplarz tekstu dla nauczyciela, kartki papieru, tablica, kreda Czas: 45 minut Sposób realizacji lekcji 1. Sprawy organizacyjne - sprawdzenie listy obecności i zapoznanie uczniów z tematem 2. Nauczyciel zaczyna lekcję od przeczytania uczniom wypowiedzi pewnej dziewczyny (teks na załączniku). Nakłania tą lekturą uczniów do refleksji na temat prawdziwej miłości i egoistycznej postawie wobec drugiego człowieka. 3. Dyskusja - uczniowie odpowiadają na pytania zadawane przez nauczyciela: - W czym przejawia się miłość? - Czym wyraża się egoizm? 4. Każdy uczeń zapisuje swoje refleksje na kartce. Na drugiej kartce tworzy dwie kolumny. W kolumnie "egoizm" zaznacza cechę, której chce przestać ulegać, w kolumnie "miłość" cechę, którą chce rozwijać. 5. Nauczyciel wraz z uczniami tworzy na tablicy tabelę - efekt przemyśleń i deklaracji uczniów:
ZAŁĄCZNIK - TEKST DO PRZECZYTANIA UCZNIOM Mówi Ewa: "Rodzice nauczyli mnie egoizmu, twardości życiowej. Mama mawiała: nigdy nikomu niczego nie dawaj. Co twoje, to twoje. W szkole koleżanki dzieliły się ze sobą śniadaniami. Uczestniczyłam w tym, sama niczego nie wnosząc. W duchu śmiałam się z ich naiwności i głupoty." Ewa, którą mamy prawo określić jako egoistkę, spotyka Pawła. Paweł mieszka z rodzicami, żyją w niezbyt dobrych warunkach materialnych. Chłopak pomagał jednak swoim niedożywionym kolegom z akademika. Ewa nie mogła tego zrozumieć... "Widzisz, powiedział kiedyś Paweł, chciałbym każdemu coś dać, pomóc.... Tak, ale przecież nie wiesz, czy oni się kiedykolwiek odwdzięczą! Spojrzał na mnie dziwnie: zrozum, nie oczekuję wdzięczności. Satysfakcję daje mi sam fakt, że mogę komuś wyświadczyć przysługę.... Stawałam się inna. Gdzieś zapodziała się moja pewność siebie, ironiczny sposób patrzenia na ludzi, mój egoizm." Opracowanie: Agnieszka Lipska Dangreaux Wyświetleń: 5438
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |